Táto databáza alebo známa ako register neplatičov je veľmi významný prostriedok pri overení kredibility klienta.
Vyhľadávanie v SOLUSe je založené na princípe dvoch databáz. Tá prvá je spoločná databáza spotrebiteľov (register fyzických osôb), kde vyhľadávanie prebieha pomocou rodného čísla (RČ). Tá druhá je spoločná databáza podnikateľov a právnickych osôb, kde vyhľadávanie prebiaha pomocou identifikačného čísla osoby (IČ).
Register funguje na Slovensku pre členov združenie od prvej polovice roka 2006. Jeho účeľom je zabrániť nezodpovedným klientom dostávať služby, pri ktorom existuje riziko nesplácania. V priebehu pár sekúnd je člen združenia schopný overiť si fyzickú osobu u iného člena združenia prostredníctvom registra. Informácie o existencii dlhu, prípadne jeho úhrady sú uchovávané v registri po dobu 3 rokov.
Ako sa klient dostane do registra neplatičov?
Člen združenia SOLUS je oprávnený poskytnúť ku spracovaniu do registra údaje. K predaniu tretej osobe má súhlas klienta ako subjektu týchto údajov. V prípade, že sa teda chystáte využívať služieb niektorých z inštitúcií, ktoré sú členom združenia, máte právo dožadovať sa súhlasu s poskytnutím Vašeho RČ, alebo IČ tretej osobe – pre účely združenia SOLUS. V prípade, že Váš zmluvný partner vyhľadá Vaše nesplatené záväzky v databáze SOLUS bez Vašho súhlasu, jedná protiprávne.
Informáciu o tom, či sa nachádzate v registri neplatičov môžete získať zaslaním poštou do vlastných rúk. Zaslanie výpisu poštou na dobierku do vlastných rúk stojí 2,10 eur. Interné bezpečnostné smernice neumožňujú vybaviť tento výpis osobne na počkanie ani formou telefonátu alebo e-mailom. Proti zápisu v registri SOLUS môžete chrániť iba pravidelným a starostlivým splácaním Vašich záväzkov alebo využívaním služieb u iných organizácií, ktoré nepatria medzi členov združenia SOLUS.
Ako sa stať členom združenia?
Členom združenia sa môže stať právnická osoba, ktorá má sídlo na území Slovenska alebo akejkoľvek z krajín EU s tým, že organizační zložka tejto právnickej osoby má sídlo v Slovenskej republike alebo predmet činnosti vykonáva na území Slovenska. Poskytovať služby by mal v oblasti finančnej, poisťovacej alebo dodávok určitého špecifického tovaru či služieb. Žiadať o členstvo je možné iba v písomnej forme priamo do rúk predsedu Rady združenia. V žiadosti by malo byť uvedené, či žiada o zaradenie do spoločnej databázy spotrebiteľov (Register FO) alebo aj do asociačnej činnosti.
Tento projekt rovnako funguje v Českej republike a členmi združenia SOLUS sú aj nebankovné finančné inštitúcie napr. aj mobilní operátori, čo zvyšuje aj účinnosť dát, ktoré register obsahuje.
Členmi združenia na Slovenku sú:
- BRE Bank SA, pobočka zahraničnej banky mBank na Slovensku
- CETELEM SLOVENSKO a.s.
- COFIDIS, a.s.
- Credium Slovakia, a.s.
- ESSOX SK s.r.o.
- Home Credit Slovakia, a.s.
- MULTI Leasing, s.r.o.
- PROFI CREDIT Slovakia, s.r.o.
- Santander Consumer Finance a.s., organizačná zložka
SOLUS nie je výhodný iba pre členov združenia, ktorým prispievajú tieto informácie k overeniu rizikových pohľadávok členských spoločností, ale exitujú aj prínosy pre spotrebiteľa:
- ochrana dobrých klientov pred tým, aby platili v cenách poskytovaných služieb straty z obchodov spôsobených jedincami, ktorí svoje záväzky neplnia
- lepšia dostupnosť poskytovaných služieb
- významné obmedzenie možnosti páchať organizovanú hospodársku trestnú činnosť - podvodne konajúci klient je zaradením do registra zbavený možnosti svoj čin opakovať
Združenie SOLUS potvrdilo, že ekonomická kríza núti členov združenia a spotrebiteľov starostlivejšie posudzovať riziká spojené s poskytovaním služieb klientom.