1) anonymy neuspejú
Ak podávate podnet na bankového ombudsmana, musíte vždy uviesť vaše meno, priezvisko, dátum narodenia a trvalého pobytu.
Tieto tri údaje sú povinné. Bez nich vám ombudsman na podnet reagovať nebude.
K urýchleniu vybavenia vášho podnetu však iste prispeje, keď svoje údaje doplníte o váš telefón či email, prípadne doručovaciu adresu.
2) sťažujte sa len na členov Slovenskej bankovej asociácie
Podávať podnet u bankovej ombudsmanky môžete len na tú banku, ktorá je členom Slovenskej bankovej asociácie.
V súčasnosti sa jedná o 13 bánk so sídlom na Slovensku a o 14 pobočiek zahraničných bánk.
Tabuľka: Banky - členovia Slovenskej bankovej asociácie
Banky so sídlom na Slovensku | Pobočky zahraničných bánk |
ČSOB | Banco Cofidis |
ČSOB stavebná sporiteľňa | BKS Bank |
OTP Banka Slovensko | BNP PARIBAS PERSONAL FINANCE |
Poštová banka | Citibank |
Prima banka | Commerzbank |
Privatbanka | Fio banka |
Prvá stavebná sporiteľňa | ING bank |
Sberbank Slovensko | |
Slovenská sporiteľňa | J&T Banka |
Slovenská záručná a rozvojová banka | KDB Bank Europe Ltd. |
Tatra banka | Komerční banka |
VÚB Banka | mBank |
Wüstenrot, stavebná sporiteľňa | Oberbank |
| UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia |
| ZUNO BANK |
Aby ste so svojim podnetom uspeli, musíte uviesť presný názov banky, adresu jej sídla a tiež adresu relevantnej pobočky banky (teda pobočky, v ktorej k sporu došlo).
3) Dlhé „elaboráty“ nikoho nezaujímajú
Pri popise sporu sa vyhnite siahodlhým popisom. Buďte struční, no snažte sa byť výstižní. Používajte krátke vety.
Vo formulári podnetu je na tento účel vyčlenený priestor. Ak by ste však predsa len potrebovali problém detailnejšie popísať, použite čistý papier, ktorý uvediete v samostatnej prílohe.
Prílohu však musíte podať spoločne s formulárom podnetu.
Nemusíte sa však obávať, že by kvôli dlhým textom ombudsmanka váš podnet odložila.
4) So súdnym rozhodnutím u ombudsmana nepochodíte
Podnet na ombudsmana má predchádzať súdnemu sporu. Ide o snahu mimosúdnej dohody.
Ak ste sa však už kvôli vášmu sporu súdili a máte od súdu rozhodnutie, je zbytočné, aby ste podávali podnet.
Súd je totiž nad bankovou ombudsmankou.
Nepomôžete si ani keby ste pri podaní podnetu túto skutočnosť zamlčali. Banková ombudsmanka spolupracuje s týmom právnikov. Pri riešení sporov preveruje všetky možnosti a teda aj či už spor nebol riešený na súde.
5) K prešetrovaniu podnetu môže dôjsť kedykoľvek
Nemusíte sa obávať, že ak už podnet podáte, rozbehne sa proces, ktorý sa nedá zastaviť.
Ten kto podnet podáva, môže celý proces ukončiť kedykoľvek. I priam hneď po podaní, alebo v priebehu prešetrovania sporu, alebo i vo fáze riešenia a urovnávania.
Banková ombudsmanka však podnet odloží len v prípade, ak došlo k zamlčaniu nejakých skutočností, ak je k prípadu súdne vyjadrenie, alebo ak s ombudsmankou nespolupracujete a neposkytnete jej ďalšie podklady (na jej vyžiadanie).
Miroslava Hrášková
V článkoch sa najradšej venuje problematike daní, dávok a dôchodkov. Okrajovo spracováva aj oblasť financovania bývania, termínovaných vkladov a sporenia. Vyštudovala hospodársku politiku na ekonomicko-právnej fakulte Masarykovej... Ďalšie články autora.