História čipsov je plná zaujímavých príbehov a postáv. Jeden z najznámejších príbehov hovorí o tom, ako v roku 1853 kuchár George Crum v Saratoga Springs v New Yorku na truc zákazníkovi, ktorý sa sťažoval na príliš hrubé hranolky, pripravil extrémne tenké a chrumkavé plátky zemiakov. Tento náhodný výtvor sa okamžite stal populárnym a čipsy, pôvodne nazývané "Saratoga Chips", sa rýchlo rozšírili po celých Spojených štátoch.
Aj keď Crum často dostáva zásluhy za vynález čipsov, história naznačuje, že podobné recepty existovali už predtým. V Európe, najmä vo Francúzsku a Belgicku, sa zemiaky fritovali na rôzne spôsoby už v 17. storočí. Tieto skoré formy fritovaných zemiakov boli však hrubšie a mäkšie, čo pripomínalo skôr moderné hranolky než čipsy. Prechod na tenké, chrumkavé plátky, ktoré dnes poznáme, pravdepodobne zahŕňal mnoho iterácií a vylepšení.
Reštauračný luxus vo voskovom papieri
Čipsy sa z reštauračného luxusu postupne stali bežným tovarom v obchodoch. V 20. rokoch 20. storočia sa začali baliť do voskového papiera, čím sa predĺžila ich trvanlivosť a umožnila masová distribúcia. Laura Scudder, kalifornská podnikateľka, začala používať voskový papier na balenie čipsov v roku 1926, čo im umožnilo udržať si čerstvosť dlhšie a znížiť riziko ich rozdrvenia počas prepravy.
Práve v tomto období sa začali objavovať aj prvé ochutené čipsy, vďaka inováciám ako technológia ochucovania vyvinutá írskou spoločnosťou Tayto. Joe "Spud" Murphy, majiteľ tejto spoločnosti, vymyslel spôsob, ako pridať dochucovadlá počas procesu varenia, čo viedlo k vzniku prvých ochutených čipsov s príchuťami ako syr a cibuľa či soľ a ocot.
Čipsy sú dnes neoddeliteľnou súčasťou kultúry a spoločenských udalostí. Sú obľúbené na párty, športových podujatiach a rodinných stretnutiach. V USA sa ročne skonzumuje približne 1,85 miliardy libier čipsov, čo sú približne 3 kilogramy na osobu. Táto popularita sa odráža aj v rôznych kreatívnych príchutiach, ktoré sa objavili v posledných rokoch – od tradičných soli a octu až po exotické príchute ako wasabi a morské riasy v Japonsku.
Čipsy si našli cestu aj do popkultúry. Objavujú sa v rôznych filmoch a televíznych reláciách ako symbol relaxácie a zábavy. Taktiež sú často súčasťou reklám, ktoré zdôrazňujú ich chrumkavosť a neodolateľnosť. V 60. rokoch 20. storočia sa značka Lay’s preslávila sloganom "Betcha can’t eat just one" (Stavíme sa, že nedokážeš zjesť iba jeden), ktorý zdôrazňoval, aké je ťažké prestať jesť po jednom čipse.
Chrumkavý trend aj u nás na Slovensku
Aj Slovensko sa môže pochváliť vlastným producentom chutných čipsov – spoločnosťou SlovChips. Príbeh tejto slovenskej značky, ktorá prináša do domácností tradičnú chuť našich obľúbených zemiakových lupienkov, začal v roku 2008. V tom čase prevzali výrobu Spišských zemiakových lupienkov, ktoré sa vyrábajú už od roku 1984. Odvtedy sa výrobky Spišské, Prima, Gazdovské, Sediacke a Nature chips od spoločnosti SlovChips stali obľúbenou súčasťou slovenských domácností.
Čo robí SlovChips tak výnimočnými? V prvom rade sú to kvalitné slovenské suroviny, z ktorých sa lupienky vyrábajú. Zemiaky sa nepredvárajú, čo zabezpečuje ich autentickú chuť a chrumkavosť. Výsledkom je produkt, ktorý si zamilujú všetci milovníci zemiakových lupienkov.
SlovChips sa tiež angažuje v podpore slovenských výrobcov a farmárov, čím prispieva k rozvoju domácej ekonomiky. Ich produkty nájdete v mnohých obchodných sieťach a veľkoobchodoch, takže si môžete vychutnať skutočnú chuť Slovenska priamo vo vašej obývačke.
Ak vás zaujíma, ako sa takéto čipsy vyrábajú a čo všetko stojí za ich vznikom, od zemiakov až po finálnu podobu, určite si pozrite naše reportážne video. Nájdete ho na našom webe v sekcii „Kategórie“ spolu s ďalšími zaujímavými reportážami z našej lokálnej produkcie. Nechajte sa vtiahnuť do sveta slovenskej výroby a spoznajte príbeh, ktorý sa skrýva za každým chrumkavým kúskom.
Vyrobené na Slovensku Redakcia
U nás doma, na Slovensku, máme množstvo šikovných ľudí, ktorí svoju prácu robia poctivo a s láskouk tradíciám. Sme preto radi, že aj vďaka projektu Vyrobené na Slovensku môžeme spoločne objavovať lokálne klenoty a poodhaliť... Ďalšie články autora.