Inštitút bankového ombudsmana zriadila po vzore Poľska a Nemecka Slovenská banková asociácia. Bankový ombudsman je nezávislý orgán. Vyhodnocuje podnety spotrebiteľov a pomáha vyriešiť spory medzi bankami a klientmi mimosúdne.
Od apríla 2016 je bankový ombudsman zapísaný do Zoznamu subjektov alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov. Tento zoznam vedie Ministerstvo hospodárstva.
Kto je bankový ombudsman
Na Slovensku máme bankovú ombudsmanku. Tento post zastáva od roku 2007 Eva Černá. Funkčné obdobie končí súčasnej bankovej ombudsmanke v auguste 2020.
Riešiť podnety jej pomáha tím zložený z právnikov.
Ako pomôže bankový ombudsman
Ombudsman rieši spory medzi klientom banky a bankou, ktorá je členom Slovenskej bankovej asociácie (SBA).Na kanceláriu ombudsmana sa tak môžete obracať len so spormi voči členom SBA.
Zoznam členov SBA nájdete v našom sprievodcovi: O bankovom ombudsmanovi
Bankový ombudsman rieši spory fyzických osôb. Prešetrovať podnety malých a stredných podnikateľov môže len v prípade, ak je poskytnutie úveru podmienené otvorením si bežného účtu klienta v tej istej banke.
Aby mohol začať bankový ombudsman konať, musí klient podať podnet v slovenčine alebo v angličtine.
| Eva Černá, Banková ombudsmanka | Vyštudovala strednú ekonomickú školu v Bratislave.V 90-tych rokoch pracovala ako reportérka hlavného spravodajstva TV Markíza.Neskôr dramaturgicky aj scenáristicky viedla publicistický program zameraný na problematiku ochrany občanov a spotrebiteľov – Lampáreň. Vo volebnom období 2002-2006 bola zvolená za poslankyňu NR SR za ANO. Bola tiež členkou Výboru NR SR pre sociálne veci a bývanie a Stálej delegácie NR SR do Parlamentného zhromaždenia NATO. Od roku 2007 zastáva post bankovej ombudsmanky. Podieľala sa na vybudovaní krízového centra pre týrané ženy a deti Maják nádeje. Je členkou nadácie Markízy.V roku 2000 získala 1. miesto v ankete OTO v oblasti publicistika aocenenie Zlatá kniha za knižnú publikáciu Reportérkina spoveď. |
Foto: Filmová databáze
Ako podať sťažnosť u bankového ombudsmana
Sťažnosť na bankového ombudsmana podávate až potom, čo ste sa sťažovali alebo reklamovali u svojej banky.
Ak vám aj napriek sťažnosti na bankové služby alebo reklamácie produktu nebola poskytnutá náprava, máte právo obrátiť sa so svojím podnetom na bankového ombudsmana.
Bankový ombudsman vám taktiež nepomôže, ak už je alebo bolo v danej veci zahájené súdne konanie, rozhodcovské alebo správne konanie.
Podnet môže klient poslať poštou alebo elektronicky na adresu kancelárie ombudsmana.
Z podnetu musí jasne vyplývať:
- akej veci sa týka,
- proti konaniu ktorej banky smeruje
- čoho sa podávateľ podnetu domáha
- vyjadrenie banky k podanej sťažnosti alebo reklamácii
- ak chýba vyjadrenie banky, je nutné doložiť dôkaz, že klient banku kontaktoval a tá nerozhodla o sťažnosti ani do 3 mesiacov od kontaktovania klientom
- vyhlásenie klienta o tom, že v tejto istej veci neprebieha súdne konanie, rozhodcovské konanie ani správne konanie a že súd, rozhodca, stály rozhodcovský súd alebo správny orgán nevydal vo veci rozhodnutie
Podrobnejšie o podávaní podnetu ako aj o inštutúte bankového ombudsmana sa dočítate v našom sprievodcovi:
O bankovom ombudsmanovi
Miroslava Hrášková
V článkoch sa najradšej venuje problematike daní, dávok a dôchodkov. Okrajovo spracováva aj oblasť financovania bývania, termínovaných vkladov a sporenia. Vyštudovala hospodársku politiku na ekonomicko-právnej fakulte Masarykovej... Ďalšie články autora.