Krádež či strata dokladov a osobných vecí nie je príjemný zážitok. A strata platobnej karty určite nepoteší nikoho z nás. Ak však budeme konať dostatočne rýchlo a postupovať správne, svoje financie ochránime. Viete ako a kam nahlásiť stratu, prípadne krádež platobnej karty?
Kartu je potrebné čo najrýchlejšie zablokovať
Po nahlásení straty platobnej karty a potrebných identifikačných údajov (meno, priezvisko držiteľa, dátum narodenia, bydlisko) v banke, bude karta zablokovaná pre platby na elektronických platobných termináloch (POS) a taktiež pre operácie v bankomatoch. V prípade embosovaných kariet (karty, ktoré majú na sebe uvedené identifikačné údaje majiteľa vystúpeným písmom), bude karta bankou zaradená na medzinárodný stoplist, aby nebolo možné zneužiť údaje pri iných platbách. Tento stop list je k dispozícii obchodníkom a finančným inštitúciám, ktorí akceptujú platby kartou.
Banku kontaktujte telefonicky
Banky ponúkajú viacero možností, ako nahlásiť stratu a zablokovať platobné karty. Niektoré ponúkajú túto možnosť napr. prostredníctvom internetbankingu, kde si môžete však kartu blokovať len dočasne. Preto nie je vhodné ju využívať, ak máte vážne podozrenie, že kartu už nenájdete, prípadne môže byť zneužitá. Ďalším spôsobom je oznámenie straty priamo na pobočke, čo však môže byť zdĺhavé, najmä ak pobočku nemáte vo svojej blízkosti.
Najrýchlejším spôsobom je preto do banky zavolať. Možnosťou je v niektorých bankách zriadená špeciálna linka pre blokáciu kariet, kde môžete stratu nahlásiť 24 hodín denne, v iných je potrebné nahlásenie operátorovi na infolinke.
Aktuálne telefonické kontakty sú vždy uvedené na webstránkach finančných inštitúcií.
Tip od nás: uložte si číslo banky do mobilného telefónu, aby ste ho mali ihneď k dispozícii aj bez internetového pripojenia.
Bude vás táto nepríjemnosť niečo stáť?
Blokácia karty je bezplatná. Dodatočné náklady môžu vzniknúť v prípade jej zneužitia, ak strata nie je nahlásená dostatočne včas.
Ako uvádza portál www.epi.sk vo zverejnenom zákone o platobných službách, znáša klient banky stratu až do výšky 50 eur, ktorá súvisí so všetkými neautorizovanými platbami spôsobenými stratou alebo odcudzením platobnej karty v dôsledku nedbanlivosti klienta.
To, či si banka bude uplatňovať tento nárok, závisí na individuálnom posúdení.
Spoplatnené je vydanie novej karty. Banky si účtujú poplatky v závislosti od typu karty (debetná, kreditná, embosovaná) a od termínu vydania novej (pri expresnom vydaní si priplatíte). Suma za novú kartu sa preto pohybuje od 5 eur do 50 eur. Napríklad v ČSOB banke si za vydanie náhradnej karty priplatíte 5 eur, VÚB banka si za znovu vydanie karty účtuje poplatok 10 eur. Príplatok za expresné vydanie karty je vo VÚB 10 eur, v ČSOB 30 eur.
Strata karty v zahraničí
Používanie platobnej karty v zahraničí patrí medzi obľúbené a odporúčané metódy, ako sa dostať k svojim peniazom lacno. Strata karty v zahraničí znamená mnohokrát aj stratu prístupu k svojim financiám na účte. Po nahlásení straty a zablokovaní karty poskytujú banky možnosť vydania núdzovej dočasnej karty, prípadne vydania núdzovej hotovosti.
Poplatky za takéto služby sa však môžu pohybovať až v stovkách eur, ako napríklad v ČSOB, kde vydanie núdzovej karty v zahraničí je spoplatnené sumou 230 eur a vydanie núdzovej hotovosť v zahraničí sumou 165 eur.
Zdroj fotografie: Pixabay.com
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.