Obráťte sa so svojím podnetom na bankového ombudsmana!

Lenka Šenkýřová | rubrika: Článok | 18. 4. 2013
Ak banka pri poskytovaní služieb a produktov poškodila vaše záujmy a neuskutočnila nápravu na základe vašej sťažnosti alebo reklamácie, máte právo obrátiť sa na bankového ombudsmana.
Obráťte sa so svojím podnetom na bankového ombudsmana!

Zdroj: Shutterstock

Bankový ombudsman

Bankový ombudsman je nezávislý orgán zriadený Slovenskou bankovou asociáciou (SBA). Jeho úlohou je monitorovanie a vyhodnocovanie podnetov spotrebiteľov a mimosúdne riešenie sporov medzi bankami a ich klientmi. Služby bankového ombudsmana sú bezplatné. Obrátiť sa na bankového ombudsmana sa môžete však až vtedy, keď ste postúpili svoju sťažnosť vašej banke a tá do stanovenej lehoty nerozhodla alebo rozhodla vo váš neprospech.

Činnosť bankového ombudsmana

Ombudsman spory nerozhoduje, ani nenahrádza rozhodovaciu činnosť súdov Slovenskej republiky. Činnosť bankového ombudsmana má charakter odporúčaní. Okrem oficiálne evidovaných podnetov úrad bankového ombudsmana poskytuje konzultácie aj klientom, ktoré nie sú vedené ako oficiálne podnety. V rámci tejto činnosti bankový ombudsman poskytuje klientom množstvo telefonických, mailových a osobných konzultácií. 

Podanie podnetu

Podnet k Bankovému ombudsmanovi môžete podať písomne alebo elektronicky a kvôli identifikácii a platnej legislatíve o ochrane osobných údajov musí obsahovať isté náležitosti. Ak ich podnet nespĺňa, Bankový ombudsman vás vyzve k doplneniu alebo upresneniu. Na podanie podnetu je najlepšie použiť oficiálny formulár. Akceptuje sa však aj podnet, ktorý nie je podaný na oficiálnom formulári. Tiež môžete podnet odoslať elektronicky – tento podnet však musí obsahovať stanovené náležitosti. Počítajte však s tým, že bankový ombudsman vás po prijatí elektronického podnetu vyzve, aby ste mu písomne doručili súhlas so spracovaním osobných údajov.

Dokedy sa dozviete stanovisko

Ombudsman je povinný podnet preskúmať do 3 mesiacov odo dňa doručenia podnetu v tom prípade, že ste splnili všetky stanovené náležitosti.  V zložitých prípadoch sa termín posúva o 6 mesiacov odo dňa jeho doručenia. V takomto prípade vás Ombudsman bude informovať o konkrétnych dôvodoch, pre ktoré je lehota predlžená.

 Vyrieši bankový ombudsman všetky podnety?

V roku 2011 inštitút bankového ombudsmana oficiálne prešetril 316 podnetov, z ktorých bolo do konca decembra ukončených 262 prípadov. Okrem oficiálne evidovaných podnetov bankový ombudsman poskytuje konzultácie aj klientom, ktoré nie sú vedené ako oficiálne podnety. V rámci tejto činnosti bankový ombudsman poskytol klientom viac ako 1154 telefonických, mailových a osobných konzultácií. Celkovo sa tak na Bankového ombudsmana v roku 2011 obrátilo takmer 1500 klientov.

 

Príklady podnetov týkajúcich sa hypotekárnych a spotrebných úverov:

  • podmienky čerpania a splácania hypotekárnych úverov,
  • postup banky pri účtovaní splátok úveru,
  • zabezpečovanie právnych inštitútov pri hypotekárnych úveroch,
  • podmienenosť vedenia bežného účtu počas trvania úverového vzťahu,
  • správnosť postupu banky pri stanovovaní výšky úrokovej sadzby na hypotekárnom úvere a iné.


Príklady problémov týkajúcich sa kreditných kariet:

  • platby uskutočnené odcudzenou kreditnou kartou,
  • platby uskutočnené prostredníctvom internetu,
  • nevydanie dostatočbého množstva prostriedkov z bankomatu.

Lenka Šenkýřová

 Ďalšie články autora.

Najvýhodnejšie cestovné poistenie

Chcem sa poistiť

Naša online kalkulačka vám umožní porovnať ceny a podmienky rôznych poisťovní, aby ste mohli cestovať bez starostí.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Banky sa pretekajú v inováciách: Toto sú najlepšie bežné účty na Slovensku

7. 11. 2024 | Redakcia

Banky sa pretekajú v inováciách: Toto sú najlepšie bežné účty na Slovensku

Najnovší rebríček Finparády priniesol prehľad najlepších bankových účtov na Slovensku, kde prvenstvo patrí Tatra banke. Slovenská sporiteľňa a UniCredit Bank sa umiestnili na ďalších... celý článok

Rýchlo, ale odtiaľ-potiaľ. Okamžité platby v slovenských bankách majú limity

31. 10. 2024 | Ivana Sladkovská

Rýchlo, ale odtiaľ-potiaľ. Okamžité platby v slovenských bankách majú limity

SEPA okamžité platby sú na Slovensku obľúbené, no vedeli ste, že nesmiete posielať toľko peňazí, koľko si zmyslíte? Limit je síce nastavený na 100 000 eur, no každá banka má svoj vlastný... celý článok

Návrat do „doby kešu“ sa nemusí oplatiť. Za niektoré platby hrozí strašná pokuta

15. 10. 2024 | Gabriel Pleska

Návrat do „doby kešu“ sa nemusí oplatiť. Za niektoré platby hrozí strašná pokuta

Krajiny EÚ majú rôzne stropy pre platby v hotovosti. Na Slovensku je to 10 000 eur, v Českej republike je to 270 000 Kč. Dánsko tento rok limit znížilo a očakáva sa, že to isté urobia... celý článok

Všetky banky budú čoskoro povinne poskytovať obľúbenú vymoženosť Slovákov

9. 10. 2024 | Redakcia

Všetky banky budú čoskoro povinne poskytovať obľúbenú vymoženosť Slovákov

Okamžité SEPA platby si dnes môžu užívať klienti niektorých bánk na Slovensku. Čoskoro však bude tento expresný platobný spôsob dostupný všade. Banky ho postupne musia zaviesť do konca... celý článok

Nový rebríček: Toto sú TOP sporiace a termínované účty

7. 10. 2024 | Redakcia

Nový rebríček: Toto sú TOP sporiace a termínované účty

Sporiaci účet a termínovaný vklad predstavujú jednodúchý spôsob, ako sporiť a ukladať peniaze. Sporiaci účet zhodnocuje peniaze a pritom ponúka lepšiu disponibilitu, teda úspory si... celý článok