Poslali ste peniaze na nesprávny účet, zmizli vám z karty, alebo vás okradli podvodníci? Čo robiť?

Marek Mittaš | rubrika: Článok | 21. 12. 2023
Online služby zjednodušili množstvo procesov, vrátane platieb a nakupovania. Bohužiaľ, kvôli nim vznikli aj mnohé problémy a komplikácie, s ktorými sa môže stretnúť každý z nás. Medzi ne patrí napríklad nesprávne odoslaná platba alebo okradnutie podvodníkmi. Čo robiť v takýchto prípadoch?
Poslali ste peniaze na nesprávny účet, zmizli vám z karty, alebo vás okradli podvodníci? Čo robiť?

Zdroj: Shutterstock

Odoslanie peňazí na neexistujúci účet

Pri odosielaní peňazí zvyčajne pracujete s dlhým IBAN kódom, ktorý sa skladá z 24 znakov. Pri jeho zadávaní preto stačí len malá nepozornosť a peniaze pošlete na nesprávny účet. Tu však môžu nastať dve situácie: buď zadáte číslo reálneho účtu, ktorý niekto využíva, alebo číslo účtu, ktoré neexistuje.

Dobrou správou je, že druhá možnosť sa stáva len zriedka. Banky dnes disponujú prepracovanými systémami, ktoré dokážu zistiť, či účet, na ktorý sa snažíte peniaze odoslať, existuje.

V prípade, že by ste sa pokúšali poslať finančné prostriedky na neexistujúci účet, alebo na číslo účtu, ktoré obsahuje viac alebo menej znakov, banka platbu nezrealizuje. Peniaze z vášho účtu buď vôbec neodídu, alebo, ak sa tak stane, do niekoľkých dní vám budú vrátené.

Pri posielaní peňazí však nezabúdajte, že za chyby, ktoré urobíte, nesiete zodpovednosť vy sami, nie banka.

Odoslanie peňazí na nesprávny, ale existujúci účet

Oveľa častejšie sa stáva, že človek odošle peniaze na nesprávny, ale existujúci účet. V takýchto prípadoch je možné využiť funkciu storna platby, ktorú majú mnohé banky dostupnú priamo v internetovom alebo mobilnom bankingu. Ak ju neviete nájsť, alebo ju vaša banka neponúka, kontaktujte ju telefonicky.

Storno platby je však možné len v prípade, keď peniaze z vášho účtu ešte neodišli. Ak už odišli, musíte sa spoliehať na to, že druhá strana bude s vami spolupracovať.

Na začiatok kontaktujte svoju banku a požiadajte o sprostredkovanie vrátenia platby. Pracovníci banky preveria prijatie platby u daného klienta a požiadajú ho o súhlas s jej vrátením.

Keď klient s vrátením súhlasí, banka vykoná prevod a peniaze vám na účet prídu do niekoľkých dní. Existuje však možnosť, že klient s vrátením nebude súhlasiť. V takejto situácii máte možnosť podať žiadosť o vrátenie peňazí, čo sa dá urobiť vyplnením tlačiva, ktoré vám poskytne vaša banka.

Ak ani to nepomôže, k dispozícii sú ešte dve možnosti:

  • Vymáhanie na vlastnú päsť – ak klient nechce vrátiť peniaze ani po výzve, banka ho informuje, že do 7 dní oznámi jeho identifikačné údaje poškodenému. Poškodený na ich základe môže kontaktovať klienta a následne od neho vymáhať platbu.
  • Súdne vymáhanie – ide o poslednú, ale zároveň najkomplikovanejšiu možnosť. Proces je zdĺhavý a nákladný. Je vhodný len v prípade, keď ste na nesprávny účet poslali vyšší obnos peňazí. Dobrou správou je, že šanca na úspech v súdnom spore je vysoká. Nezákonné obohatenie druhej strany je možné dokázať výpisom z banky. Osoba vám potom bude musieť vrátiť všetky finančné prostriedky. Okrem toho súd jej môže nariadiť zaplatenie trov konania, vrátane zastupovania právnikom.

Keď zmiznú peniaze z vášho účtu 

Zmizli vám peniaze z účtu? Niekedy môže byť príčinou náhodný kybernetický útok, inokedy vaše správanie na internete. Klikanie na podozrivé odkazy alebo nakupovanie v neoverených e-shopoch sa nemusí vyplatiť.

Keď si všimnete, že peniaze pomaly odchádzajú z vášho účtu (napríklad vďaka SMS notifikácii), nepodliehajte panike. Okamžite kontaktujte svoju banku a zablokujte svoju kartu aj internetbanking.

Následne navštívte banku a pracovníkov informujte o tom, čo sa stalo. Spíšte reklamáciu a ak je to potrebné, odovzdajte zablokovanú platobnú kartu. Banka má na vyriešenie reklamácie 30 dní, ale táto lehota sa môže niekedy predĺžiť až na 60 dní.

V ďalšom kroku si obnovte prístup k účtu a zmeňte prihlasovacie heslo do internetbankingu. Okrem toho požiadajte o vydanie novej platobnej karty s novým PIN kódom.

Keď budete mať všetko hotové, prihláste sa do internetbankingu a zistite, kam smerovali všetky transakcie, ktoré vykonali útočníci. S týmito informáciami navštívte najbližšie obvodné oddelenie Policajného zboru a podajte trestné oznámenie.

Keď pošlete peniaze podvodníkom

Podvodníci dnes využívajú rôzne techniky, vďaka ktorým oklamú nielen starších a dôverčivých ľudí, ale aj mladšie osoby, ktoré si na podobné situácie dávajú veľký pozor. Ak sa vám to stalo a uvedomili ste si svoju chybu, čo najskôr navštívte svoju banku.

Pracovníkovi banky popíšte celú situáciu a spíšte žiadosť o vrátenie platby. Od tohto kroku začína rovnaký proces ako pri nesprávne odoslaných finančných prostriedkoch. To znamená, že banka kontaktuje majiteľa protiúčtu a vyzve ho k vráteniu peňazí. Ak tak nespraví, banka vám zo zákona do 7 dní poskytne jeho údaje, prostredníctvom ktorých ho môžete kontaktovať a vymáhať peniaze.

Komunikácia s podvodníkmi býva ťažká a je pravdepodobné, že vám peniaze len tak nevrátia. Preto je často najlepšou možnosťou súdne riešenie.

Anketa

Poslali ste už peniaze na zlý účet?

Marek Mittaš

Autor článku Marek Mittaš

Šéfredaktor portálu peniaze.sk. V prevažnej miere sa venuje bankovej problematike a investovaniu.  Ďalšie články autora.

Najvýhodnejšie cestovné poistenie

Chcem sa poistiť

Naša online kalkulačka vám umožní porovnať ceny a podmienky rôznych poisťovní, aby ste mohli cestovať bez starostí.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+1
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Obľúbené témy

banky, klient, vymáhanie

Toto ste už čítali?

Banky sa pretekajú v inováciách: Toto sú najlepšie bežné účty na Slovensku

7. 11. 2024 | Redakcia

Banky sa pretekajú v inováciách: Toto sú najlepšie bežné účty na Slovensku

Najnovší rebríček Finparády priniesol prehľad najlepších bankových účtov na Slovensku, kde prvenstvo patrí Tatra banke. Slovenská sporiteľňa a UniCredit Bank sa umiestnili na ďalších... celý článok

Rýchlo, ale odtiaľ-potiaľ. Okamžité platby v slovenských bankách majú limity

31. 10. 2024 | Ivana Sladkovská

Rýchlo, ale odtiaľ-potiaľ. Okamžité platby v slovenských bankách majú limity

SEPA okamžité platby sú na Slovensku obľúbené, no vedeli ste, že nesmiete posielať toľko peňazí, koľko si zmyslíte? Limit je síce nastavený na 100 000 eur, no každá banka má svoj vlastný... celý článok

Návrat do „doby kešu“ sa nemusí oplatiť. Za niektoré platby hrozí strašná pokuta

15. 10. 2024 | Gabriel Pleska

Návrat do „doby kešu“ sa nemusí oplatiť. Za niektoré platby hrozí strašná pokuta

Krajiny EÚ majú rôzne stropy pre platby v hotovosti. Na Slovensku je to 10 000 eur, v Českej republike je to 270 000 Kč. Dánsko tento rok limit znížilo a očakáva sa, že to isté urobia... celý článok

Všetky banky budú čoskoro povinne poskytovať obľúbenú vymoženosť Slovákov

9. 10. 2024 | Redakcia

Všetky banky budú čoskoro povinne poskytovať obľúbenú vymoženosť Slovákov

Okamžité SEPA platby si dnes môžu užívať klienti niektorých bánk na Slovensku. Čoskoro však bude tento expresný platobný spôsob dostupný všade. Banky ho postupne musia zaviesť do konca... celý článok

Nový rebríček: Toto sú TOP sporiace a termínované účty

7. 10. 2024 | Redakcia

Nový rebríček: Toto sú TOP sporiace a termínované účty

Sporiaci účet a termínovaný vklad predstavujú jednodúchý spôsob, ako sporiť a ukladať peniaze. Sporiaci účet zhodnocuje peniaze a pritom ponúka lepšiu disponibilitu, teda úspory si... celý článok