Bankový ombudsman
Bankový ombudsman je nezávislý orgán zriadený Slovenskou bankovou asociáciou (SBA). Jeho úlohou je monitorovanie a vyhodnocovanie podnetov spotrebiteľov a mimosúdne riešenie sporov medzi bankami a ich klientmi. Služby bankového ombudsmana sú bezplatné. Obrátiť sa na bankového ombudsmana sa môžete však až vtedy, keď ste postúpili svoju sťažnosť vašej banke a tá do stanovenej lehoty nerozhodla alebo rozhodla vo váš neprospech.
Činnosť bankového ombudsmana
Ombudsman spory nerozhoduje, ani nenahrádza rozhodovaciu činnosť súdov Slovenskej republiky. Činnosť bankového ombudsmana má charakter odporúčaní. Okrem oficiálne evidovaných podnetov úrad bankového ombudsmana poskytuje konzultácie aj klientom, ktoré nie sú vedené ako oficiálne podnety. V rámci tejto činnosti bankový ombudsman poskytuje klientom množstvo telefonických, mailových a osobných konzultácií.
Podanie podnetu
Podnet k Bankovému ombudsmanovi môžete podať písomne alebo elektronicky a kvôli identifikácii a platnej legislatíve o ochrane osobných údajov musí obsahovať isté náležitosti. Ak ich podnet nespĺňa, Bankový ombudsman vás vyzve k doplneniu alebo upresneniu. Na podanie podnetu je najlepšie použiť oficiálny formulár. Akceptuje sa však aj podnet, ktorý nie je podaný na oficiálnom formulári. Tiež môžete podnet odoslať elektronicky – tento podnet však musí obsahovať stanovené náležitosti. Počítajte však s tým, že bankový ombudsman vás po prijatí elektronického podnetu vyzve, aby ste mu písomne doručili súhlas so spracovaním osobných údajov.
Dokedy sa dozviete stanovisko
Ombudsman je povinný podnet preskúmať do 3 mesiacov odo dňa doručenia podnetu v tom prípade, že ste splnili všetky stanovené náležitosti. V zložitých prípadoch sa termín posúva o 6 mesiacov odo dňa jeho doručenia. V takomto prípade vás Ombudsman bude informovať o konkrétnych dôvodoch, pre ktoré je lehota predlžená.
Vyrieši bankový ombudsman všetky podnety?
V roku 2011 inštitút bankového ombudsmana oficiálne prešetril 316 podnetov, z ktorých bolo do konca decembra ukončených 262 prípadov. Okrem oficiálne evidovaných podnetov bankový ombudsman poskytuje konzultácie aj klientom, ktoré nie sú vedené ako oficiálne podnety. V rámci tejto činnosti bankový ombudsman poskytol klientom viac ako 1154 telefonických, mailových a osobných konzultácií. Celkovo sa tak na Bankového ombudsmana v roku 2011 obrátilo takmer 1500 klientov.
Príklady podnetov týkajúcich sa hypotekárnych a spotrebných úverov:
podmienky čerpania a splácania hypotekárnych úverov,
postup banky pri účtovaní splátok úveru,
zabezpečovanie právnych inštitútov pri hypotekárnych úveroch,
podmienenosť vedenia bežného účtu počas trvania úverového vzťahu,
správnosť postupu banky pri stanovovaní výšky úrokovej sadzby na hypotekárnom úvere a iné.
Príklady problémov týkajúcich sa kreditných kariet:
platby uskutočnené odcudzenou kreditnou kartou,
platby uskutočnené prostredníctvom internetu,
nevydanie dostatočbého množstva prostriedkov z bankomatu.