Čistota na pracovisku zďaleka nie je iba otázkou hygieny, alebo prestíže. Na prvé počutie sa to nemusí zdať, no ide o kľúčový faktor významne ovplyvňujúci psychickú pohodu, produktivitu a tvorivé myslenie. Možno by ste ani nepovedali, že práve neporiadok na pracovnom stole, zaprášené police či zatuchnuté závesy môžu byť príčinou vašej popoludňajšej únavy či zníženej schopnosti sústrediť sa. Pozrime sa bližšie na to, ako čistota pracoviska ovplyvňuje ľudskú psychiku a ako tieto poznatky zužitkovať v praxi. Upratovanie kancelárií jednoducho má nielen svoj praktický, ale aj ekonomický význam.
Čo hovoria výskumy o vplyve prostredia na psychiku?
Nedávne štúdie z oblasti pracovnej psychológie priniesli fascinujúce zistenia. Výskum publikovaný v Harvard Business Review preukázal, že zamestnanci pracujúci v upratanom prostredí vydržia pri riešení komplexných úloh až o približne 40 % dlhšie než tí, ktorí pracujú v neporiadku. Takáto štúdia pritom nie je vôbec ojedinelá. Ďalšia, konkrétne z Princeton University Neuroscience Institute, potvrdila, že vizuálny chaos znižuje schopnosť mozgu spracovávať informácie a sústrediť sa. Neporiadok tak doslova „požiera“ vašu mentálnu kapacitu a výsledkom je zvýšená nervozita a znížená produktivita.
Praktické kroky k organizovanému pracovisku
Ako si v tomto smere vôbec pomôcť? V prvom rade od seba. Začnite vytvorením systému tzv. čistých zón. Každý zamestnanec by mal mať jasne definovaný priestor určený pre aktívnu prácu, archiváciu a osobné veci. Samozrejmosťou by malo byť aj pravidelné čistenie okien, prípadne využitie služieb čistění koberců Brno.
Dôležitou barličkou pri zachovávaní čistého prostredia môže byť aj niekoľko jednoduchých postupov. Zaveďte napríklad pravidlo čistého stola na konci dňa – tento jednoduchý návyk má prekvapivo silný psychologický efekt. Pomáha "upratať" aj myšlienky a pripraviť sa na nový pracovný deň.
Motivácia zamestnancov k udržiavaniu poriadku
Najúčinnejším spôsobom motivácie je vlastný príklad a pozitívne posilňovanie. Vytvorte príjemnú atmosféru tým, že do kancelárie umiestnite živé rastliny a zabezpečte dostatok prirodzeného svetla. Zaveďte mesačné ocenenie pre najviac upratané pracovisko spojené s malou odmenou. Organizujte pravidelné „dni upratovania“ ako tímovú aktivitu, pričom ich môžete spojiť s neformálnym stretnutím či občerstvením.
Dlhodobé benefity čistého pracoviska
Investícia do čistoty a organizácie pracoviska sa vždy vráti v podobe zvýšenej produktivity, lepšej nálady a nižšej miery stresu. Čisté prostredie podporuje profesionalitu, zlepšuje firemnú kultúru a vytvára pozitívny prvý dojem u klientov. Dokonca, vďaka zavedeniu niektorých postupov nemusí byť väčšia čistota na pracovisku ani otázkou veľkých výdavkov. Získať pritom môžete veľa, pretože čistá kancelária nie je len o estetike a hygiene, ale je investíciou do mentálneho zdravia a úspechu zamestnancov.