Pri zadávaní údajov do internetbankingu platí jednoduché pravidlo. Stačí malá nepozornosť a máte "zarobené na problém". Keď totiž pošlete peniaze na nesprávny, alebo neexistujúci účet, môžete sa pri ich vrátení spoliehať len na dobrú vôľu príjemcu alebo na prípadné vymáhanie súdnou cestou.
Uistite sa, či platba skutočne odišla na zlý učet
Skontrolujte, či údaje platby boli skutočne zadané chybne. Pokiaľ sa platba nevrátila späť na Váš účet, znamená to pravdepodobne, že platba bola na nesprávny účet pripísaná.
Pokiaľ platbu nájdete v zozname plánovaných platieb, prípadne v stave čakania na vykonanie, nebola ešte vykonaná. V takom prípade môžete platbu zrušiť cez internet banking kliknutím na tlačidlo „Zrušiť“ v riadku príslušnej platby. Môžete tak vykonať aj volaním na zákaznícku linku banky. Identifikujete sa ako existujúci klient, operátorovi nahláste svoju žiadosť o zrušenie platby a je to.
Pokiaľ ale platbu vidíte vo výpise pohybov na účte a obsahuje info, že bola vykonaná, bude to obtiažnejšie. Nevzdávajte to a skúste tri dobré tipy pre rýchle zablokovanie platby.
Ako požiadať o vrátenie platby zaslanej na nesprávny účet
V súčasnosti možno požiadať o vrátenie platby tromi spôsobmi. Telefonicky prostredníctvom zákazníckej linky, elektronicky e-mailom alebo písomne.
V prípade písomnej žiadosti sa môžete zastaviť a odovzdať ju na ktorejkoľvek pobočke banky, prípadne ju zašlite poštou na korešpondenčnú adresu.
Pokiaľ máte k dispozícií, k žiadosti priložte doklad, z ktorého je zrejmé, že došlo k chybe (výpis z účtu na pravidelne sa opakujúce platby, faktúra, zmluvné ustanovenie).
Žiadosť o vrátenie neoprávnene prijatých peňažných prostriedkov musí obsahovať:
- číslo účtu neoprávneného príjemcu
- číslo účtu odosielateľa
- suma a mena
- variabilný, konštantný a špecifický symbol
Banka bude platbu žiadať späť vo vašom mene
Banka vašu žiadosť odošle príjemcovi/banke príjemcu. Takáto operácia zväčša trvá jeden až dva týždne. Pokiaľ vám príjemca platbu nevráti, môžu vám byť v zmysle Zákona o bankách poskytnuté údaje potrebné na identifikáciu príjemcu platby a následne môžete začať vymáhať škodu, ktorá vám vznikla.
Pred poskytnutím identifikačných údajov o príjemcovi platby je klient povinný písomne vyhlásiť, že v dôsledku chyby pri vykonávaní platobného alebo zúčtovacieho styku utrpel majetkovú ujmu, ktorá spočíva v prevode a pripísaní jemu patriacich alebo ním spravovaných peňažných prostriedkov na účet klienta, a na vymáhanie takto vzniknutého bezdôvodného obohatenia sú nevyhnutné údaje na identifikáciu tohto klienta a údaje o jeho účte, na ktorý boli pripísané peňažné prostriedky v dôsledku chyby.
Je potrebné si uvedomiť aj to, že banka len sprostredkováva doručenie žiadosti neoprávnenému príjemcovi a nenesie zodpovednosť za jej vyriešenie.
Koľko sa platí za žiadosť
Za takéto spracovanie požiadavky si banky pýtajú poplatok. V rámci Slovenska, resp. v prípade domáceho prevodu SEPA je to zväčša 10 eur a v prípade cezhraničného prevodu 15 až 20 eur – ideálne je pozrieť si aktuálny cenník banky.
Odporúčame: Platenie on-line bude čoraz jednoduchšie, čoskoro budeme môcť platiť za tovary a služby bezkontaktne aj hodinkami.
Zdroj fotografie: Shutterstock.com
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.