Dať klientom firemný darček alebo im usporiadať večierok: čo je daňovo výhodnejšie?

Barbora Magočová | rubrika: Článok | 18. 10. 2024
Advent je ideálnym obdobím pre budovanie dobrých vzťahov s obchodnými partnermi. Správne zvolený reklamný predmet vás môže klientom pripomínať aj celý ďalší rok; spoločná vianočná akcia ale vytvára priestor pre posunutie spolupráce na vyšší level. Rozhodnúť sa môžete aj podľa toho, čo sa viac oplatí z daňového hľadiska.
Dať klientom firemný darček alebo im usporiadať večierok: čo je daňovo výhodnejšie?

Zdroj: Shutterstock

Aj vy ste si už našli prvé e-maily s ponukami na vyhotovenie firemných vianočných darčekov? Ak sa snažíte svojich klientov alebo biznis partnerov v predvianočnom období potešiť každý rok, určite viete, že nie je ľahké vymyslieť niečo originálne, čo neskončí v zásuvke pre zbytočnosti alebo (v tom horšom prípade) rovno v koši. Možno preto uvažujete skôr nad zorganizovaním vianočnej kapustnice či iného adventného posedenia.

Pri vašom rozhodovaní môžu zavážiť tiež daňové aspekty. Ako sa z hľadiska daní posudzujú náklady na reklamné predmety či výdavky na reprezentáciu v roku 2024? 

Nie všetky náklady spojené s propagáciou sú daňovými výdavkami 

Aj náklady na reklamu môžu byť za určitých podmienok daňovým výdavkom. Musia byť ale vynaložené v súvislosti s prezentáciou:

  • vašej podnikateľskej činnosti,
  • vášho tovaru,
  • vašich služieb,
  • vašej nehnuteľnosti,
  • vášho obchodného mena,
  • vašej ochrannej známky, príp.
  • obchodného označenia výrobkov a iných práv a záväzkov súvisiacich s vašou činnosťou.

Zámerom ich vynaloženia musí byť dosiahnutie, zabezpečenie, udržanie alebo zvýšenie vašich príjmov.

Od výdavkov na reklamu treba odlíšiť výdavky na reprezentáciu, ktoré sa naopak ako daňové výdavky neuznávajú (až na niektoré reklamné predmety). Finančná správa považuje za výdavky na reprezentáciu napríklad výdavky na pohostenie alebo občerstvenie pri obchodných rokovaniach či náklady na pracovné obedy s klientami. V zmysle uvedeného stanoviska by teda nemali medzi daňové výdavky patriť ani výdavky na pohostenie na vianočnom večierku (alebo kapustnici) pre klientov. 

Kalendár

Dnes je Den čokoládových cupcakeů

Medzinárodný deň čokoládových koláčikov je dňom oslavy všetkých milovníkov tohto obľúbeného koláčika. Tento deň si získal svojich verných fanúšikov vďaka tomu, že sa v ňom spájajú dve obľúbené sladkosti... Viac

Preskúmajte ďalšie dni v našom kalendári

Pre reklamné či propagačné predmety platí stanovený limit 

Jednou z foriem propagácie je aj rozdávanie tzv. reklamných predmetov. Často ide napríklad o kľúčenky, hrnčeky, dáždniky, tričká, šiltovky, poznámkové bloky, diáre, kalendáre, perá či iné (vo svojej podstate praktické) bežne používané predmety. Môžu však nimi byť tiež rôzne pochutiny (čokolády, bonboniéry, káva). Zaobstaranie reklamných predmetov patrí medzi pomerne obľúbené nástroje daňovej optimalizácie. Nie všetky reklamné predmety však naozaj poslúžia uvedenému účelu. Za daňové výdavky sa pre rok 2024 nebudú považovať výdavky na: 

1) Reklamné predmety, ktorých hodnota presiahne 17 eur za 1 predmet

U neplatiteľa DPH ide o sumu 17 eur vrátane DPH; u platiteľa DPH pôjde v zásade o sumu bez DPH – podstatné bude, či má alebo nemá nárok na odpočítanie. Pre správny výpočet výdavkov treba myslieť na to, že sa do nich nezapočítava len cena samotného reklamného predmetu, ale aj náklady na jeho obstaranie (napr. cena dopravy, potlače logom a pod.). 

2) Darčekové reklamné poukážky 

3) Tabakové výrobky 

Obmedzenie neplatí, ak je hlavným predmetom vašej činnosti výroba tabakových výrobkov; ani v tomto prípade však nesmie byť presiahnutá suma 17 eur za výrobok. 

4) Alkoholické nápoje okrem stanovených výnimiek 

Z výdavkov na alkoholické nápoje možno po splnení všetkých ostatných podmienok (predovšetkým ide o nepresiahnutie 17 eur za fľašu) zahrnúť do daňových výdavkov len výdavky na:

- tiché víno,

- šumivé víno,

- tichý fermentovaný nápoj,

- šumivý fermentovaný nápoj 

Výdavky na povolené alkoholické nápoje sú limitované; maximálna úhrnná výška týchto daňových výdavkov môže tvoriť len 5 % zo základu dane. Obmedzenie neplatí, ak je hlavným predmetom vašej činnosti výroba alkoholických nápojov (opäť si ale treba sledovať hranicu 17 eur za predmet).

Príklad: Hlavným predmetom činnosti podnikateľa je predaj rozličného tovaru; okrem iného predáva aj rôzne alkoholické nápoje. Svojim obchodným partnerom by chcel dať ako firemný vianočný darček fľašu vianočného alkoholického likéru. Vzhľadom na to, že hlavným predmetom jeho činnosti nie je výroba alkoholických nápojov, nebude výdavok na obstaranie likéru daňovým výdavkom. 

Mnohí podnikatelia označujú firemné darčeky svojím obchodným menom alebo ochrannou známkou, zákon však takýto postup v súvislosti s daňovými výdavkami nevyžaduje. V praxi sa možno stretnúť s názorom, že počet nakúpených reklamných predmetov by nemal presiahnuť počet klientov. V opačnom prípade by ste mohli mať pri daňovej kontrole problém obhájiť účel ich použitia.

Barbora Magočová

Autor článku Barbora Magočová

Barbora Magočová je právnička. Venuje sa najmä obchodnému a občianskemu právu a popri právnej praxi rozvíja aj publikačnú činnosť. Pre Peniaze.sk píše články týkajúce sa hlavne právnych aspektov podnikania a obchodných záväzkových... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Obľúbené témy

Toto ste už čítali?

Konatelia, spoločníci a členovia dozornej rady: môžu podnikať aj mimo s.r.o.?

10. 1. 2022 | Barbora Magočová

Konatelia, spoločníci a členovia dozornej rady: môžu podnikať aj mimo s.r.o.?

Funkcionári a spoločníci spoločnosti s ručením obmedzeným by si mali počínať tak, aby neporušili tzv. zákaz konkurencie. Aké aktivity nie sú povolené a čo hrozí, ak je zákaz porušený? celý článok

Firmy čakajú novinky. EÚ zverejnila návrh nových pravidiel zverejňovania informácií

16. 12. 2021 | Redakcia

Firmy čakajú novinky. EÚ zverejnila návrh nových pravidiel zverejňovania informácií

Európska únia (EÚ) zverejnila návrh nových pravidiel týkajúcich sa zverejňovania nefinančných informácií o firmách. Očakáva sa, že smernicu o vykazovaní informácií o udržateľnosti podnikov... celý článok

Rodinné firmy majú byť regulované, návrh zákona však vzbudzuje rozpaky

1. 9. 2021 | Barbora Magočová

Rodinné firmy majú byť regulované, návrh zákona však vzbudzuje rozpaky

Podnikáte spolu s partnerom či s inými členmi vašej rodiny alebo takéto podnikanie plánujete? Čítajte, čo by mohla priniesť nová právna úprava rodinných podnikov, ktorej účinnosť je... celý článok

Vláda schválila zmeny. Akú pomoc môžu firmy a podnikatelia čerpať na jeseň?

12. 8. 2021 | Redakcia

Vláda schválila zmeny. Akú pomoc môžu firmy a podnikatelia čerpať na jeseň?

Ministerstvo práce reflektuje na zmenu Covid automatu, ktorú tento týždeň schválila vláda na svojom online rokovaní. Od septembra do konca roka tak bude vyplácať Prvú pomoc.

Experti radia: Zatvorená prevádzka či zodpovednosť. Prečo si poistiť podnikanie?

6. 8. 2021 | Redakcia

Experti radia: Zatvorená prevádzka či zodpovednosť. Prečo si poistiť podnikanie?

Aj podnikateľ môže spôsobiť škodu na zdraví či majetku, ktorá pre neho môže znamenať finančné ťažkosti. Experti z Finportalu preto odporúčajú poistenie biznisu.