Daň z uhlíka, ktorú budú musieť domácnosti platiť za vypúšťanie emisií od roku 2027, môže zvýšiť cenu benzínu až o 40 centov za liter. Tento nárast je dôsledkom pomalého vyraďovania fosílnych palív v sektore bývania a dopravy. Upozorňuje na to Denník N.
Na novú daň doplatia domácnosti
Od roku 2027 čaká členské štáty EÚ nový systém ETS2 na stanovovanie cien uhlíka, ktorý má za cieľ znížiť emisie z dopravy a vykurovania. Tento systém má povzbudiť ľudí a firmy k využívaniu menej fosílnych palív. Odhaduje sa, že rozšírenie ETS2 na sektor dopravy môže zvýšiť ceny benzínu až o 40 centov za liter.
Pôvodný plán predpokladal nárast iba o 10 centov, avšak neúspechy v dekarbonizácii dopravy a vykurovania môžu viesť k vyššiemu dopytu po emisných kvótach a následnému zdraženiu uhlíka. Pomalé zavádzanie opatrení v sektore dopravy a bývania však spôsobí výraznejší nárast. Systém ETS2 má udržať ceny uhlíka pod 45 eur za tonu, no neúspechy v znižovaní emisií môžu viesť k výraznému zdraženiu.
Zákonodarcovia sľubovali, že ceny uhlíka zostanú pod 45 eurami za tonu, čo by znamenalo maximálne 10 centov za liter benzínu. Avšak kvôli pomalému zavádzaniu klimatických opatrení, najmä v sektore dopravy a bývania, sa očakáva, že náklady na emisné kvóty výrazne vzrastú. Dopyt po emisných kvótach bude tlačiť ceny nahor, čo sa prejaví vyššími nákladmi na benzín a naftu.
Sociálny klimatický fond nemusí stačiť
Sociálne následky mal zmierniť Sociálny klimatický fond, ktorý bude dostupný od roku 2026. Fond má pomôcť zraniteľným domácnostiam cez dotácie na zateplenie alebo podporu elektromobility. Zelení aktivisti však varujú, že fond nebude dostatočný na kompenzáciu zvýšených nákladov, najmä ak ceny uhlíka porastú nad očakávania.
Ak cena uhlíka prekročí 45 eur za tonu, môže sa otvoriť otázka reformy systému ETS2. Ak však Brusel nenájde politicky priechodné riešenie, systém môže stratiť svoju účinnosť ako nástroj na znižovanie emisií. Vedci varujú, že ak sa situácia nezmení, Európa bude čeliť oveľa vyšším nákladom za následky klimatickej krízy.
Nárast cien benzínu je dôsledkom pomalého pokroku v dekarbonizácii a závislosti na fosílnych palivách. Ak sa nepodarí efektívne implementovať klimatické opatrenia, domácnosti budú čeliť výraznému zvýšeniu nákladov na palivá a vykurovanie.
Redakcia
Internetový denník Peniaze.sk momentálne patrí medzi najnavštevovanejšie ekonomické weby. Svojim užívateľom ponúka články z rôznych oblastí osobných financií, praktické rady, komentáre, užitočné kalkulačky, politické témy,... Ďalšie články autora.