Cyklistika sa teší čoraz väčšej popularite. Bicykel či jemu podobné ekologickejšie alternatívy dopravy (napr. kolobežky) neslúžia len na športové či rekreačné aktivity; veľa ľudí na nich v teplejšom období jazdí aj do práce či do školy. Vďaka elektrickým bicyklom si trúfame aj na trasy, ktoré by sme ešte pred pár rokmi zavrhli ako príliš náročné. Na čo si ale treba dať pozor?
Chystáte sa do hôr a plánujete aj cykloturistiku? Výber trasy starostlivo zvážte
Dovolenka na Slovensku spravidla znamená aj výlety do horských oblastí. Mnoho turisticky atraktívnych lokalít však spadá aj do zvýšeného stupňa územnej ochrany. Na území SR sa aktuálne rozlišuje 5 rôznych stupňov ochrany; s každým zvyšujúcim sa stupňom sa zároveň zväčšuje aj rozsah zakázaných aktivít, za ktoré hrozia mastné pokuty.
Už v 2. stupni ochrany (ide napr. o chránené krajinné oblasti – tzv. CHKO, ak nie je výslovne stanovené inak) sa nesmie jazdiť na bicykli, trojkolke, kolobežke alebo na samovyvažovacom vozidle (segway, hoverboard) na pozemkoch za hranicami zastavaného územia obce. Výnimka platí pre diaľnice, cesty, miestne komunikácie, účelové komunikácie a vyznačené cyklotrasy.
V 3. a vyšších stupňoch ochrany (napr. národné parky) je zakázané nielen jazdiť, ale dokonca aj vchádzať so všetkými vyššie uvedenými dopravnými prostriedkami na pozemky v extraviláne. Zákaz sa nevzťahuje na diaľnice, cesty, miestne komunikácie a vyznačené cyklotrasy (výnimka teda na rozdiel od 2. stupňa ochrany neplatí pre účelové komunikácie).
Odlišný režim platí len v špecifických situáciách; za prípustný sa považuje napr. vjazd vozidiel vlastníkov či nájomcov pozemkov v chránenom území.
Pokiaľ sa nedovoleného vchádzania či jazdy v chránených územiach dopustia podnikateľ alebo právnická osoba, hrozí im prepadnutie veci (dopravného prostriedku) a pokuta až do výšky 9 958,17 Eur. Ak sa uvedeného previnenia dopustíte ako bežný rekreant, riskujete „len“ pokutu do 3 319,39 Eur spolu s pokarhaním a prepadnutím veci. Ak spáchate priestupok opakovane do dvoch rokov po udelení sankcie, môže sa pokuta navýšiť až na dvojnásobok hornej hranice. Výška peňažného trestu samozrejme záleží na konkrétnych okolnostiach porušenia – o sumách blížiacich sa stanovenej hornej hranici by sa malo uvažovať len v závažnejších prípadoch. Priestupok sa zvyčajne rieši v blokovom konaní, v ktorom sa ukladá pokuta do 300 Eur.
Dodajme, že v prípade cykloturistiky na území národného parku je vhodné preštudovať aj jeho návštevný poriadok, ktorý môže povinnosti cyklistov čiastočne upresňovať.
Rekreačná cyklistika sa nemusí vyplatiť ani v bežnom lese
Zákaz jazdy na bicykli neplatí len v chránených územiach. Obmedzenia sa vzťahujú aj na „obyčajný“ les. Na lesných pozemkoch môžete bicyklovať len po vyznačených trasách alebo lesných cestách. Rovnaký režim platí aj pre jazdu na koni.
Za lesnú cestu pritom nemožno pokladať akákoľvek plochu, na ktorej nie je nijaká vegetácia. Zákon pre účely vymedzenia lesných ciest odkazuje na technickú normu STN 73 6108 (Lesná dopravná sieť).
Pre úplnosť treba dodať, že okrem jazdy na bicykli či na koni sa na lesných pozemkoch ďalej nesmie mimo vyznačených miest nielen jazdiť, ale ani stáť motorovým vozidlom, motocyklom, skútrom, snežným skútrom či motorovou trojkolkou alebo štvorkolkou.
Jazda alebo nedovolené státie vymedzenými vozidlami mimo stanovených úsekov sa považuje za priestupok a hrozí vám zaň pokuta, ktorá sa môže vyšplhať až na 165 Eur.
Čo robiť, ak si chcete vychutnať bicyklovanie v prírode bez pokuty?
Podpora cyklistickej dopravy je trendom, ktorý v súvislosti s klimatickou krízou pravdepodobne ešte zosilnie. Slovensko však v tejto oblasti za inými krajinami EÚ zaostáva. V nadväznosti na preverovanie plnenia národnej cyklostratégie Najvyšší kontrolný úrad SR v predminulom roku ministerstvu dopravy vytkol napríklad chýbajúce prepojenia na autobusové, železničné a multimodálne prestupové body, ktoré takmer vylučujú kombinovanie verejnej dopravy a jazdy na bicykli.
NKÚ kritizoval tiež nedostatočnú evidenciu cyklistickej infraštruktúry. Informačný deficit v tejto oblasti sa snaží kompenzovať napríklad občianske združenie Slovenský cykloklub, ktoré v rámci svojej činnosti spravuje aj Národný register cykloturistických trás. Vďaka údajom z registra si môžete vybrať trasu v prírodnom prostredí podľa vami požadovanej náročnosti a hlavne bez rizika zbytočnej pokuty. Pri popise jednotlivých trás nájdete aj fotografie a špecifikácie povrchov, s ktorými treba pri ich absolvovaní počítať.
Barbora Magočová
Barbora Magočová je právnička. Venuje sa najmä obchodnému a občianskemu právu a popri právnej praxi rozvíja aj publikačnú činnosť. Pre Peniaze.sk píše články týkajúce sa hlavne právnych aspektov podnikania a obchodných záväzkových... Ďalšie články autora.