Aj vy ste si už našli prvé e-maily s ponukami na vyhotovenie firemných vianočných darčekov? Ak sa snažíte svojich klientov alebo biznis partnerov v predvianočnom období potešiť každý rok, určite viete, že nie je ľahké vymyslieť niečo originálne, čo neskončí v zásuvke pre zbytočnosti alebo (v tom horšom prípade) rovno v koši. Možno preto uvažujete skôr nad zorganizovaním vianočnej kapustnice či iného adventného posedenia.
Pri vašom rozhodovaní môžu zavážiť tiež daňové aspekty. Ako sa z hľadiska daní posudzujú náklady na reklamné predmety či výdavky na reprezentáciu v roku 2024?
Nie všetky náklady spojené s propagáciou sú daňovými výdavkami
Aj náklady na reklamu môžu byť za určitých podmienok daňovým výdavkom. Musia byť ale vynaložené v súvislosti s prezentáciou:
- vašej podnikateľskej činnosti,
- vášho tovaru,
- vašich služieb,
- vašej nehnuteľnosti,
- vášho obchodného mena,
- vašej ochrannej známky, príp.
- obchodného označenia výrobkov a iných práv a záväzkov súvisiacich s vašou činnosťou.
Zámerom ich vynaloženia musí byť dosiahnutie, zabezpečenie, udržanie alebo zvýšenie vašich príjmov.
Od výdavkov na reklamu treba odlíšiť výdavky na reprezentáciu, ktoré sa naopak ako daňové výdavky neuznávajú (až na niektoré reklamné predmety). Finančná správa považuje za výdavky na reprezentáciu napríklad výdavky na pohostenie alebo občerstvenie pri obchodných rokovaniach či náklady na pracovné obedy s klientami. V zmysle uvedeného stanoviska by teda nemali medzi daňové výdavky patriť ani výdavky na pohostenie na vianočnom večierku (alebo kapustnici) pre klientov.
Pre reklamné či propagačné predmety platí stanovený limit
Jednou z foriem propagácie je aj rozdávanie tzv. reklamných predmetov. Často ide napríklad o kľúčenky, hrnčeky, dáždniky, tričká, šiltovky, poznámkové bloky, diáre, kalendáre, perá či iné (vo svojej podstate praktické) bežne používané predmety. Môžu však nimi byť tiež rôzne pochutiny (čokolády, bonboniéry, káva). Zaobstaranie reklamných predmetov patrí medzi pomerne obľúbené nástroje daňovej optimalizácie. Nie všetky reklamné predmety však naozaj poslúžia uvedenému účelu. Za daňové výdavky sa pre rok 2024 nebudú považovať výdavky na:
1) Reklamné predmety, ktorých hodnota presiahne 17 eur za 1 predmet
U neplatiteľa DPH ide o sumu 17 eur vrátane DPH; u platiteľa DPH pôjde v zásade o sumu bez DPH – podstatné bude, či má alebo nemá nárok na odpočítanie. Pre správny výpočet výdavkov treba myslieť na to, že sa do nich nezapočítava len cena samotného reklamného predmetu, ale aj náklady na jeho obstaranie (napr. cena dopravy, potlače logom a pod.).
2) Darčekové reklamné poukážky
3) Tabakové výrobky
Obmedzenie neplatí, ak je hlavným predmetom vašej činnosti výroba tabakových výrobkov; ani v tomto prípade však nesmie byť presiahnutá suma 17 eur za výrobok.
4) Alkoholické nápoje okrem stanovených výnimiek
Z výdavkov na alkoholické nápoje možno po splnení všetkých ostatných podmienok (predovšetkým ide o nepresiahnutie 17 eur za fľašu) zahrnúť do daňových výdavkov len výdavky na:
- tiché víno,
- šumivé víno,
- tichý fermentovaný nápoj,
- šumivý fermentovaný nápoj
Výdavky na povolené alkoholické nápoje sú limitované; maximálna úhrnná výška týchto daňových výdavkov môže tvoriť len 5 % zo základu dane. Obmedzenie neplatí, ak je hlavným predmetom vašej činnosti výroba alkoholických nápojov (opäť si ale treba sledovať hranicu 17 eur za predmet).
Príklad: Hlavným predmetom činnosti podnikateľa je predaj rozličného tovaru; okrem iného predáva aj rôzne alkoholické nápoje. Svojim obchodným partnerom by chcel dať ako firemný vianočný darček fľašu vianočného alkoholického likéru. Vzhľadom na to, že hlavným predmetom jeho činnosti nie je výroba alkoholických nápojov, nebude výdavok na obstaranie likéru daňovým výdavkom.
Mnohí podnikatelia označujú firemné darčeky svojím obchodným menom alebo ochrannou známkou, zákon však takýto postup v súvislosti s daňovými výdavkami nevyžaduje. V praxi sa možno stretnúť s názorom, že počet nakúpených reklamných predmetov by nemal presiahnuť počet klientov. V opačnom prípade by ste mohli mať pri daňovej kontrole problém obhájiť účel ich použitia.
Barbora Magočová
Barbora Magočová je právnička. Venuje sa najmä obchodnému a občianskemu právu a popri právnej praxi rozvíja aj publikačnú činnosť. Pre Peniaze.sk píše články týkajúce sa hlavne právnych aspektov podnikania a obchodných záväzkových... Ďalšie články autora.