Článok | Ivana Sladkovská | 8. 10. 2024
Európania menia svoje nákupné zvyky. Na dovolenky či vianočné darčeky myslia v naozaj veľkom predstihu. Zmenili sa však aj každodenné nákupné zvyky. Do potravín, do fitka či za krásou sa tradične chodilo cez víkendy, teraz sú rozložené do celého týždňa.
Článok | Barbora Magočová | 24. 6. 2024
1. júla tohto roka nadobúda účinnosť veľká novelizácia spotrebiteľského práva. Týka sa aj reklamácií, a to aj v oblasti poskytovania služieb. Ako treba po novom postupovať v prípade zle opraveného auta či sfušovanej stavby? Špeciálne reklamačné pravidlá budú platiť aj voči bankám či dodávateľom energií.
Článok | Barbora Magočová | 10. 6. 2024
V roku 2023 uložila Slovenská obchodná inšpekcia pokuty v celkovej výške 1 911 728 EUR. Rozsiahle kontrolné akcie už avizovala aj na tento rok. Na ktoré oblasti sa chcú inšpektori sústrediť najviac a čo prinesie od 1. 7. 2024 novela zákona, podľa ktorého sa kontroly vykonávajú?
Článok | Barbora Magočová | 7. 6. 2024
Ministerstvo spravodlivosti predložilo NR SR návrh zákona, ktorý zmení pravidlá predčasného splatenia spotrebiteľských dlhov. Novelizácia má okrem iného zabrániť tomu, aby boli spotrebitelia neprimerane postihovaní kvôli omeškaniu s úhradou nízkych splátok. Zákon bude mať dopady najmä na segment trhu s pôžičkami a úvermi pre nepodnikateľské subjekty; jeho prijatie od nás požaduje EÚ
Článok | Ivana Sladkovská | 23. 5. 2024
Vláda schválila novelu Občianskeho zákonníka, ktorá prináša významné zmeny pre neplatičov splátok. Obchodníci budú môcť požadovať úhradu celej dlžnej sumy za presne stanovených podmienok, ktoré zohľadňujú počet omeškaných splátok a ich výšku. Čo to znamená pre spotrebiteľov a ako sa zmení trh?
Článok | Pavla Adamcová | 23. 4. 2024
Cena čokolády v obchodoch sa za posledný rok zvýšila už približne o 15 percent. Výraznejší nárast však ešte len príde, zhodujú sa analytici a maloobchodníci. Dôvodom je prudký nárast ceny kakaa na komoditnej burze.
Analýza | Michal Hron | 16. 4. 2024
Len málokto si ešte internete nevšimol reklamu na čínske online trhovisko Temu. Agresívna kampaň, do ktorej čínsky dravec neváha naliať stovky miliónov dolárov, však komplikuje biznis tradičným e-shopom po celom svete. A z českých firiem už prichádza hlasná kritika: trhovisko nerobí, čo má, a zneužíva legislatívne medzery. Dokonca ani úrady nevedia, čo s tým.
Článok | Barbora Magočová | 4. 4. 2024
Slovenské právne predpisy poskytujú spotrebiteľom pomerne vysokú ochranu. Aj preto sa banky či nebankoví poskytovatelia úverov a pôžičiek často snažia zmluvné dokumenty koncipovať tak, aby z nich v každom prípade vyplynulo, že neboli uzatvorené v spotrebiteľskom režime. Aj zmluvy uzatvorené na „IČO“ ale môžu mať spotrebiteľskú povahu. V akom prípade to je možné?
Článok | Barbora Magočová | 29. 1. 2024
V roku 2024 by mali obchodníkom predávajúcim tovar s digitálnymi prvkami pribudnúť nové povinnosti. Ich zakotvenie od nás vyžaduje Európska únia. Parlament by ich mal prijať formou novely Občianskeho zákonníka a podľa plánu by mohli platiť už od 1. marca tohto roka. Aké výhody prinesie nová úprava spotrebiteľom?
Článok | Barbora Magočová | 5. 1. 2024
Po sviatkoch sa na internetových bazároch a sociálnych sieťach objavujú ponuky na predaj vianočných darčekov, ktoré ľudia nevyužijú. Pri nákupe tovaru od profesionálneho obchodníka sa spotrebitelia môžu spoľahnúť na najrôznejšie výhody, ktoré ich chránia. Aké má ale kupujúci práva, ak nadobudne vec od nepodnikateľa?
Článok | Barbora Magočová | 9. 5. 2023
V súdnej praxi bola zaznamenaná nová praktika podnikateľov, ktorá môže významne poškodiť (nielen) spotrebiteľov. Ak však o nej budete vedieť dopredu, môžete jej negatívne následky ľahko odvrátiť. O čo konkrétne ide? Prinášame aj prehľad zvýhodnení, ktoré máte, ak ste spotrebiteľom a podnikateľ sa voči vám začne domáhať svojich nárokov.
Článok | Barbora Magočová | 17. 4. 2023
Vzali ste si úver alebo pôžičku a platíte ich formou splátok? V tom prípade by ste mali vedieť, že pre plnenie v splátkach platia osobitné pravidlá. Akému riziku sa vystavujete, ak sa čo i len o deň omeškáte s ich zaplatením? A čo všetko musí byť splnené, aby veriteľ mohol úspešne vymôcť celý zvyšok dlhu naraz?
Článok | Barbora Magočová | 24. 2. 2023
Práva spotrebiteľov sa každým rokom posilňujú. V sporoch s podnikateľmi už nemusia ťahať za kratší koniec. U slovenských zákazníkov však stále pretrváva slabé povedomie o možnostiach, ktoré právny poriadok ponúka. Ak na problém nestačíte sami, môže pomôcť niektoré zo spotrebiteľských združení. Kedy sa na ne môžete obrátiť?
Článok | Redakcia | 3. 1. 2023
S novým rokom prichádzajú viaceré zmeny v oblasti dôchodkov. V tomto článku nájdete prehľad všetkých súm, podmienok a noviniek, ktoré čakajú dôchodcov na Slovensku v roku 2023 a neskôr.
Článok | Barbora Magočová | 30. 12. 2022
Dokedy majú deti právo na to, aby ste ich finančne podporovali? Ide o otázku, ktorú si aktuálne v súvislosti so stúpajúcimi životnými nákladmi kladie nemálo rodičov. V minulosti dospelé deti skôr prispievali do rodinného rozpočtu, dnes z neho neraz ukrajujú viac než ich mladší súrodenci - a to najmä vtedy, keď sa rozhodnú pre štúdium na vysokej škole. Ako sa zohľadňuje, že popri štúdiu majú možnosť brigády? Odpovede nájdete v našom článku.
Článok | Redakcia | 6. 10. 2022
Zamestnanci, ktorí zarábajú minimálnu mzdu, si od nového roka prilepšia. Táto zmena však nebude mať vplyv iba na váš príjem, ale ovplyvní aj odvody. Ako narastie minimálna mzda od 1. 1. 2023 a čo to bude znamenať v praxi?
Článok | Barbora Magočová | 21. 7. 2021
Niektoré dojednania zakazuje priamo zákon, neprijateľnosť iných vyslovili až súdy. Aké záväzky nemusíte ako spotrebiteľ voči obchodníkovi plniť napriek podpísanej zmluve?
Článok | Roland Regely | 11. 11. 2020
So zdieľaním dát súhlasí až 61% Európanov, v USA to bolo dokonca 62% a v Rusku až 70%. Spotrebitelia majú podľa všetkého najmenšie obavy z poskytovania nákupných rozhodnutí alebo odovzdávania informácií o preferenciách týkajúcich sa značiek a produktov.
Článok | Redakcia | 10. 9. 2020
Počuli ste niekedy o cashbacku? Poznáte niektorý z cashbackových portálov? Nie? Potom je náš článok určený práve vám. Vďaka tejto službe môžete z vašich nákupov dostať nemalé čiastky naspäť. Prečítajte si, ako na to.
Článok | Roland Regely | 28. 3. 2019
Ceny ovocia, zeleniny či obilnín začiatkom roka prudšie rástli. Ide aj o bežnú sezónnosť, avšak aj nový odvod pre reťazce priniesol najvyššie zdražovanie za posledných 15 rokov.
Článok | Roland Regely | 5. 3. 2019
Čo čaká virtuálne meny v blízkej budúcnosti? Odborníci sa zhodujú, že pôjde opäť o turbulentný rok. Vznikajú stále nové meny a napríklad bitcoin má aj napriek veľkému úpadku ešte stále omnoho vyššiu hodnotu ako pred rokmi.
Článok | Roland Regely | 14. 12. 2018
Po reguláciách pre banky, podniky a poisťovne vstúpi čoskoro do platnosti aj osobitný odvod pre obchodné reťazce. Kto ho v skutočnosti zaplatí?
Článok | Marek Mittaš | 5. 12. 2018
Poistenie domácnosti má mnoho Slovákov ako súčasť poistenia domova. No často ani nevedia, či ho neplatia zbytočne a v mnohých prípadoch ani nevyužijú to, na čo majú nárok.
Článok | Roland Regely | 24. 1. 2018
Pokazil sa? Nesedí vám? Prečítajte si ako a kedy je možné vrátiť darček, ktorý ste dostali na Vianoce.
Článok | Roland Regely | 30. 11. 2017
Európsky parlament schválil novú legislatívu, ktorej cieľom je zvýšiť ochranu spotrebiteľov pred podvodmi pri nákupoch cez internet a rýchlejšie odhaliť nepoctivých predajcov.
Článok | Roland Regely | 29. 11. 2017
Ako spotrebiteľ máte právo odstúpiť od zmluvy pri kúpe tovaru cez e-shop takmer vo väčšine prípadov.
Článok | Roland Regely | 10. 11. 2017
Pokiaľ všetko ide podľa plánu, tak sa o zmluvu o pôžičke starať nemusíte. Požičiate si peniaze a potom ich niekoľko mesiacov či rokov splácate. Drvivá väčšina ľudí si uvedomí dôležitosť zmluvy až v momente, keď nastanú problémy.
Článok | Roland Regely | 6. 2. 2017
Vodárenské spoločnosti vydali od nového roka cenníky, v ktorých po novom zaviedli dvojzložkovú cenu vodného a stočného pre svojich odberateľov.
Článok | Barbora Hodasová | 11. 5. 2015
Nečakaná návšteva obchodnej inšpekcie môže nemilo prekvapiť. Čítajte, ako sa vyhnúť sankciám za nesprávne riešenie reklamácií.
Článok | Miroslava Hrášková | 24. 4. 2012
Ako zrušiť objednávku služby, ktorá bola uskutočnená cez internet a už zaplatená? Ak ste sa rozhodli službu nevyužiť, existujú určité postupy, ktoré vám môžu pomôcť získať späť svoje peniaze alebo zrušiť objednávku. Dôležité je vedieť, aké práva máte ako spotrebiteľ a ako postupovať v takýchto situáciách. Ak máte ďalšie otázky týkajúce sa daní, právnych záležitostí, investovania alebo financovania bývania, neváhajte sa poradiť s odborníkmi. Sme tu, aby sme vám poskytli potrebné rady.