Slovenské ženy „držia kasu“, ale peniaze majú na účtoch muži

Redakcia | rubrika: Článok | 30. 7. 2024
Finančné bohatstvo na Slovensku sa stále viac koncentruje na účtoch mužov, ukazujú dáta UniCredit Bank. S pribúdajúcimi peniazmi na účtoch sa nožnice medzi mužmi a ženami roztvárajú, pričom práve muži dominujú účtom s najväčšími sumami.
Slovenské ženy „držia kasu“, ale peniaze majú na účtoch muži

Zdroj: Shutterstock

Napriek tomu, že slovenské ženy vládnu rodinným rozpočtom, sporia a myslia na budúcnosť, dosiahnutie finančnej nezávislosti im trvá dlhšie. Podľa orientačného prieskumu UniCredit Bank, ženy majú zdravé sebavedomie v oblasti financií aj investícií, avšak ich účty majú v porovnaní s mužmi nižšie objemy.

Dáta UniCredit Bank odhaľujú, že v kategórii účtov od 50 do 100 tisíc eur je pomer žien a mužov viac-menej vyrovnaný (42:58). Avšak, pri aktívach od 100 do 300 tisíc eur je pomer už 36:64 v prospech mužov a pri objeme 300 až 500 tisíc eur tvoria ženy menej ako tretinu (28 %). Rozdiel je najvýraznejší pri sumách nad 500 tisíc eur.

„Čím vyššiu sumu má klient na účte, tým je pravdepodobnejšie, že majiteľ účtu je muž. Pri bežných a sporiacich účtoch so sumami do 100 tisíc eur je pomer mužov a žien z pohľadu ich majiteľov takmer vyrovnaný. Pri aktívach nad 500 tisíc eur sú už nožnice otvorené veľmi výrazne, pomer je 21 ku 79 v prospech majiteľov mužov," uvádza Zuzana Ďuďáková, hovorkyňa UniCredit Bank.

Muži majú peniaze, ženy majú žezlo

Napriek nižším aktívam, ktoré ženy spravujú, prieskum medzi slovenskými ženami ukázal, že 8 z 10 respondentiek sa stará o domáce financie. Platby účtov, správa domáceho rozpočtu a rozhodovanie o investíciách či veľkých nákupoch sú prevažne v ich rukách.

Ženy tiež aktívne využívajú poistné produkty. Takmer polovica slovenských žien (44,8 %) má poistenie domácnosti, takmer tretina (28,6 %) má tradičné životné poistenie a 13,1 % má životné poistenie s investičnou zložkou. Dôchodkové poistenie má zriadené takmer tretina Sloveniek (29 %).

Psychologička Martina Viewegová uvádza, že dôvodom pre menej aktívne investovanie žien môže byť ich životná situácia. „Ženy môžu stráviť veľkú časť svojho života na materskej dovolenke, ako slobodné matky alebo v zamestnaniach, ktoré sú menej platené, ale umožňujú im byť doma s dieťaťom, ak sú choré. To môže formovať vzťah k peniazom a postoj ‚radšej vrabec v hrsti ako holub na streche‘,“ vysvetľuje.

Slovenským ženám často chýba dostatok informácií o zhodnocovaní peňazí, čo uvádzajú aj v jarnom prieskume UniCredit Bank. Bežné sporiace účty sú medzi ženami najobľúbenejšie (53 %), pričom popularitu získavajú aj pravidelné investície (22,1 %) a termínované vklady (10,3 %).

Finančne nezávislá až po tridsiatke

 

Podľa psychológov sa postoje k financiám formujú už v detstve. „Podľa prieskumu si 7 % žien vôbec neverí pri zhodnocovaní peňazí. Viac ako desatina nemá ani vlastné úspory na investovanie. Viac ako štvrtina žien uvádza, že dokáže využívať len základné produkty, ako sú termínované vklady a pravidelné investície. Polovica žien dokáže zhodnocovať peniaze, pričom 28 % z nich tvrdí, že keď si nie sú isté, nechajú si poradiť od odborníka alebo skúsenejšej osoby, a pätina (21,7 %) sa pri rozhodovaní spolieha iba na seba," hovorí Ďuďáková.

UniCredit Bank ponúka koncept otvorenej architektúry UniCredit onemarkets Fund, ktorý môže zaujať aj ženy zvažujúce investovanie. Fond umožňuje klientom investovať do portfólia najznámejších správcov aktív ako Allianz Global Investors, Amundi, BlackRock, Fidelity, JP Morgan a PICTET, spravovaných skúsenými a certifikovanými manažérmi.

Ochota investovať súvisí s príjmom

Ochota investovať priamo súvisí s dostupnými finančnými prostriedkami a pocitom finančnej nezávislosti. 16 % respondentiek prieskumu UniCredit Bank uviedlo, že nemá dostatočný príjem na to, aby sa považovali za finančne nezávislé, a pri riadení svojej finančnej situácie potrebujú pomoc partnera alebo rodičov. Tento problém sa najčastejšie vyskytuje u najmladšej generácie žien.

Pocit finančnej závislosti od iných u slovenských žien sa vytráca s prechodom do práce. Vo veku 27–35 rokov je najvyšší podiel žien, ktoré sa hodnotia ako finančne samostatné a nezávislé, pričom naprieč všetkými vekovými skupinami sa takto vníma tretina (34,7 %) žien. Ďalších 30,1 % žien sa označilo ako finančne nezávislé, ale o väčších rozhodnutiach sa radí s odborníkmi a/alebo s blízkymi. Zvyšných 13,1 % respondentiek uviedlo, že sa cítia ako finančne nezávislé, ale občas si zájdu pre radu k odborníkom.

Prieskumu o finančnej nezávislosti žien sa zúčastnila reprezentatívna vzorka 525 respondentiek zo Slovenska vo veku od 18 do 65 rokov. Uskutočnil sa v marci 2024 prostredníctvom aplikácie Instant Research spoločnosti Ipsos.

Redakcia

Autor článku Redakcia

Internetový denník Peniaze.sk momentálne patrí medzi najnavštevovanejšie ekonomické weby. Svojim užívateľom ponúka články z rôznych oblastí osobných financií, praktické rady, komentáre, užitočné kalkulačky, politické témy,... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Ako sa dostať do letiskového salónika? Letenku do prvej triedy netreba, kľúčom je vaša karta

19. 8. 2024 | Natália Stašíková

Ako sa dostať do letiskového salónika? Letenku do prvej triedy netreba, kľúčom je vaša karta

Letiskové salóniky sú oázou komfortu a pohodlia, čo klasické zóny na letiskách často neponúkajú. Mnohí Slováci si myslia, že salóniky sú určené len pre cestujúcich v prvej alebo business... celý článok

Populárny typ bezkontaktnej platby hodinkami na Slovensku končí už o pár dní

24. 7. 2024 | Ivana Sladkovská

Populárny typ bezkontaktnej platby hodinkami na Slovensku končí už o pár dní

Fitbit Pay, populárne platobné riešenie pre hodinky a smart náramky, končí na Slovensku 29. júla. Prečo sa Google rozhodlo ukončiť túto službu a čo to znamená pre banky a ich klientov? celý článok

Slováci sú úplní majstri platieb na internete. Využívame ich čoraz viac, ukázal prieskum

11. 7. 2024 | Redakcia

Slováci sú úplní majstri platieb na internete. Využívame ich čoraz viac, ukázal prieskum

Slováci si veľmi rýchlo obľúbili inovácie, akou je napríklad digitálna peňaženka. Ako ukázal prieskum MasteCard, až tretina Slovákov uprednostňuje tento typ platby, keďže sa im nechce... celý článok

Popularita mladej banky raketovo rastie. Slováci v nej majú viac ako 180 miliónov eur

10. 7. 2024 | Redakcia

Popularita mladej banky raketovo rastie. Slováci v nej majú viac ako 180 miliónov eur

Revolut, jedna z najhodnotnejších európskych fintechových spoločností, hlási rekordný rok. S príjmami vo výške 2,1 miliardy eur a ziskom pred zdanením 503 miliónov eur, Revolut upevňuje... celý článok

Karta alebo bankomat? Ako platiť na dovolenke a neprísť zbytočne o peniaze

4. 7. 2024 | Natália Stašíková

Karta alebo bankomat? Ako platiť na dovolenke a neprísť zbytočne o peniaze

Letné dovolenky sú v plnom prúde a otázka, či platiť kartou alebo v hotovosti, je stále aktuálna. Platobné karty ponúkajú bezpečnosť a často aj výhodnejšie kurzové prepočty, no aj tu... celý článok