Dôvodov, prečo bankomat nevydá resp. nevráti platobnú kartu naspäť môže byť viacero. Možno ste nesprávne zadali PIN kód trikrát po sebe - pozor, počítajú sa aj predošlé pokusy. Omnoho častejším dôvodom je však vypršaná platnosť karty alebo jej zablokovanie bankou. Napokon je v hre aj tá možnosť, že bankomat má nejakú závažnú chybu. Vo všetkých prípadoch platí, kontaktujte ihneď banku. Najskôr tú, ktorej bankomat patrí, neskôr aj svoju vlastnú banku.
Kartu vyberte čím skôr
Pozor tiež na situácie, kedy by ste si nevybrali kartu z bankomatu včas po zvukovej signalizácii. Bankomat totiž môže zadržať kartu aj v prípade, že si do určitého času po ukončení transakcie kartu z bankomatu nezoberiete. Karta by totiž v tomto prípade zostala „bez dozoru“ a preto je bankomat naprogramovaný tak, aby ju zhltol a ochránil ju pred potenciálnym ukradnutím.
Aj keď sa vám tento variant môže zdať málo pravdepodobný, nezabúdajte, že množstvo ľudí si v bankomate zabudne aj hotovosť, ale vyberie si napríklad kartu a odíde. Dnes vám bankomaty kartu vydajú ešte pred poskytnutím hotovosti v snahe zabrániť jej zabudnutiu v mechanike.
Skončila platnosť karty?
Ak je karta blokovaná alebo po platnosti, bankomat ju klientovi už nevracia. V takomto prípade musí klient kontaktovať pobočku banky, ktorá kartu vydala. Ide o bežný postup a vo svojej domácej banke dostanete novú platobnú kartu.
Novú kartu získate na počkanie
Ak z nejakého dôvodu prídete o platobnú kartu, vaša banka vám vydá novú na počkanie. Táto operácia môže byť spoplatnená v desiatkach eur, niektoré banky ako napríklad TatraBanka ju prémiovým klientom ponúkajú bezplatne. Iné banky zase umožňujú vydať niekoľko kariet na jeden bankový účet bez poplatku, čo sa vám tiež pri zablokovaní karty bankomatom môže hodiť.
Bankomat zhltol kartu v zahraničí
O niečo komplikovanejšie to môže byť v zahraničí. Ak vám tam bankomat zhltne kartu, takisto bezodkladne, najneskôr do dvoch dní kontaktujte banku, ktorej bankomat patrí. Potom vám už ostáva iba čakať, kým príslušná banka kartu vráti. Je lepšie, ak zároveň podáte žiadosť o vydanie novej karty, pretože ak aj zahraničná banka kartu vašej banke pošle, príde znehodnotená.
V rámci bezpečnosti odporúčame platobnú kartu okamžite zablokovať telefonátom do banky. Po návrate zo zahraničia je potrebné požiadať o prevydanie platobnej karty prostredníctvom call centra, cez Internet banking alebo priamo na pobočke vašej banky. Podľa platnej legislatívy, ak vašu platobnú kartu „zhltne“ bankomat cudzej banky, platobnú kartu vám v zahraničí vydať naspäť nemôžu, musia ju skartovať.
Keď už o kartu na dovolenke prídete a nemôžete sa len tak vrátiť, môžete si o novú požiadať aj cez internet, ale nie všetky banky sú ochotné vám ju doručiť priamo na dovolenku. Argumentujú bezpečnosťou a kartu zvyčajne doručia na vašu pobočku, kde si ju musíte osobne vyzdvihnúť. Niektoré banky vedia doručiť kartu aj kuriérom do zahraničia, táto alternatíva je často možná pri dovolenkách v rámci Európskej únie, prípadne susedných štátov.
Aj preto sa odporúča mať na dovolenke aspoň dve platobné karty k rovnakému účtu, prípadne zálohu v podobe kreditnej karty, ktorá je na takéto situácie ako stvorená.
Dočasná karta, ale aj hotovosť na ruku
Dočasným riešením vášho finančného stavu v prípade straty karty môže byť náhradná karta alebo núdzová hotovosť. Poskytujú sa však len k embosovaným platobným kartám od VISA alebo MasterCard.
Embosované karty, teda karty s vystúpeným menom a priezviskom držiteľa sú drahšie a preto aj cena za vydanie takejto núdzovej karty alebo hotovosti je dosť vysoká, môže byť pokojne aj viac ako sto eur.
Takáto náhradná karta je platná maximálne 2 mesiace, nie je možné použiť ju na výber hotovosti a musíte si ju vyzdvihnúť do 5 dní na vopred dohodnutej adrese – v opačnom prípade bude zničená, no poplatok za ňu vám bude tak či onak naúčtovaný.
Ďalšou alternatívou, ako sa dostať k peniazom v zahraničí je služba Western Union. Western Union je medzinárodná peňažná transferová služba, ktorá vám umožňuje realizovať rýchly peňažný prevod do zahraničia. Je to skutočne okamžitá pomoc, pretože cez ňu vám môže poslať rodina peniaze na výplatné miesto a peniaze si môžete vybrať už do 30 minút po zadaní prevodu.
Ak teda budete v zahraničí a budete chcieť využiť túto službu, informujte sa v lokálnom turistickom centre, prípadne si cez internet vyhľadajte najbližšiu pobočku.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.