Ak sa domievate, že banka pri poskytovaní služieb a produktov poškodila vaše záujmy a neuskutočnila nápravu na základe vašej sťažnosti alebo reklamácie, máte právo obrátiť sa so svojím podnetom na bankového ombudsmana, ktorý funguje pod Slovenskou asociáciou bánk od septembra 2007.
Bankový ombudsman sa snaží nájsť riešenie medzi bankou a klientom
Bankový ombudsman je nezávislý orgán zriadený Slovenskou bankovou asociáciou (SBA), ktorého úlohou je monitorovanie a vyhodnocovanie podnetov spotrebiteľov a mimosúdne riešenie sporov medzi bankami a ich klientmi. Služby bankového ombudsmana sú bezplatné. Obrátiť sa na bankového ombudsmana sa môžte však až vtedy, keď ste postúpili svoju sťažnosť vašej banke a tá do stanovenej lehoty nerozhodla alebo rozhodla vo váš neprospech. Činnosť bankového ombudsmana má charakter odporúčaní. Ombudsman je povinný podnet preskúmať do 3 mesiacov odo dňa doručenia podnetu. V zložitých prípadoch do 6 mesiacov odo dňa jeho doručenia. Ombudsman spory nerozhoduje, ani nenahrádza rozhodovaciu činnosť súdov Slovenskej republiky.
Slovenský ombudsman - ombudsmanka
Bankový ombudsman je volený členmi Prezídia SBA na obdobie 5 rokov. Prvé funkčné obdobie bolo stanovené na 3 roky, počas ktorých úrad bankového ombudsmana viedla Eva Černá. V septembri 2010 bolo rozhodnuté, že tento úrad počas najbližších piatich rokoch bude viesť opäť Eva Černá. Vo tejto funkcii ju jednomyseľne podporilo Prezídium Slovenskej bankovej asociácie.
Podnety pre bankového ombudsmana v roku 2009 |
---|
Podnet | Počet podnetov |
---|
Počet prešetrovaných podnetov | 321 |
Ukončené podnety | 251 |
Podnety s nepreukázaným pochybením banky | 98 |
Prípady vyriešené v prospech klienta | 25 |
Odmietnuté prípady | 2 |
Zastavené prípady | 25 |
Iné prípady | 2 |
Zdroj: SBA V roku 2009 bankový ombudsman oficiálne prešetril 321 podnetov, z ktorých bolo do konca decembra ukončených 251 prípadov. Klienti sa v minulom roku podľa SBA najčastejšie sťažovali na postup bánk pri poskytovaní rôznych typov úverov a investičné služby a investičné poradenstvo - pravdepodobne kvôli dopadom finančnej krízy na výnosnosť investičných produktov.
Zdroj: bankovyombudsman.sk
Príklady podnetov týkajúcich sa hypotekárnych a spotrebných úverov:
- podmienky čerpania a splácania hypotekárnych úverov,
- postup banky pri účtovaní splátok úveru,
- zabezpečovanie právnych inštitútov pri hypotekárnych úveroch,
- podmienenosť vedenia bežného účtu počas trvania úverového vzťahu,
- správnosť postupu banky pri stanovovaní výšky úrokovej sadzby na hypotekárnom úvere a iné.
Príklady problémov týkajúcich sa kreditných kariet:
- platby uskutočnené odcudzenou kreditnou kartou,
- platby uskutočnené prostredníctvom internetu,
- nevydanie dostatočbého množstva prostriedkov z bankomatu.
Príklady podnetov súvisiacich s bežným účtom:
- postup banky pri zrušení bežného účtu,
- nedostatky spojené s platobným stykom, napríklad nepripísanie požadovanej čiastky na účet.
Okrem oficiálne evidovaných podnetov úrad bankového ombudsmana poskytuje konzultácie aj klientom, ktoré nie sú vedené ako oficiálne podnety. V rámci tejto činnosti bankový ombudsman poskytol klientom množstvo telefonických, mailových a osobných konzultácií.