Poradíme, čo robiť, ak nemôžete vycestovať, ale našli ste niekoho, kto absolvuje zájazd za vás. Dozviete sa tiež, kedy môže cestovná kancelária zmeniť už dojednanú cenu zájazdu či iné podmienky priebehu dovolenky.
Prípad 1: Nemôžete ísť na dovolenku a chcete, aby namiesto vás išiel iný cestujúci
Ak nepripadá do úvahy, aby ste zájazd absolvovali, môžete ho ešte pred odchodom zrušiť (bližšie: Tešili ste sa na dovolenku, ale nemôžete ísť? Ako to riešiť a kedy zaplatíte storno?); odstúpenie od zmluvy o zájazde je však spravidla spojené so storno poplatkami. Týmto sa môžete vyhnúť, ak zmluvu o zájazde postúpite na inú osobu – t. j. ak za vás skrátka dovolenku absolvuje niekto iný. Táto možnosť prichádza do úvahy, ak náhradný cestujúci bude spĺňať všetky dohodnuté podmienky účasti na zájazde (pokiaľ je napr. dojednané ubytovanie v hoteli typu adults only, nemôže sa v ňom namiesto vás ubytovať rodinka s malými deťmi).
Postúpenie zmluvy o zájazde vyžaduje, aby ste cestovnej kancelárii predložili oznámenie o tom, že sa zájazdu zúčastní iná osoba, a to v primeranej lehote pred začatím zájazdu, najneskôr však 7 dní pred odchodom, ak ste sa s ňou nedohodli inak. Oznámenie treba predložiť na trvanlivom nosiči (ide napr. o klasický papier, ale tiež e‑mail či USB kľúč); jeho súčasťou musí byť súhlas nového cestujúceho s postúpením zmluvy o zájazde. Ak sú všetky vyššie uvedené podmienky splnené, stáva sa zmena cestujúceho voči cestovnej kancelárii účinnou dňom doručenia oznámenia o postúpení zmluvy.
Náhradného cestujúceho vyberte starostlivo a podmienky absolvovania zájazdu namiesto vás si vopred vyjasnite. Aj po postúpení totiž spolu s novým cestujúcim spoločne a nerozdielne zodpovedáte za zaplatenie zvyšku ceny zájazdu a všetkých poplatkov, príplatkov a iných nákladov, ktoré v súvislosti so zmenou cestujúceho vzniknú a o ktorých vás kancelária informuje. Prípadné nové poplatky, príplatky či iné náklady však nesmú byť neprimerané a nemôžu presahovať skutočné náklady, ktoré kancelárii v dôsledku zmeny vznikli.
Prípad 2: Cestovná kancelária chce zvýšiť cenu zájazdu: kedy má na to právo?
Cestovná kancelária môže navýšiť dohodnutú cenu zájazdu len vtedy, ak si toto právo vyhradí v zmluve za podmienky, že:
- 1) spôsob výpočtu zvýšenia ceny bude presne určený,
- 2) v zmluve bude zároveň zakotvené vaše právo na zníženie ceny zájazdu zodpovedajúce zníženiu špecifických nákladov (viď nižšie), ku ktorému došlo od uzatvorenia zmluvy do začiatku zájazdu.
Zvýšenie a zníženie ceny môže byť len priamym dôsledkom zmien:
- ceny prepravy cestujúcich vyplývajúcej zo zmien cien pohonných hmôt alebo iných zdrojov energie,
- výšky daní alebo poplatkov za služby cestovného ruchu tvoriace zájazd účtovaných 3. osobou, ktorá nie je priamym poskytovateľom služieb cestovného ruchu tvoriacich zájazd. Ide najmä o verejnoprávne poplatky typu miestnej dane za ubytovanie, letiskových poplatkov, prístavných poplatkov alebo poplatkov za nástup alebo výstup na letiskách a v prístavoch,
- výmenných kurzov mien týkajúcich sa zájazdu.
Pre prípad zníženia ceny s ohľadom na zníženie vyššie uvedených nákladov vám cestovná kancelária vyplatí rozdiel medzi pôvodnou cenou a zníženou cenou po odpočítaní skutočných nákladov, ktoré vzniknú v súvislosti so zmenou ceny zájazdu.
Dodajme, že platné zvýšenie ceny vyžaduje, aby vám kancelária odoslala oznámenie o navýšení ceny zájazdu spolu s odôvodnením a výpočtom najneskôr 20 dní pred začatím zájazdu.Prekročenie zvýšenia ceny o 8 percent z celkovej ceny zájazdu už musíte odsúhlasiť formou uzatvorenia dohody o zmene zmluvy o zájazde. Kancelária vám určí primeranú lehotu, v ktorej zmenu buď prijmete alebo odstúpite od zmluvy bez zaplatenia storno poplatkov.
Prípad 3: Cestovná kancelária chce zmeniť podmienky zájazdu: v akom prípade to môže urobiť?
Cestovná kancelária môže pred začatím zájazdu okrem ceny jednostranne zmeniť aj iné podmienky dojednanej dovolenky, ale len ak:
- 1) jej toto právo priznáva uzatvorená zmluva o zájazde,
- 2) ide o zanedbateľnú zmenu a
- 3) o zmene vás informuje jednoznačným, zrozumiteľným a určitým spôsobom na trvanlivom nosiči.
Úpravy podmienok dovolenky, ktoré nie sú zanedbateľné, vám musí kancelária predložiť na odsúhlasenie formou zmeny zmluvy o zájazde. Ide napríklad o:
1) zmeny:
- cieľového miesta, trasy, začiatku, skončenia či dĺžky pobytu alebo počtu nocí,
- druhu a kategórie dopravného prostriedku, triedy, dopravného spojenia, času odchodu a návratu, miesta a trvania zastávok,
- názvu, polohy, kategórie, triedy, vybavenosti a základných znakov ubytovacieho zariadenia,
- spôsobu, rozsahu a formy stravovania,
- programu v mieste pobytu, výletov, exkurzií či iných služieb v cene zájazdu,
- vhodnosti cesty pre osoby so zníženou pohyblivosťou či inými špecifickými potrebami, ktorých zohľadnenie ste s kanceláriou dojednali;
2) nemožnosť splniť vaše osobitné požiadavky, s ktorými cestovná kancelária súhlasila,
3) už spomínané navýšenie ceny o viac ako 8 percent z celkovej ceny zájazdu.
Kancelária určí primeranú lehotu, v ktorej môžete navrhované zmeny buď prijať alebo odstúpiť od zmluvy bez odstupného. Ak zmeny v poskytnutej lehote neprijmete, zmluva o zájazde zanikne. Pokiaľ sú pre vás zmeny neprijateľné, môže byť situácia doriešená aj ponukou náhradného zájazdu, s ktorou však nemusíte súhlasiť.
Ak však pristúpite na náhradu vo forme zájazdu nižšej kvality (alebo s menšími nákladmi), máte právo na primerané zníženie ceny. Pri zrušení zmluvy o zájazde vám kancelária musí vrátiť uhradené platby najneskôr do 14 dní odo dňa doručenia oznámenia o odstúpení od zmluvy.
Barbora Magočová
Barbora Magočová je právnička. Venuje sa najmä obchodnému a občianskemu právu a popri právnej praxi rozvíja aj publikačnú činnosť. Pre Peniaze.sk píše články týkajúce sa hlavne právnych aspektov podnikania a obchodných záväzkových... Ďalšie články autora.