Napriek tomu, že slovenské ženy vládnu rodinným rozpočtom, sporia a myslia na budúcnosť, dosiahnutie finančnej nezávislosti im trvá dlhšie. Podľa orientačného prieskumu UniCredit Bank, ženy majú zdravé sebavedomie v oblasti financií aj investícií, avšak ich účty majú v porovnaní s mužmi nižšie objemy.
Dáta UniCredit Bank odhaľujú, že v kategórii účtov od 50 do 100 tisíc eur je pomer žien a mužov viac-menej vyrovnaný (42:58). Avšak, pri aktívach od 100 do 300 tisíc eur je pomer už 36:64 v prospech mužov a pri objeme 300 až 500 tisíc eur tvoria ženy menej ako tretinu (28 %). Rozdiel je najvýraznejší pri sumách nad 500 tisíc eur.
„Čím vyššiu sumu má klient na účte, tým je pravdepodobnejšie, že majiteľ účtu je muž. Pri bežných a sporiacich účtoch so sumami do 100 tisíc eur je pomer mužov a žien z pohľadu ich majiteľov takmer vyrovnaný. Pri aktívach nad 500 tisíc eur sú už nožnice otvorené veľmi výrazne, pomer je 21 ku 79 v prospech majiteľov mužov," uvádza Zuzana Ďuďáková, hovorkyňa UniCredit Bank.
Muži majú peniaze, ženy majú žezlo
Napriek nižším aktívam, ktoré ženy spravujú, prieskum medzi slovenskými ženami ukázal, že 8 z 10 respondentiek sa stará o domáce financie. Platby účtov, správa domáceho rozpočtu a rozhodovanie o investíciách či veľkých nákupoch sú prevažne v ich rukách.
Ženy tiež aktívne využívajú poistné produkty. Takmer polovica slovenských žien (44,8 %) má poistenie domácnosti, takmer tretina (28,6 %) má tradičné životné poistenie a 13,1 % má životné poistenie s investičnou zložkou. Dôchodkové poistenie má zriadené takmer tretina Sloveniek (29 %).
Psychologička Martina Viewegová uvádza, že dôvodom pre menej aktívne investovanie žien môže byť ich životná situácia. „Ženy môžu stráviť veľkú časť svojho života na materskej dovolenke, ako slobodné matky alebo v zamestnaniach, ktoré sú menej platené, ale umožňujú im byť doma s dieťaťom, ak sú choré. To môže formovať vzťah k peniazom a postoj ‚radšej vrabec v hrsti ako holub na streche‘,“ vysvetľuje.
Slovenským ženám často chýba dostatok informácií o zhodnocovaní peňazí, čo uvádzajú aj v jarnom prieskume UniCredit Bank. Bežné sporiace účty sú medzi ženami najobľúbenejšie (53 %), pričom popularitu získavajú aj pravidelné investície (22,1 %) a termínované vklady (10,3 %).
Finančne nezávislá až po tridsiatke
Podľa psychológov sa postoje k financiám formujú už v detstve. „Podľa prieskumu si 7 % žien vôbec neverí pri zhodnocovaní peňazí. Viac ako desatina nemá ani vlastné úspory na investovanie. Viac ako štvrtina žien uvádza, že dokáže využívať len základné produkty, ako sú termínované vklady a pravidelné investície. Polovica žien dokáže zhodnocovať peniaze, pričom 28 % z nich tvrdí, že keď si nie sú isté, nechajú si poradiť od odborníka alebo skúsenejšej osoby, a pätina (21,7 %) sa pri rozhodovaní spolieha iba na seba," hovorí Ďuďáková.
UniCredit Bank ponúka koncept otvorenej architektúry UniCredit onemarkets Fund, ktorý môže zaujať aj ženy zvažujúce investovanie. Fond umožňuje klientom investovať do portfólia najznámejších správcov aktív ako Allianz Global Investors, Amundi, BlackRock, Fidelity, JP Morgan a PICTET, spravovaných skúsenými a certifikovanými manažérmi.
Ochota investovať súvisí s príjmom
Ochota investovať priamo súvisí s dostupnými finančnými prostriedkami a pocitom finančnej nezávislosti. 16 % respondentiek prieskumu UniCredit Bank uviedlo, že nemá dostatočný príjem na to, aby sa považovali za finančne nezávislé, a pri riadení svojej finančnej situácie potrebujú pomoc partnera alebo rodičov. Tento problém sa najčastejšie vyskytuje u najmladšej generácie žien.
Pocit finančnej závislosti od iných u slovenských žien sa vytráca s prechodom do práce. Vo veku 27–35 rokov je najvyšší podiel žien, ktoré sa hodnotia ako finančne samostatné a nezávislé, pričom naprieč všetkými vekovými skupinami sa takto vníma tretina (34,7 %) žien. Ďalších 30,1 % žien sa označilo ako finančne nezávislé, ale o väčších rozhodnutiach sa radí s odborníkmi a/alebo s blízkymi. Zvyšných 13,1 % respondentiek uviedlo, že sa cítia ako finančne nezávislé, ale občas si zájdu pre radu k odborníkom.
Prieskumu o finančnej nezávislosti žien sa zúčastnila reprezentatívna vzorka 525 respondentiek zo Slovenska vo veku od 18 do 65 rokov. Uskutočnil sa v marci 2024 prostredníctvom aplikácie Instant Research spoločnosti Ipsos.
Redakcia
Internetový denník Peniaze.sk momentálne patrí medzi najnavštevovanejšie ekonomické weby. Svojim užívateľom ponúka články z rôznych oblastí osobných financií, praktické rady, komentáre, užitočné kalkulačky, politické témy,... Ďalšie články autora.