I napriek tomu, že ich tvar je rovnaký, typom a službami sa platobné karty líšia ako na prvý pohľad rovnaké počítače s rozdielnym výkonom. Na Slovensku sa v drvivej väčšine prípadov stretávame s kartami spoločností MasterCard a Visa. Aké základné typy kariet tieto nadnárodné spoločnosti ponúkajú? Pre aké cieľové skupiny sú určené?
Debetná vs. kreditná karta
Pokiaľ hovoríme o základnom rozdelení druhov platobných kariet, nemôžeme sa vyhnúť pojmom debetná a kreditná karta. I napriek tomu, že Vy, čitatelia Finance.sk máte v tejto otázke asi jasno, je prekvapujúce, koľko ľudí debetné a kreditné karty stále nerozlišuje. Vinu na zmýlení pojmov môže mať napríklad i používanie názvu „kreditná karta“ pre karty debetné v Spojených štátoch. Na Slovensku však bez zľutovania platí:
Debetná karta je karta, ktorú banky vydávajú k bežnému či firemnému účtu klienta. Prostredníctvom karty je možné čerpať len prostriedky, ktorými držiteľ disponuje na svojom účte. Kreditné karty, ako už názov napovedá, predstavujú úver alebo kredit a sú teda prostriedkom k získaniu dodatočnej finančnej rezervy. Jednou z najväčších výhod kreditných kariet je tzv. bezúročné obdobie. Jedná sa o časovo obmedzené obdobie (väčšinou v rozsahu 40 – 55 dní), počas ktorého je možné používať požičané finančné prostriedky celkom zadarmo. S kreditnými kartami je tak možné realizovať akýkoľvek nákup či využiť atraktívnu ponuku, na ktorú by inak chýbali potrebné prostriedky.
Firemné platobné karty
Jedným z konkrétnych typov platobných kariet sú firemné platobné karty, vďaka ktorým môžu jednotlivé podniky dosiahnuť výrazných úspor transakčných nákladov, predovšetkým nákladov spojených s nákupom a zásobovaním. Veľmi často ide zároveň o karty kreditné a predstavujú tak pre danú firmu finančnú rezervu, ktorú je možné bez uvedenia účelu okamžite použiť. Ján Čarný, generálny riaditeľ MasterCard Europe pre Českú republiku charakterizuje firemné platobné karty ako „ moderný nástroj efektívneho riadenia finančných tokov v podniku“. Medzi ďalšie výhody firemných platobných kariet patrí napríklad on-line prístup k informáciám a prehľadom o transakciách, výhodnejších podmienkach pri jednaní s dodávateľmi, či možnosť využitia doplnkových služieb (poistenie, vernostné programy a asistenčné služby!.
Prestížne platobné karty
Medzi ďalšie z kariet, ktoré tvoria portfólio produktov „kartových spoločností“, spadajú prestížne platobné karty (tzv. Premium karty). Prestížne platobné karty splňujú požiadavky najnáročnejších klientov, ich nároky na širokú akceptačnú sieť a množstvo doplnkových služieb sú veľmi vysoké. Výhody prestížnych platobných kariet totiž spočívajú predovšetkým v rozsahu doplnkových a asistenčných služieb, ktoré k nim jednotlivý vydavatelia ponúkajú.
Co-brandové platobné karty
Veľmi obľúbeným druhom platobných kariet sú v súčasnosti tiež co-brandové platobné karty. Co-brandové platobné karty sú vyvíjané v spolupráci ich vydavateľa s partnerom z komerčnej sféry (obchodným reťazcom apod.). Spotrebiteľ získava za platby uskutočnené danou kartou ďalšie benefity – rôzne zľavy, výhody, či napríklad bonusové body, ktoré môže premeniť za konkrétny tovar či zľavu u partnera co-brandového programu. Co-brandové platobné karty predstavujú jeden z aktuálnych trendov, ktorým sa trh debetných i kreditných kariet uberá. Ukazuje sa, že spotrebitelia dávajú prednosť práve kartám, ktorých používanie im môže priniesť dodatočných benefit. A práve preto sú co-brandové platobné karty v súčasnej dobe tak populárne.