Metodika tvorby rebríčkov bežných účtov:
Rebríček porovnáva bežné účty a balíčky produktov a služieb bánk vrátane pobočiek zahraničných bánk v Českej republike. Hodnotené sú následujúce kritériá: cena/náklady na vedenie bežného účtu - váha 35%, možnosti a nové technológie v rámci priameho bankovníctva - váha 30%, komplexnost ponuky účtu/banky - váha 15%, dostupnosť (pobočky/bankomaty/vkladomaty) - váha 15% a zrozumiteľnosť cenníka/internetových stránok - 5%.
Rebríček bežných účtov za december 2022
Zdroj: Finparáda.sk
Z porovnaní vyplýva, že medzi najvýhodnejšie bežné účty na slovenskom trhu patrí bežný účet od Fio banky, Tatra banky a UniCredit Bank. Každý z TOP účtov môže osloviť svojich klientov. Zatiaľ čo účet od Fio banky je nízkonákladový a väčšina poplatkov je zdarma, obdobne nákladovo výhodný účet ponúka aj UniCredit Bank, ktorá však disponuje väčšou obchodnou sieťou. U Tatra banky víťazí predovšetkým technológia a digitalizácia.
Prvé miesto patrí nízkonákladovému bežnému osobnému účtu od Fio banky, ktorá má mesačné vedenie účtu, ako aj celkové ročné náklady zadarmo, a to pri modelovom správaní. Banka síce nedisponuje vlastnou bankomatovou sieťou, ale ponúka výbery vo všetkých domácich i zahraničných bankomatoch zdarma, pričom platobná karta musí byť od spoločnosti Visa. S kartou MasterCard sú mesačne zdarma iba dva výbery, ďalšie sú spoplatnené jedným eurom. Banka ponúka štandardnú mobilnú aplikáciu s možnosťou platieb v obchodoch prostredníctvom Google Pay alebo Apple Pay. Nevýhodou platobného styku je absencia okamžitých platieb. Ale ak hľadáte skutočne nízkonákladový účet, tak ste u Fio banky na správnej adrese.
Na druhom mieste sa umiestnil Účet pre modrú planétu od Tatrabanky, ktorý síce nevychádza podľa modelového klienta ako najlacnejší, ale ak si napríklad založíte účet online, máte vedenie účtu na 12 mesiacov zadarmo. Poplatky za vedenie potom klient môže znížiť pri splnení ďalších podmienok. Tatra Banka ale klientom ponúka TOP mobilné bankovníctvo s najväčším počtom funkcionalít na trhu. Veľkou výhodou účtu je ponuka okamžitých platieb. Ak teda klient vyžaduje technologický účet a k tomu ešte zázemie pobočkovej siete s dostatočným počtom bankomatov, je práve pre neho Tatra Banka správnou voľbou.
Na tretie miesto sa prebojoval Účet START od UniCredit Bank, ktorý opäť klientom ponúka nízke náklady na vedenie účtu. Klienti si ale musia dať pozor na výbery z cudzích bankomatov, ktoré sú zadarmo len pre výbery väčšie ako 80 EUR, inak výber stojí 2 EURÁ. A ak hľadáte napríklad technologickú špičku v mobilnom bankovníctve, u tejto banky ju nenájdete. Mobilná aplikácia však klientovi ponúka rýchlu klientsku dostupnosť, tzn. väčšinu dôležitých a opakovane používaných funkcionalít klient získa za minimum klikov alebo času. Napríklad zablokovanie platobnej karty klient uskutoční iba na dva prekliky, priemer u ostatných aplikácií sú tri prekliky, ale napríklad u mBank sa k tejto funkcionalite dopracujete až na päť klikov.
Za priečkou víťazov zostalo mKonto od mBank, ktoré klientom ponúka nízke náklady a tiež štandardnú ponuku mobilného bankovníctva, ale ak potrebujete pravidelne využívať možnosti vkladu na účet, tak tú klientovi banka štandardne neponúka. Banka nedisponuje vlastnou bankomatovou sieťou, ale výbery z bankomatov sú zdarma, a to aj v zahraničí, pod podmienkou výberu nad 70 EUR, inak klient zaplatí 1,3 EURA. Čo sa týka mobilnej aplikácie, tá vychádza podľa hodnotených parametrov ako mierne nadpriemerná.
Porovnanie mobilných aplikácií
Pri hodnotení mobilných aplikácií sme primárne vychádzali z analýzy spoločnosti Scott & Rose, ktorú od roku 2017 pravidelne spracovávame, a to na českom aj slovenskom trhu. Základom analýzy je porovnanie cca 180 funkcionalít, kedy hodnotíme, či daná banka funkcionalitu ponúka alebo neponúka, progres v počte nových funkcionalít, počet “jedinečných“ funkcionalít, užívateľská dostupnosť základných funkcionalít, ktorá vychádza z počtu klikov a času potrebných k dosiahnutiu najdôležitejších/ najpoužívanejších funkcionalít, klientska prívetivosť aplikácie - používatelia v Google Play a možnosti zjednávať ďalšie produkty banky. Top mobilnú aplikáciu ponúka z vyššie uvedených kritérií Tatra banka, Slovenská sporiteľňa, ČSOB a VÚB banka. Tatra Banka napríklad ponúka zo 180 sledovaných funkcionalít 127, čo je takmer rovnaký počet ako u najlepšej aplikácie v Českej republike u MONETY Money Bank.
Porovnanie bežných účtov z pohľadu nákladov
Do porovnania bežných účtov na Slovensku bolo zahrnutých celkovo 12 bánk, za každú banku bol vybraný jeden bežný účet.
Zdroj: Scott & Rose 12/ 2022. * Ak je pri mesačnom poplatku za vedenie účtu uvedených viac hodnôt oddelených lomítkom, klient zaplatí rôznu cenu podľa nastavených podmienok v danej banke. ** bankomatová sieť v príprave
V Slovenskej republike sú priemerné ročné náklady na vedenie bežného účtu 69,39 EUR.
Správanie modelového bankového klienta
(dospelá osoba, ktorá nie je študent ani dôchodca)
Parametre správania - zostatky, transakcie | | Hodnota parametra |
Priemerný zostatok na účte v EUR | | 800 EUR |
Mesačný príjem na účet v EUR | | 1 000 EUR |
Počet elektronických výpisov z účtu za rok | | 12 |
Počet výberov hotovosti z vlastného bankomatu za mesiac | | 3 |
Počet výberov hotovosti z cudzieho bankomatu za mesiac | | 1 |
Počet výberov hotovosti z bankomatu v zahraničí za rok | | 2* |
Počet platieb kartou u obchodníka v zahraničí za rok | | 2 |
Počet prijatých platieb za mesiac | | 2 |
Počet jednorazových odchádzajúcich platieb za mesiac | | 3 |
Počet odchádzajúcich platieb trvalým príkazom za mesiac | | 3 |
Koľkokrát za rok je: | | |
Zriadený trvalý príkaz k bežnému účtu | | 1 |
Zmenený trvalý príkaz k bežnému účtu | | 2 |
Zrušený trvalý príkaz k bežnému účtu | | 1 |
Zmena limitov platobnej karty elektronicky | | 1 |
Celkový objem platieb kartou za mesiac v EUR | | 240 EUR |
Počet platieb kartou za mesiac | | 6 |
* 1 výber v EU, 1 výber mimo EU (ekvivalent 80 EUR)
Analýza, z ktorej vychádzajú údaje uvedené v tomto článku, bola spracovaná s využitím verejne dostupných informácií nachádzajúcich sa v cenníkoch a na internetových stránkach jednotlivých bánk, ku ktorým má prístup bežný klient alebo záujemca o daný produkt či službu. Dáta boli spracované v priebehu decembra 2022.
A čo na to návštevníci Finparady.sk?
Nasledujúci rebríček je zostavený na základe hlasovania v prehľade bežných účtov návštevníkmi Finparády.sk. Hlasujte tu >>>