Nakupovanie na internete sa pre slovenských zákazníkov stalo každodennou záležitosťou, pričom až 92 percent ľudí pravidelne využíva e-shopy, a to v priemere dvakrát mesačne. Najobľúbenejším spôsobom platby je platobná karta, ktorú uprednostňuje 69 percent zákazníkov. V poslednýchrokochvšakpribúda tých, ktorínamiestoodpisovaniačísla kartyvyužívajúnajrôznejšiedigitálnepeňaženky. V roku 2020 pomocou nich platilo 12percent zákazníkov, dnes už je to 32percent.
Výrazný nárast zaznamenali digitálne peňaženky a moderné platobné metódy ako Click to Pay, ktoré ponúkajú rýchlu a bezpečnú platbu bez nutnosti manuálneho zadávania údajov z karty. Tieto údaje pochádzajú z najnovšieho prieskumu spoločnosti Mastercard, spoločnosť o tom informovala v tlačovej správe.
Nákupné a platobné zvyky Slovákov sa zmenili
Dôvodom, prečo ľudia preferujú nakupovanie online, je predovšetkým pohodlie. Zákazníci oceňujú možnosť ľahko porovnávať ceny a vyhľadávať najvýhodnejšie ponuky, ako aj široký výber tovaru a možnosť nakupovať kedykoľvek a odkiaľkoľvek bez nutnosti opúšťať domov. Rovnaké pohodlie očakávajú aj pri platbe. Ručné zadávanie údajov z karty je často vnímané ako obťažujúce, preto čoraz viac zákazníkov prechádza na digitálne peňaženky. Kým v roku 2020 ich využívalo len 12 percent zákazníkov, dnes je to už 32 percent.
Spoločnosť Mastercard predstavila na Slovensku platobnú metódu Click to Pay, ktorá umožňuje nákupy na pár kliknutí bez potreby zadávať heslá alebo údaje z karty. Jana Lvová, generálna riaditeľka Mastercard pre Slovensko a Českú republiku, uviedla: „Cieľom spoločnosti Mastercard je poskytnúť zákazníkom pri platení na internete rovnaký komfort, ako pri nákupoch v kamenných obchodoch, kde stačí priložiť bezkontaktnú platobnú kartu k terminálu. Tokenizáciu, teda nahradzovanie kariet v online prostredí ich zabezpečenými digitálnymi odtlačkami, sme zaviedli už pred desiatimi rokmi a ide o trend, ktorý sa postupne stáva vo svete aj u nás štandardom. Pre zákazníkov totiž pri nakupovaní na internete prináša presne to, čo vyžadujú: bezpečnosť, rýchlosť a pohodlie.“
Mnohí sa neunúvajú ani vybrať kartu
Tokenizácia nahrádza citlivé dáta platobnej karty jedinečným identifikátorom, tzv. tokenom, čo zvyšuje bezpečnosť platieb tým, že chráni skutočné údaje karty pred zneužitím. Použitie tokenu výrazne znižuje riziko podvodov a zlepšuje ochranu osobných údajov spotrebiteľov. Mastercard navyše predstavila svoju víziu stopercentnej tokenizácie online elektronického obchodu v Európe do roku 2030. Tento cieľ je súčasťou globálnej snahy úplne odstrániť nutnosť ručného zadávania údajov z platobných kariet, čím sa elektronický obchod stane bezpečnejším a dostupnejším. Na Slovensku sa podiel platieb uskutočnených prostredníctvom tokenu za posledné dva a pol roka zdvojnásobil.
Okrem toho rastie aj popularita nakupovania priamo z mobilných aplikácií, ktoré využívajú štyria z desiatich zákazníkov. Naopak, klesá záujem o objednávanie tovaru na dobierku, pričom tí, ktorí túto možnosť volia, častejšie platia kartou namiesto hotovosti. Hlavným dôvodom, prečo ľudia stále volia dobierku, je nedôvera k obchodníkovi a možnosť platiť až po doručení tovaru.
Redakcia
Internetový denník Peniaze.sk momentálne patrí medzi najnavštevovanejšie ekonomické weby. Svojim užívateľom ponúka články z rôznych oblastí osobných financií, praktické rady, komentáre, užitočné kalkulačky, politické témy,... Ďalšie články autora.