Počet užívateľov internetového bankovníctva narastá
Počet užívateľov internetového bankovníctva na Slovensku sa počas uplynulých siedmich rokov zvýšil štvornásobne. Kým v roku 2005 využívalo služby internetového bankovníctva 10 % klientov slovenských bánk, vlani to už bolo 40 %. O svoje financie sa tak on-line z pohodlia svojho domova starajú štyria z desiatich Slovákov. So svojim účtom pracovalo vlani on-line 41 % mužov, pričom podiel žien predstavoval 38 %. Najväčšmi podľa Eurostatu využívajú elektronické bankovníctvo osoby vo vekovej kategórii 25 až 34 rokov.
Slovensko dokonca vo využívaní služieb internetového bankovníctva prekročilo aj priemer za eurozónu či celú Európsku úniu, ktorý je na úrovni 39 %, resp. 38 %. Vyplýva to z údajov Európskeho štatistického úradu (Eurostat).
Tabuľka: Využívanie služieb internetového bankovníctva na Slovensku
Rok | % užívateľov |
---|
2005 | 10 |
2006 | 13 |
2007 | 15 |
2008 | 24 |
2009 | 26 |
2010 | 33 |
2011 | 34 |
2012 | 40 |
Zdroj: Eurostat
Internetové bankovníctvo má mnoho výhod
Niet sa čomu diviť, že internetové bankovníctvo získava na popularite a využíva ich čoraz viac ľudí. Služby internetového bankovníctva spočívajú v tom, že z pohodlia domova máte prístup k svojmu bežnému účtu. 24 hodín denne, a teda aj v čase, kedy je pobočka banky zatvorená, môžete uskutočňovať rôzne operácie a transakcie.
Využívaním elektronického bankovníctva tak ušetríte veľa času a tiež získate mnoho výhod. S internetovým bankovníctvom nemusíte chodiť do banky kvôli každému jednému platobnému príkazu a čakať na voľnú prepážku. Jednoducho prostriedky odošlete prostredníctvom elektronického bankovníctva z pohodlia svojho domova. Veľmi dôležitým pozitívom internetového bankovníctva je však skutočnosť, že za transakcie uskutočnené elektronicky (príkaz na úhradu, zriadenie či zmena trvalého príkazu alebo inkasa a iné) platíte oveľa menej, než keby ste ho realizovali v pobočke banky. Banky dokonca často ponúkajú balíky služieb, kde máte niektoré služby v rámci elektronického bankovníctva úplne bezplatne.
Čo všetko môžete realizovať on-line?
Banky ponúkajú v rámci internetového bankovníctva mnoho služieb. Tie sa, samozrejme, líšia v závislosti od konkrétnych podmienok jednotlivých bánk. Ide napríklad o zistenie zostatku na účte, realizáciu príkazu na úhradu, zriadenie trvalého príkazu či inkasa, zmenu PIN kódu či limitu na platobných kartách...Tiež si môžete skontrolovať, aký je zostatok vášho úveru a mnohé iné.
Ako sú na tom ostatné krajiny Európskej únie?
Slovensko vo využívaní služieb internetového bankovníctva prekročilo aj priemer za eurozónu či celú Európsku úniu, ktorý je na úrovni 39 %, resp. 38 %. Ako sú na tom s využívaním tejto služby ostatné krajiny európskej dvadsaťsedmičky? Tabuľka poukazuje na skutočnosť, že najviac klientov bánk využívajúcich služby internetového bankovníctva je jednoznačne v škandinávskych krajinách. Vo Fínsku či Švédsku riadi svoj bankový účet protredníctvom internetu každý ôsmy človek. Naopak, najmenej rozšírený je internet banking v Rumunsku (3 %), Bulharsku (4 %) a v Grécku (9 %).
Tabuľka: Využívanie služieb internetového bankovníctva v roku 2012
Krajina | % užívateľov |
---|
EÚ | 38 |
Eurozóna | 39 |
Belgicko | 56 |
Bulharsko | 4 |
ČR | --- |
Dánsko | --- |
Nemecko | 45 |
Estónsko | 67 |
Írsko | 43 |
Grécko | 9 |
Španielsko | 32 |
Francúzsko | 54 |
Taliansko | 21 |
Cyprus | 21 |
Lotyšsko | 47 |
Litva | 44 |
Luxembursko | 63 |
Maďarsko | 26 |
Malta | 41 |
Holandsko | --- |
Rakúsko | 45 |
Poľsko | 32 |
Portugalsko | 25 |
Rumunsko | 3 |
Slovinsko | 28 |
Slovensko | 40 |
Fínsko | 82 |
Švédsko | 79 |
Spojené kráľovstvo | 52 |
Zdroj:Eurostat, ---: údaje nie sú k dispozícii