Dôchodci svoj starobný dôchodok väčšinou poberajú doručením poštou do vlastných rúk. Pre aktívnejších dôchodcov však môže byť priame doručovanie obmedzujúce, keďže musia byť v presne určený deň doma, aby si svoj dôchodok mohli osobne prevziať. Pre takýchto dôchodcov môže byť uľahčením zriadenie dôchodkového účtu.
Mnoho bánk pôsobiacich na slovenskom trhu preto začalo poskytovať takzvané Seniorkonto. Ide o bankový účet, ktorý je určený najmä na zasielanie dôchodku. Poštová banka však poskytuje ako jediná hybridnú službu Postkonto Senior, ktorá umožňuje časť dôchodku zasielať na poštu a zvyšnú časť doručeniť poštovou doručovateľkou priamo domov. Aké sú kladné a záporné stránky tejto služby, si ukážeme v nasledujúcich riadkoch.
Medzi výhody osobného účtu Postkonto senior považujeme:
založenie účtu možné na každej pošte a v pobočkách Poštovej banky,
zriadenie a vedenie účtu zdarma,
na založenie účtu sa nevyžaduje zloženie prvého vkladu v hotovosti, ale účet sa založí dňom zúčtovania prvýkrát poukázanej dôchodkovej dávky,
majiteľom účtu je vždy len jedna fyzická osoba, ktorá môže splnomocniť na disponovanie s účtom ďalšie osoby (maximálne však 3), ktoré tým pádom získajú oprávnenie prevziať osobne tú časť dôchodku, ktorá bude doručená „domov“,
polročné zúčtovanie úrokov v prospech účtu,
po splnení bankou stanovených podmienok je možné získať peniaze aj v prípade nedostatočného zostatku na účte – možnosť zriadiť si povolené prečerpanie,
výplata stanovenej sumy z účtu jedenkrát mesačne prostredníctvo poštového doručovateľa,
bezplatné poskytovanie služieb elektronického bankovníctva a k tomu zvýhodnené poplatky za vykonávanie platobného styku elektronicky,
možnosť vyberať hotovosť na 1 100 poštách.
Je však nutné prihliadnuť na fakt, že aj keď je možné zriadiť si tento účet na každej pošte, poštoví pracovníci nemajú prístup do systému Poštovej banky. Pracovník pošty nie je oprávnený zisťiť zostatok na účte klienta, prípadne s ním manipulovať. Dôchodca tak musí využívať služby bankomatov, resp. POŠTOMATov.
Prostredníctvom POŠTOMAT-u je možné:
zistiť zostatok na účte,
vyberať hotovosť až do výšky limitu nastaveného na platobnej karte,
prostredníctvom platobnej karty je možné bezhotovostne, priamo z účtu, uhradiť platby šekov alebo iných služieb realizovaných na pošte.
Predložením platobnej karty, po zadaní PIN kódu dostane klient na potvrdenke informáciu o aktuálnom disponibilnom zostatku na účte, nedozvie sa z nej ale, koľko z týchto prostriedkov je súčasťou povoleného prečerpania, resp. kontokorentného úveru. Táto informácia pre mnohých z nich môže byť značne zavádzajúca a častokrát dochádza k čerpaniu úveru bez toho, aby si toho bol klient vedomý. Tým, samozrejme, vzniká nutnosť platiť nemalé úroky.
Bezplatné poskytovanie služieb elektronického bankovníctva a zvýhodnené poplatky za vykonávanie platobného styku elektronicky znejú síce zaujímavo, no pre mladých ľudí a nie pre dôchodcov, ktorí zväčša nevedia pracovať s počítačom alebo ho vôbec ani nevlastnia. Nehovoriac o tom, že by mali vykonávať platby prostredníctvom internetového bankovníctva.
Pre akékoľvek ďalšie operácie s bežným účtom Postkonto senior dôchodcovi neostáva nič iné, ako navštíviť pobočku banky. Tou, samozrejme, nie je pošta. Zarážajúcim faktom je, že v niektorých okresoch sa vôbec pobočka Poštovej banky nenachádza. Na to, aby dôchodca zistil svoj skutočný stav účtu (bez povoleného prečerpania) mu neostáva nič iné, ako absolvovať niekoľkokilometrovú cestu do najbližšieho mesta, kde sa pobočka Poštovej banky nachádza.