Ako reklamovať klasické služby? S reklamáciou tovaru sa už stretol každý z nás, no ak nie sme spokojní s účesom od kaderníka, bankovú operáciu či zle vykonanú prerábku, veľakrát tápeme.
Pre posúdenie pravidiel reklamácie služieb si najskôr musíte ujasniť, aký typ plnenia vám bol poskytnutý. Varianty sú nasledujúce:
Zhotovenie veci na zákazku:
Pri veciach zhotovených na zákazku sa bude dĺžka záručnej lehoty odvíjať od povahy samotnej veci. V prípade hnuteľnej veci (napr. vyrobenie nábytku na mieru či šperku podľa vášho zadania) zostáva záručná lehota 2 roky odo dňa prevzatia plnenia od zhotoviteľa. Vady stavby (napr. tzv. domu na kľúč) bude možné reklamovať v základnej lehote troch rokov odo dňa, v ktorom má byť podľa dohody prevzatá od dodávateľa.
Ako spotrebiteľ môžete zistené vady hnuteľnej veci zhotovenej na zakázku vytknúť v ktorejkoľvek prevádzkarni zhotoviteľa, ale tiež prostriedkami diaľkovej komunikácie (napríklad telefonicky či e-mailom). Zhotoviteľ by vám mal bezodkladne poskytnúť písomné potvrdenie o vytknutí vady, ktoré bude obsahovať lehotu odstránenia vady. Táto v zásade nesmie trvať dlhšie ako 30 dní od vytknutia vady. Jej prípadné predĺženie je prípustné len z objektívnych dôvodov, ktoré zhotoviteľ nemôže ovplyvniť.
Pokiaľ by zhotoviteľ zodpovednosť za vady zhotovenej hnuteľnej veci odmietol, musí vám to písomne oznámiť. Následne môžete skúsiť jeho zodpovednosť preukázať znaleckým posudkom či odborným stanoviskom vydaným akreditovanou, autorizovanou alebo notifikovanou osobou. Ak odborník skonštatuje, že za vadu zodpovedá zhotoviteľ a vy ju znovu vytknete, nemôže byť reklamácia odmietnutá. Od zhotoviteľa môžete žiadať aj náklady na spracovanie odborného vyjadrenia či posudku, ktorý vám dal za pravdu. Treba tak však urobiť najneskôr do dvoch mesiacov od uspokojenia nároku z vady (napr. vyplatenia zľavy z ceny alebo dodania náhradnej veci).
Oprava a úprava veci:
Všeobecná záručná lehota pre vytknutie vady úpravy či opravy veci (napr. opravy auta, ale podľa SOI napríklad tiež úpravy účesu u kaderníka) zostáva aj po 1. 7. 2024 trojmesačná. Výnimkou sú stavebné práce, ktoré je možné reklamovať najmenej v lehote 18 mesiacov. Pre niektoré špecifické situácie alebo osobitné súčiastky môže byť stanovená aj dlhšia záruka – ide najmä o prípady, v ktorých je účelom úpravy dlhšie používanie veci.
Ako reklamovať v banke?
Banka musí prijať vašu reklamáciu týkajúcu sa bankových obchodov alebo nakladania s vkladom v prevádzkových priestoroch, v ktorých je jej prijatie s ohľadom na uskutočňovanú transakciu možné. O prijatí reklamácie vám musí banka vydať potvrdenie. Ak ju uplatníte prostredníctvom prostriedkov diaľkovej komunikácie, musí vám banka potvrdenie doručiť ihneď. Pokiaľ takéto doručenie nie je možné, je banka povinná ho vydať najneskôr spolu s dokladom o vybavení reklamácie (viď nižšie). Potvrdenie o prijatí reklamácie vám banka nemusí doručovať, ak máte možnosť preukázať jej uplatnenie iným spôsobom (napríklad poštovým podacím hárkom).
O tom, či je vaša reklamácia oprávnená, by mala banka rozhodnúť bezodkladne. Jej písomné vybavenie spočívajúce buď v jej vyhovení alebo v odôvodnenom zamietnutí by v každom prípade nemalo trvať dlhšie ako 30 dní od jej uplatnenia. Uvedená lehota môže byť predĺžená len v zložitých prípadoch, a to najviac na 3 mesiace. O takomto predĺžení vás však banka musí informovať najneskôr do uplynutia 30 dňovej lehoty, v ktorej by mala reklamáciu vybaviť za normálnych okolností.
Náklady spojené s vybavením reklamácie (vrátane nákladov na vyhotovenie jej odôvodneného zamietnutia) hradí banka. Vy ako spotrebiteľ znášate tie náklady, ktoré vznikli v súvislosti s uplatnením reklamácie vám (napríklad cestovné náklady do prevádzkových priestorov banky).
Podrobnosti upravujúce reklamačný postup vo vašej banke môžete nájsť v reklamačnom poriadku, ktorý musí byť zverejnený na jej webových stránkach a tiež na viditeľnom mieste dostupnom pre spotrebiteľov v jej pobočkách.
Podobne ako v banke môžete reklamáciu uplatniť tiež u poskytovateľov spotrebiteľských úverov či na devízových miestach. Odlišnosťou je, že ak by devízové miesto nestihlo reklamáciu vybaviť v zákonnej lehote, máte ako spotrebiteľ právo odstúpiť od zmluvy.
Ako reklamovať služby v oblasti energetiky?
Osobitné reklamačné pravidlá boli prijaté aj v oblasti elektrickej energie a plynárenstva. Vzťahovať sa budú na služby poskytované dodávateľom elektriny a plynu, agregátorom, prevádzkovateľom distribučnej sústavy a prevádzkovateľom distribučnej siete.
Ak potrebujete ako odberateľ elektriny alebo plynu v domácnosti reklamovať u uvedených subjektov podnikajúcich v energetike vadu ich plnenia, uplatní sa z hľadiska lehôt či povinností poskytovateľa obdobný postup ako v bankovníctve. Náklady na vybavenie reklamácie bude znášať poskytovateľ plnenia. Náklady, ktoré vám vzniknú v súvislosti s uplatnením reklamácie, budete znášať ako odberateľ elektriny alebo plynu v domácnosti, ak vaša reklamácia nebude opodstatnená.
Barbora Magočová
Barbora Magočová je právnička. Venuje sa najmä obchodnému a občianskemu právu a popri právnej praxi rozvíja aj publikačnú činnosť. Pre Peniaze.sk píše články týkajúce sa hlavne právnych aspektov podnikania a obchodných záväzkových... Ďalšie články autora.