V bankovníctve sa pohybujete už viac ako desať rokov. Teoretické poznatky či praktické skúsenosti z tejto oblasti ste získal v mnohých finančných inštitúciach nielen v domácom Nórsku, ale aj v zahraničí. Aká bola Vaša kariérna cesta k ZUNO?
S bankovníctvom som začínal v nórskej GE Money, kde som v roku 1999 nastúpil ako vedúci oddelenia Customer Relationship Management. Následne som v rámci rovnakej spoločnosti prijal ponuku marketingového riaditeľa vo Švajčiarsku a neskôr šéfa marketingu v Rusku. Po istom čase som sa presunul do jednej z najväčších rakúskych retailových bánk BAWAG PSK, kde som viedol produktový a marketingový tím. Môj profesionálny život by sme vlastne mohli zhrnúť trinástimi rokmi, počas ktorých som sa venoval marketingu vo finančných inštitúciách.
Profesijne ste pôsobil v mnohých európskych krajinách, niekoľko rokov dokonca i v ďalekom Rusku. Vnímate nejaké špecifiká slovenského bankovníctva v porovnaní s týmito krajinami?
Rozdiely sú spôsobené najmä rozdielmi v kultúrach a vo vyspelosti jednotlivých trhov. Veľký rozdiel je tiež v efektivite riadenia v jednotlivých kultúrach. Kým nórska kultúra je veľmi demokratická a ovplyvňovaná konsenzom, kultúra v Rusku si pre dosiahnutie dobrých výsledkov vyžaduje autokratickejší spôsob vedenia.
ZUNO je direct bankou rakúskej bankovej skupiny Raiffeisen Bank International. Na slovenskom trhu pôsobí ZUNO od roku 2010, vlani došlo k rozšíreniu pôsobnosti aj do susednej Českej republiky. Plánujete expandovať aj do ďalších okolitých krajín?
Expanzia ZUNO do nových krajín je výzvou a je nepochybne súčasťou nášho budúceho biznis plánu. Detailne monitorujeme lokálne trhy a potreby či trendy ich internetovo a technologicky orientovaného obyvateľstva. Len tak budeme schopní definovať konkurencie schopnosť produktov a služieb ZUNO. Dôkazom toho, že sme dobrí v tom, čo robíme, je viac ako 140 000 klientov na Slovensku a v Česku.
Česká republika narozdiel od Slovenska spoločnú európsku menu zatiaľ neprijala. Zaznamenali ste v tejto oblasti markantný rozdiel medzi vstupom na slovenský a česky bankový trh? Ako by ste zhodnotili súčasnú pozíciu ZUNO na oboch trhoch?
Na českom trhu je neporovnateľne silnejšia konkurencia ako na Slovensku, takže je pochopiteľne zložitejšie prilákať nových klientov. Čo sa týka klientov a ich samotného správania, Česi sú viac racionálnejší a tiež pozornejší pri hodnotení ponúk bánk. Tiež si vyžadujú viac času na to, aby spravili finálne rozhodnutie. To pozorujeme aj na výsledkoch ZUNO na slovenskom a českom trhu, aj napriek tomu, že medzi spustením služieb bol len polročný odstup. V globáli sú však naše výsledky veľmi dobré – každých 7 minút sa k ZUNO pridá nový klient.
ZUNO onedlho oslavuje prvé dva roky pôsobenia na slovenskom trhu. Ako by ste zhodnotili doterajšie pôsobenie z pohľadu cieľov, ktoré ste mali nastavené pri vstupe na slovenský bankový trh?
Sme príjemne prekvapení záujmom klientov o internetové bankovníctvo. Výsledky sú v súlade s našimi očakávaniami, avšak aj napriek tomu neustále hľadáme príležitosti na ešte dynamickejší rast. Po spustení prevádzky na Slovensku v roku 2010 a v Česku v 2011 sme sa zameriavali najmä na získavanie depozít. Avšak naše ciele sú v dnešnej dobe odlišné. Po predstavení nových produktov chceme, aby sa ZUNO stalo bankou prvej voľby. Prostredníctvom ponuky jednoduchých produktov čo najväčšiemu množstvu klientov chceme získať férový podiel na bankovom trhu.
Nedá sa nespomenúť, že banky vstupujúce na trh sa spravidla pýšia vysokými úrokovými sadzbami na vkladoch a nízkymi, často nulovými poplatkami. Stáva sa však, že postupom času odznejú do zabudnutia. Ake má ZUNO vyhliadky v tejto oblasti? Plánujete v súčasnej, povedzme veľmi atraktívnej úrokovej a poplatkovej politike pokračovať aj naďalej?
Ak sa situácie v eurozóne dramaticky nezhorší, nemáme v pláne žiadne výrazné zmeny. Určite si však chceme udržať nulové poplatky a konkurencie schopné úrokové sadzby. Spravíme všetko pre to, aby ponuka ZUNO patrila medzi najatraktívnejšie na trhu.
Úročenie vkladových produktov v ZUNO patrí tradične k jedným z najzaujímavejším na trhu. Ako je možné, že internetová banka ponúka vyššie úroky ako kamenná banka?
ZUNO funguje na biznis modeli založenom na minimálnych prevádzkových nákladoch, absencii kamenných pobočiek a politike nízkych poplatkov. Čo je výdavkovou výhodou pre nás, to je cenovou výhodou pre našich klientov.
ZUNO banka po zhruba ročnom pôsobení na slovenskom trhu začala okrem bežného účtu, sporiaceho účtu a termínovaných vkladov ponúkať aj povolené prečerpanie či spotrebný úver. Plánujete v rozširovaní produktového portfolia pokračovať? Dočkajú sa klienti napríklad aj investičných produktov či hypotekárneho financovania?
Sústreďujeme sa na jednoduché produkty bez zbytočných poplatkov a na ich sprostredkovanie. Neplánujeme prekročiť hranicu toho, čo klienti využívajú na dennej báze. Veríme v jednoduchosť, transparentnosť a nulové alebo len nízke poplatky. Čo sa týka produktového portfólia, pred pár dňami sme predstavili multifunkčnú mobilnú aplikáciu pre operačné systémy Android a iOS.
Banky sa neustále snažia zaujať klientov novými službami, produktmi či rôznymi technologickými inováciami. ZUNO v tomto prípade nie je výnimkou. Ako príklad môžeme uviesť Kreditku, ktorá je zaujímavou kombináciou debetnej a kreditnej karty. Môžete priblížiť, kde došlo k zrodu tejto netradičnej myšlienky?
ZUNO buduje moderné, inovatívne a klientsky orientované riešenia. Táto myšlienka vznikla v súlade s naším sloganom „Less bank, more life“. Na bezkontaktnú Kreditku si môžu klienti vložiť vlastné peniaze a navýšiť si tak dostupné prostriedky. Pri platení potom využívajú prioritne vlastné peniaze. Jednoducho už nemusia nosiť v peňaženke dve karty. Je to pohodlné a šetrí to čas.
Od októbra do bázy pre výpočet bankovej dane pribudli aj vklady obyvateľov. Zaplatia ju podľa Vás v konečnom dôsledku samotní klienti?
Potenciálny dopad bankovej dane neustále analyzujeme. Nemyslím si však, že akokoľvek ovplyvní ZUNO, no s určitosťou sa dotkne veľkých hráčov na trhu, čiže kamenných bánk. Myslím si, že banky sa budú snažiť ušetriť a v prípade, že im prostriedky budú chýbať, odrazí sa to na poplatkoch. Pretože z dohodobej perspektívy je nemožné fungovať bez nákladov.
Slogan „Less bank, more life“ vzbudzuje dojem, že ZUNO svoju pozornosť upriamuje najmä na mladú klientelu, ktorá preferuje internetovú komunikáciu. Je to skutočne tak?
To je len čiastočná pravda. ZUNO sa sústredí na moderných ľudí bez ohľadu na ich vek. Títo ľudia majú “less bank, more life” prístup k životu – chcú zarábať na dobrých úrokoch, spravovať svoje peniaze online s možnosťou prístupu 24 hodín denne, 7 dní v týždni a čas, ktorý ušetria, venujú dôležitejším veciam, ako je banka.
ZUNO je internetová banka, ktorá sa odlišuje od tradičného bankovníctva okrem iného aj nízkym počtom pobočiek či bankomatov. Myslíte si, že klienti internetových bánk budú aj napriek týmto skutočnostiam pribúdať?
Sme si vedomí toho, že klienti sú zvyknutí na rozsiahlu sieť bankomatov. Naším cieľom je naučiť ich používať svoju platobnú kartu v čo možno najväčšej miere. Je to pohodlné, bezpečné, bez poplatkov a šetrí to čas. Aj to je dôvodom, prečo sme v septembri predstavili bezkontaktnú kreditku. Ale nezabudli sme ani na bankomaty. V auguste sme upravili cenník, ktorý našim klientom priniesol aj výbery z bankomatov za 0 €.