Odoslanie peňazí na neexistujúci účet
Pri odosielaní peňazí zvyčajne pracujete s dlhým IBAN kódom, ktorý sa skladá z 24 znakov. Pri jeho zadávaní preto stačí len malá nepozornosť a peniaze pošlete na nesprávny účet. Tu však môžu nastať dve situácie: buď zadáte číslo reálneho účtu, ktorý niekto využíva, alebo číslo účtu, ktoré neexistuje.
Dobrou správou je, že druhá možnosť sa stáva len zriedka. Banky dnes disponujú prepracovanými systémami, ktoré dokážu zistiť, či účet, na ktorý sa snažíte peniaze odoslať, existuje.
V prípade, že by ste sa pokúšali poslať finančné prostriedky na neexistujúci účet, alebo na číslo účtu, ktoré obsahuje viac alebo menej znakov, banka platbu nezrealizuje. Peniaze z vášho účtu buď vôbec neodídu, alebo, ak sa tak stane, do niekoľkých dní vám budú vrátené.
Pri posielaní peňazí však nezabúdajte, že za chyby, ktoré urobíte, nesiete zodpovednosť vy sami, nie banka.
Odoslanie peňazí na nesprávny, ale existujúci účet
Oveľa častejšie sa stáva, že človek odošle peniaze na nesprávny, ale existujúci účet. V takýchto prípadoch je možné využiť funkciu storna platby, ktorú majú mnohé banky dostupnú priamo v internetovom alebo mobilnom bankingu. Ak ju neviete nájsť, alebo ju vaša banka neponúka, kontaktujte ju telefonicky.
Storno platby je však možné len v prípade, keď peniaze z vášho účtu ešte neodišli. Ak už odišli, musíte sa spoliehať na to, že druhá strana bude s vami spolupracovať.
Na začiatok kontaktujte svoju banku a požiadajte o sprostredkovanie vrátenia platby. Pracovníci banky preveria prijatie platby u daného klienta a požiadajú ho o súhlas s jej vrátením.
Keď klient s vrátením súhlasí, banka vykoná prevod a peniaze vám na účet prídu do niekoľkých dní. Existuje však možnosť, že klient s vrátením nebude súhlasiť. V takejto situácii máte možnosť podať žiadosť o vrátenie peňazí, čo sa dá urobiť vyplnením tlačiva, ktoré vám poskytne vaša banka.
Ak ani to nepomôže, k dispozícii sú ešte dve možnosti:
- Vymáhanie na vlastnú päsť – ak klient nechce vrátiť peniaze ani po výzve, banka ho informuje, že do 7 dní oznámi jeho identifikačné údaje poškodenému. Poškodený na ich základe môže kontaktovať klienta a následne od neho vymáhať platbu.
- Súdne vymáhanie – ide o poslednú, ale zároveň najkomplikovanejšiu možnosť. Proces je zdĺhavý a nákladný. Je vhodný len v prípade, keď ste na nesprávny účet poslali vyšší obnos peňazí. Dobrou správou je, že šanca na úspech v súdnom spore je vysoká. Nezákonné obohatenie druhej strany je možné dokázať výpisom z banky. Osoba vám potom bude musieť vrátiť všetky finančné prostriedky. Okrem toho súd jej môže nariadiť zaplatenie trov konania, vrátane zastupovania právnikom.
Keď zmiznú peniaze z vášho účtu
Zmizli vám peniaze z účtu? Niekedy môže byť príčinou náhodný kybernetický útok, inokedy vaše správanie na internete. Klikanie na podozrivé odkazy alebo nakupovanie v neoverených e-shopoch sa nemusí vyplatiť.
Keď si všimnete, že peniaze pomaly odchádzajú z vášho účtu (napríklad vďaka SMS notifikácii), nepodliehajte panike. Okamžite kontaktujte svoju banku a zablokujte svoju kartu aj internetbanking.
Následne navštívte banku a pracovníkov informujte o tom, čo sa stalo. Spíšte reklamáciu a ak je to potrebné, odovzdajte zablokovanú platobnú kartu. Banka má na vyriešenie reklamácie 30 dní, ale táto lehota sa môže niekedy predĺžiť až na 60 dní.
V ďalšom kroku si obnovte prístup k účtu a zmeňte prihlasovacie heslo do internetbankingu. Okrem toho požiadajte o vydanie novej platobnej karty s novým PIN kódom.
Keď budete mať všetko hotové, prihláste sa do internetbankingu a zistite, kam smerovali všetky transakcie, ktoré vykonali útočníci. S týmito informáciami navštívte najbližšie obvodné oddelenie Policajného zboru a podajte trestné oznámenie.
Keď pošlete peniaze podvodníkom
Podvodníci dnes využívajú rôzne techniky, vďaka ktorým oklamú nielen starších a dôverčivých ľudí, ale aj mladšie osoby, ktoré si na podobné situácie dávajú veľký pozor. Ak sa vám to stalo a uvedomili ste si svoju chybu, čo najskôr navštívte svoju banku.
Pracovníkovi banky popíšte celú situáciu a spíšte žiadosť o vrátenie platby. Od tohto kroku začína rovnaký proces ako pri nesprávne odoslaných finančných prostriedkoch. To znamená, že banka kontaktuje majiteľa protiúčtu a vyzve ho k vráteniu peňazí. Ak tak nespraví, banka vám zo zákona do 7 dní poskytne jeho údaje, prostredníctvom ktorých ho môžete kontaktovať a vymáhať peniaze.
Komunikácia s podvodníkmi býva ťažká a je pravdepodobné, že vám peniaze len tak nevrátia. Preto je často najlepšou možnosťou súdne riešenie.
Marek Mittaš
Šéfredaktor portálu peniaze.sk. V prevažnej miere sa venuje bankovej problematike a investovaniu. Ďalšie články autora.