Reťazec Biedronka by mohol na Slovensku otvoriť svju prvú predajňu už tento rok, špekuluje sa dokonca o termíne pred Vianocami. Inzeráty spoločnosti naznačujú, že prípravy na vstup na slovenský trh sú naozaj v plnom prúde. Biedronka hľadá manažérov nielen do centrály, ale aj do distribučného centra. Ponuky práce zároveň naznačujú, kde bude mať spoločnosť svoj hlavný stan. Novinkou je hľadanie manažérov do jednotlivých predajní, ktoré už odštartovalo.
Jeronimo Martins, vlastník Biedronky, ponúka na Profesii rôzne pozície a platy. Od právnika s platom od 2 700 eur až po nákupcov (od 1 600 eur) až po administratívnych pracovníkov v sklade (od 1 300 eur).
Ešte ani neprišli a už obišli zákon
Ako však prezradila HR manažérka Jerónimo Martins Slovensko Zuzana Baloghová, hľadajú sa už aj manažéri predajní a ich zástupcovia, ktorí sa môžu prihlásiť prostredníctvom formulára.
Český server Kupi.cz si všimol, že formulár je zvláštny tým, že chce od uchádzačov, aby si sami navrhli výšku platu. Biedronka tým obišla slovenský zákon, ktorý prikazuje firmám uvádzať v inzerátoch s ponukami práce aj základnú zložku platu. V tomto prípade však o inzerát nejde a firma tak žiadny zákon neporušuje.
Lokality predajní Biedronky zatiaľ nepoznáme. Inzeráty už prezradili, že centrála bude v Bratislave, v kancelárskej budove Polus Tower pri nákupnom Centre Vivo!. Už dlhšie je známa informácia, že distribučné centrum reťazca rastie pri Trnave.
Lacný, obľúbený a problémový
Biedronka chce podľa vlastných slov priniesť na Slovensko „svoj úspešný obchodný model a jej cieľom je dodávať slovenským zákazníkom a zákazníčkam kvalitné výrobky za najlepšie ceny.“ Tak to stojí v inzerátoch. Úspešný tento reťazec rozhodne je, v Poľsku je najväčším zamestnávateľom a má 3 500 predajní v 1 100 mestách.
Biedronka je tiež veľmi obľúbená nielen u Poliakov, ale aj u Čechov a Slovákov, ktorí žijú na severe a do Biedronky chodievajú nakupovať. Na sociálnych sieťach sa potom chvália plnými košíkmi lacných potravín. Podľa reakcií na sociálnych sieťach má Biedronka lacné najmä čerstvé potraviny, ovocie, zeleninu, mliečne produkty a mäso. Ľudia si tiež pochvaľujú ich kvalitu.
Biedronka si na Slovensku už zaregistrovala aj svoje vlastné, privátne značky, ktoré sú jej zdrojom úspechu. Čaje bude u nás predáva pod značkou Herbarium, jogurty budú značky Bondi, grécke špeciality budú značky Elios a detské výrobky označí meno Miami.
Jej obchodný model spočíva najmä v podliezaní cien konkurencie, Biedronka skutočne patrí k lídrom, čo sa týka nízkych cien. Patrí však aj k lídrom v pokutách. Ako sme už upozorňovali, Biedronka má na krku peňažné tresty, aké si slovenské reťazce nevedia ani predstaviť. U nás reťazce v minulosti horekovali nad drakonickou pokutou milión eur, Biedronka sama osebe dostáva pokuty vo výške desiatok miliónov eur.
Biedronka napríklad označovala ukrajinské uhorky za poľské, predávala jahody nakazené žltačkou, správala sa neférovo voči zamestnancom aj svojím dodávateľom. Za väčšinu týchto praktík si „vykoledovala“ aj pokuty, za neférové zaobchádzanie s dodávateľmi dokonca až 163 miliónov eur.
Ivana Sladkovská
Šéfredaktorka portálu Peniaze.sk. Venuje sa najmä servisným ekonomickým témam štátnych dávok, dôchodkov a sociálnych výhod. Ďalšie články autora.