Ak dnes potrebujete hotovosť, môžete ju vybrať priamo v banke alebo z bankomatu. A keďže v banke sú hotovostné operácie často spoplatnené, bankomat vašej banky je jedinou bezplatnou možnosťou, ako sa k svojim peniazom fyzicky dostať. Vo väčšine prípadov bankomaty fungujú bez problémov, sem-tam sa však môže vyskytnúť situácia, kedy vám bankomat nevydá peniaze, prípadne zhltne bankomatovú kartu. Ako v takej situácii postupovať?
Bankomat nemá dostatok hotovosti
Ak bankomat nemá požadovanú čiastku v hotovosti, jednoducho vám ju nevydá. Upozorní vás na to a ponúkne na výber inú maximálnu čiastku k výberu. V tomto prípade sa nestáva, že banka strhne peniaze z účtu a nevydá hotovosť.
Rovnaký prípad je, ak vyberáte peniaze cez mobil, ale bankomat vám ich nevie vydať. Mobilná aplikácia vás upozorní na to, že peniaze neboli stiahnuté z účtu. Môže sa stať, že uvedená čiastka na chvíľu odíde z účtu, hneď na to sa však vráti. Pri mobilnej aplikácii vidíte aktuálny stav bezprostredne po prihlásení a vidíte aj transakcie, ktoré prebehli/neprebehli.
Bankomat nevydal peniaze, kartu však áno
Problém nastáva vo chvíli, keď žiadate o výber hotovosti, banka vám uvedenú čiastku stiahne z účtu, avšak peniaze z bankomatu nevyšli. V takej chvíli treba bezodkladne kontaktovať banku. Ide o závažnú poruchu bankomatu a treba ju nahlásiť.
1. Zavolajte na zákaznícky servis banky, prípadne na číslo na bankomate
2. Navštívte pobočku svojej banky
3. Vypíšte žiadosť o reklamáciu transakcie
4. Informujte sa, koľko potrvá jej vybavenie (v rámci Slovenska je to 30 dní, v zahraničí to trvá dlhšie)
Prvým krokom k úspešnému návratu peňazí je reklamácia. Čo teda treba spraviť? Na bankomatoch vždy uvedený kontakt na zákaznícku linku prevádzkovateľa bankomatu, ktorú môže bezprostredne po takejto situácii kontaktovať. Tam nahlásite situáciu, ktorú vám spôsobil bankomat. Reklamovať však nemožno prostredníctvom zákazníckej linky - mali by ste tak urobiť oficiálne na pobočke, prípadne poštou. Ak zavoláte na zákaznícku linku, takýto hovor má len informatívny charakter. Banka na základe podnetu prešetrí sporný výber a o výsledku šetrenia klienta informuje.
Je rozdiel ak ide o bankomat inej banky?
Vyberáte z bankomatu vlastnej či inej banky? Rozhodujúce je to, kde je vaša platobná karta vydaná, v akej banke. Následne je potrebné aby klient navštívil najbližšiu pobočku banky vydavateľa karty a podal písomnú žiadosť o reklamáciu danej transakcie.
Trvá to aj 30 dní
V rámci Slovenska tento proces vrátenie peňazí môže trvať zo zákona aj 30 dní, tak sa na to pripravte. Dĺžka procesu závisí aj od toho, v akej lokalite sa bankomat nachádza a či hotovosť nevydal bankomat vašej banky alebo inej bankovej inštitúcie.
Nepríjemné to môže byť najmä v období pred sviatkami, kedy ľudia nakupujú viac ako zvyčajne, frekvencia míňania prostriedkov sa zvyšujú a potrebujú tiež viac hotovosti, ako inokedy.
Ak sa vám takáto situácia stane v zahraničí, nie je to neriešiteľné. Opäť kontaktujte svoju banku. V prípade reklamácie výberu v zahraničí môže byť lehota dlhšia ako 30 dní, nakoľko tieto spory sa riadia pravidlami medzinárodných kartových spoločností.
Čo ak to trvá príliš dlho?
V zložitých prípadoch môže vrátenie peňazí trvať aj mesiace. Vo všeobecných obchodných podmienkach jednotlivých bánk môže byť uvedené, že v niektorých prípadoch môže byť táto lehota predĺžená maximálne na 6 mesiacov.
Každopádne, ak sa vám postup banky nezdá a myslíte si, že to trvá príliš dlho, môžete žiadať vysvetlenie oficiálnou cestou. Ak zašlete oficiálny list, banka sa ním musí zaoberať a informovať vás. V opačnom prípade by ste nevhodnú komunikáciu mohli použiť pri potenciálnom napadnutí na súde.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.