Tento obľúbený letný šport vás môže vyjsť pekne draho. Vedeli ste o tomto zákaze?

Barbora Magočová | rubrika: Ako na to | 28. 6. 2024
Slovensko ponúka nádherné trasy pre cyklistov, no mnohé z nich vedú cez chránené územia, kde platia prísne obmedzenia. Jazda na bicykli, kolobežke alebo segwayi je zakázaná už v 2. stupni ochrany, pokiaľ nejde o vyznačené cyklotrasy. V 3. a vyšších stupňoch ochrany je dokonca zakázané aj vchádzať na pozemky s týmito dopravnými prostriedkami.
Tento obľúbený letný šport vás môže vyjsť pekne draho. Vedeli ste o tomto zákaze?

Zdroj: Shutterstock

Cyklistika sa teší čoraz väčšej popularite. Bicykel či jemu podobné ekologickejšie alternatívy dopravy (napr. kolobežky) neslúžia len na športové či rekreačné aktivity; veľa ľudí na nich v teplejšom období jazdí aj do práce či do školy. Vďaka elektrickým bicyklom si trúfame aj na trasy, ktoré by sme ešte pred pár rokmi zavrhli ako príliš náročné. Na čo si ale treba dať pozor?

Chystáte sa do hôr a plánujete aj cykloturistiku? Výber trasy starostlivo zvážte 

Dovolenka na Slovensku spravidla znamená aj výlety do horských oblastí. Mnoho turisticky atraktívnych lokalít však spadá aj do zvýšeného stupňa územnej ochrany. Na území SR sa aktuálne rozlišuje 5 rôznych stupňov ochrany; s každým zvyšujúcim sa stupňom sa zároveň zväčšuje aj rozsah zakázaných aktivít, za ktoré hrozia mastné pokuty.

Už v 2. stupni ochrany (ide napr. o chránené krajinné oblasti – tzv. CHKO, ak nie je výslovne stanovené inak) sa nesmie jazdiť na bicykli, trojkolke, kolobežke alebo na samovyvažovacom vozidle (segway, hoverboard) na pozemkoch za hranicami zastavaného územia obce. Výnimka platí pre diaľnice, cesty, miestne komunikácie, účelové komunikácie a vyznačené cyklotrasy.

V 3. a vyšších stupňoch ochrany (napr. národné parky) je zakázané nielen jazdiť, ale dokonca aj vchádzať so všetkými vyššie uvedenými dopravnými prostriedkami na pozemky v extraviláne. Zákaz sa nevzťahuje na diaľnice, cesty, miestne komunikácie a vyznačené cyklotrasy (výnimka teda na rozdiel od 2. stupňa ochrany neplatí pre účelové komunikácie).

Odlišný režim platí len v špecifických situáciách; za prípustný sa považuje napr. vjazd vozidiel vlastníkov či nájomcov pozemkov v chránenom území.

Pokiaľ sa nedovoleného vchádzania či jazdy v chránených územiach dopustia podnikateľ alebo právnická osoba, hrozí im prepadnutie veci (dopravného prostriedku) a pokuta až do výšky 9 958,17 Eur. Ak sa uvedeného previnenia dopustíte ako bežný rekreant, riskujete „len“ pokutu do 3 319,39 Eur spolu s pokarhaním a prepadnutím veci. Ak spáchate priestupok opakovane do dvoch rokov po udelení sankcie, môže sa pokuta navýšiť až na dvojnásobok hornej hranice. Výška peňažného trestu samozrejme záleží na konkrétnych okolnostiach porušenia – o sumách blížiacich sa stanovenej hornej hranici by sa malo uvažovať len v závažnejších prípadoch. Priestupok sa zvyčajne rieši v blokovom konaní, v ktorom sa ukladá pokuta do 300 Eur. 

Dodajme, že v prípade cykloturistiky na území národného parku je vhodné preštudovať aj jeho návštevný poriadok, ktorý môže povinnosti cyklistov čiastočne upresňovať.

Rekreačná cyklistika sa nemusí vyplatiť ani v bežnom lese

Zákaz jazdy na bicykli neplatí len v chránených územiach. Obmedzenia sa vzťahujú aj na „obyčajný“ les. Na lesných pozemkoch môžete bicyklovať len po vyznačených trasách alebo lesných cestách. Rovnaký režim platí aj pre jazdu na koni.

Za lesnú cestu pritom nemožno pokladať akákoľvek plochu, na ktorej nie je nijaká vegetácia. Zákon pre účely vymedzenia lesných ciest odkazuje na technickú normu STN 73 6108 (Lesná dopravná sieť). 

Pre úplnosť treba dodať, že okrem jazdy na bicykli či na koni sa na lesných pozemkoch ďalej nesmie mimo vyznačených miest nielen jazdiť, ale ani stáť motorovým vozidlom, motocyklom, skútrom, snežným skútrom či motorovou trojkolkou alebo štvorkolkou.

Jazda alebo nedovolené státie vymedzenými vozidlami mimo stanovených úsekov sa považuje za priestupok a hrozí vám zaň pokuta, ktorá sa môže vyšplhať až na 165 Eur.

Čo robiť, ak si chcete vychutnať bicyklovanie v prírode bez pokuty? 

Podpora cyklistickej dopravy je trendom, ktorý v súvislosti s klimatickou krízou pravdepodobne ešte zosilnie. Slovensko však v tejto oblasti za inými krajinami EÚ zaostáva. V nadväznosti na preverovanie plnenia národnej cyklostratégie Najvyšší kontrolný úrad SR v predminulom roku ministerstvu dopravy vytkol napríklad chýbajúce prepojenia na autobusové, železničné a multimodálne prestupové body, ktoré takmer vylučujú kombinovanie verejnej dopravy a jazdy na bicykli. 

NKÚ kritizoval tiež nedostatočnú evidenciu cyklistickej infraštruktúry. Informačný deficit v tejto oblasti sa snaží kompenzovať napríklad občianske združenie Slovenský cykloklub, ktoré v rámci svojej činnosti spravuje aj Národný register cykloturistických trás. Vďaka údajom z registra si môžete vybrať trasu v prírodnom prostredí podľa vami požadovanej náročnosti a hlavne bez rizika zbytočnej pokuty. Pri popise jednotlivých trás nájdete aj fotografie a špecifikácie povrchov, s ktorými treba pri ich absolvovaní počítať.

Barbora Magočová

Autor článku Barbora Magočová

Barbora Magočová je právnička. Venuje sa najmä obchodnému a občianskemu právu a popri právnej praxi rozvíja aj publikačnú činnosť. Pre Peniaze.sk píše články týkajúce sa hlavne právnych aspektov podnikania a obchodných záväzkových... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Obľúbené témy

cyklistika, národné parky, pokuty

Toto ste už čítali?

Máme sa báť drahého mäsa pre slintačku a krívačku? Odborník má jasno

25. 3. 2025 | Redakcia

Máme sa báť drahého mäsa pre slintačku a krívačku? Odborník má jasno

Na Slovensku sa momentálne šíri epidémia slintačky a krívačky, ktorá predstavuje vážnu hrozbu pre farmársku produkciu. Toto mimoriadne nákazlivé ochorenie zvierat môže mať výrazný vplyv... celý článok

Influenceri majú povinnosti aj voči spotrebiteľom. Za čo ich možno postihovať?

24. 3. 2025 | Barbora Magočová

Influenceri majú povinnosti aj voči spotrebiteľom. Za čo ich možno postihovať?

Ak ste na sociálnych sieťach, influencerom sa prakticky nevyhnete. Algoritmus vám spravidla ukáže hlavne tých, ktorí sa prezentujú presne podľa vášho gusta. Vďaka tomu sa s nimi ľahšie... celý článok

Proces kúpy auta s Autorro

24. 3. 2025 | PR článok

Proces kúpy auta s Autorro

Hľadáte spôsob, ako si zaobstarať nové auto bez toho, aby ste narušili svoj rozpočet? Financovanie vozidla na splátky je čoraz populárnejším riešením pre tých, ktorí nechcú jednorazovo... celý článok

Ako sa pripraviť na zdražovanie v roku 2025? 10 praktických tipov

20. 3. 2025 | Natália Stašíková

Ako sa pripraviť na zdražovanie v roku 2025? 10 praktických tipov

Ako ušetriť peniaze? Ak máte pocit, že je všetko drahé, nie je to len pocit. Ceny v obchodoch stúpajú rýchlo a slovenské mzdy za nimi nestíhajú. Ak sa však naučíte dobre hospodáriť,... celý článok

Prvé FOTO z prvej Biedronky na Slovensku: Takto to vyzerá vnútri aj s cenami

5. 3. 2025 | Redakcia

Prvé FOTO z prvej Biedronky na Slovensku: Takto to vyzerá vnútri aj s cenami

Biedronka otvára v Miloslavove svoju prvú predajňu na Slovensku. Pozrite si fotky interiéru obchodu ešte pred otvorením.