Zákazník, urob si sám. Na Slovensku začala éra obchodov bez obsluhy

Ivana Sladkovská | rubrika: Analýza | 5. 6. 2024
Na Slovensku už fungujú dva obchody, ktoré dokážu zákazníka obslúžiť kompletne bez obsluhy. Umožňuje im to mať „zatvorené“ prakticky kedykoľvek. Ako sa tento spôsob nakupovania uchytil v zahraničí a čo môžeme čakať na Slovensku?
Zákazník, urob si sám. Na Slovensku začala éra obchodov bez obsluhy

Zdroj: Archív Canva

Obec Šalgočka na juhu Slovenska bola ešte prednedávnom nenápadnou dedinkou. Počet jej obyvateľov by hravo zhltlo pár bytoviek v susednej Galante a centrum tu tvorí miestny kostol a jedna dedinská Jednota.

Práve tá sa nedávno dostala na titulky novín a webov. Reťazec COOP Jednota tu otvoril svoju prvú automatizovanú prevádzku. V obchode si ľudia môžu vo vyhradenom čase nakúpiť s asistenciou obsluhy, no registrovaní zákaznící sem môžu prísť doslova kedykoľvek. Aj uprostred noci. Je jedno, či si tehotná manželka o polnoci rozkáže sardinky a šľahačku, alebo počas žúru náhle dojde prosecco (alebo borovička). Stačí zájsť do miestnej jednoty.

S týmto systémom by sme nemuseli riešiť zákaz nedeľného predaja. Zákazník by bol spokojný, lebo si nakúpil a personál má hojnosť času „na rodinu“, ako to záchrancovia nedieľ zvyknú nazývať. Je toto budúcnosť retailu? Bude úlohou personálu vyložiť tovar a ísť domov? Bude tento vlhký sen každého introverta štandardom? A stojíme o to všetci? Odpoveď hľadajme tam, kde to už funguje.

Prelomová Šalgočka a pionieri Od našich

Na Slovensku v tomto odbore drží prvenstvo obchod Potraviny od našich v bratislavskej časti Devín. Potraviny sú „lovechild“ Patrika Tkáča, spoluzakladateľa J&T. Obchod cez deň funguje v bežnom režime, predavači obsluhujú pulty s čerstvým tovarom, pekáreň, vinotéku či kaviarenský pult. Mimo otváracích hodín však registrovaným zákazníkom otvorí robot Jarvis. Slovo samoobsluha tu nadobúda úplne nový význam. Obchod takto funguje už vyše dvoch rokov. Okrem potravín však obchod buduje lokálnu komunitu, funguje tu carsharing, bikesharing, coworking a točí sa tu miestna digitálna mena DevX.

Jednota v Šalgočke so 460 obyvateľmi je v princípe veľmi podobná, hoci bez áut na prenájom aj bez kryptomien. Aktuality.sk píšu, že reťazec chce postupne takto upraviť viaceré existujúce prevádzky na menších dedinách, kde sa predajne s personálom ekonomicky neoplatia. „Predajňa v Šalgočke bola v prevádzke ako predajňa potravín viac ako 40 rokov. Z dôvodu viacerých prevádzkových a ekonomických ukazovateľov a nedostatku personálu sme boli nútení prevádzku zatvoriť. V roku 2023 sme na podnet starostky obce Šalgočka začali uvažovať o novej forme predaja v hybridnom režime,“ uviedla pre Aktuality podpredsedníčka predstavenstva COOP Jednota Galanta Júlia Ančinová.

Ak chce zákazník nakupovať, potrebuje aplikáciu reťazca, kde vyplní svoje údaje. Ak aplikáciu nemá, potrebuje vernostnú kartu a údaje uvedie priamo v pobočke. Systém je teda prívetivý aj pre ľudí, ktorí nepoužívajú smartfón a aplikáciu. Na vstup do predajne treba čiarový kód, ktorý zákazník naskenuje pri vstupe do predajne z aplikácie alebo vernostnej kartičky. Tým sa mu otvoria dvere. Pri pokladni znovu naskenuje svoju vernostnú kartu, nablokuje tovar a zaplatí. Von ho pustí čiarový kód, ktorý je na potvrdenke, teda bločku od nákupu.

Česko je o desiatky predajní popredu

Ako je to v zahraničí? Nemusíme chodiť úplne ďaleko, v Česku už funguje asi 40 takýchto predajní. Portál Peníze.cz uvádza, že koncept samoobslužných predajní zavádza hneď niekoľko reťazcov, napríklad Super Zoo a český COOP. Ten je u našich susedov priekopníkom, prvú autmoatickú predajňu tu otvoril ešte v roku 2022 a postupne pribúdali ďalšie.

Za takmer dva roky počet nákupov v bezobslužnom režime podľa spoločnosti Knowinstore, dodávateľa a garanta technologických riešení, dosiahol 50 tisíc. Tento rok sa očakáva dvojnásobný počet. „Predaje vzrástli približne o 12 percent, realistický odhad pre rok 2024 je až 15 percent,“ uviedol výkonný riaditeľ spoločnosti Pavel Kozler. Mimo štandardnej otváracej doby nakúpili ľudia v samoobslužných predajniach o 500 tisíc položiek viac.

Nie sú to však žiadne veľké nákupy pre celú rodinu na týždeň. Zákazníkom vyhovuje najmä to, že môžu nakupovať kedykoľvek, bez nutnosti sledovať otváracie hodiny. „Pre mňa je to úplne ideálne. Pracujem na nočné zmeny, takže po nich dlho spím a je skvelé, že nemusím sledovať hodinky, aby som stihol nakúpiť do šiestej,“ opisuje Radim z Třeboně, kde Coop prevádzkuje jeden zo svojich „automatov“.

Zákazníci tu bežne nakupujú veci, ktoré sa im nečakane minú alebo na ktoré dostanú chuť, ako napríklad pečivo, mrazené potraviny, šunku, syr, mlieko, čipsy a nápoje.

Coop plánuje v Česku tento rok otvoriť ďalších približne 40 takýchto predajní. „Ukazuje sa, že koncept je veľmi funkčný a zákazníci sa ho rýchlo naučili využívať,“ povedal riaditeľ rozvoja a marketingu Lukáš Němčík. „V malých obciach s troma či štyrmi stovkami obyvateľov sa denne v automatizovanom režime uskutoční niekoľko desiatok nákupov. Vo väčších predajniach sme počas sviatkov, keď mali ostatné obchody zatvorené, zaznamenali tržby na úrovni 40 až 50 percent bežných tržieb,“ dodal Němčík.

Coop však nie je jediným reťazcom, ktorý stavil na tento koncept obchodov. Prvé dve automatické predajne otvoril minulý rok reťazec potrieb pre domácich miláčikov Super zoo. Tento rok sa na otváranie takýchto predajní chystá aj sieť potravín Flop.

Umelá inteligencia preniká postupne aj do tohto typu predajní. Coop testuje, či dokáže zabezpečiť dohľad nad jednotlivými obchodmi, rozpoznávať pokusy o krádeže a identifikovať potenciálnych nepoctivcov. Ak sa toto riešenie ukáže ako funkčné, bude to ďalší krok k väčšiemu využívaniu automatizovaného predaja.

Knowinstore plánuje v marci otvoriť v Prahe technologický hub, kde budú testovať riešenia pre bezobslužné predajne, vrátane digitálnych cenoviek, integrácie scan and go do aplikácie, prepojenia s vernostnými programami a analýzy zákazníckych dát.

@robinkamaryt Coop 24/7 😎 …. Princip fungování Pro vstup do prodejny potřebuje zákazník aplikaci „DoKapsy“ v mobilním telefonu a aktivovanou bankovní identitu. Stáhněte si mobilní aplikaci DoKapsy od ČSOB, potvrďte smluvní podmínky aplikace a vyberte tlačítko Registrovat nebo Jsem klientem ČSOB . Zaregistrujte se do aplikace, vyberte Obchod 24/7 a COOP Strakonice. Potvrdíte souhlas s podmínkami vstupu na prodejnu a stiskneme tlačítko BANK ID – přihlásit se bankovní identitou. Vyberte Vaši banku (aktuálně jsou podporované: AirBank, Česká Spořitelna, ČSOB, Komerční banka, Moneta Money Bank a Fio banka) Přihlásíte se svou bankovní identitou a aplikace vygeneruje Váš autorizační QR kód, kterým si budete otevírat vstup na prodejnu v bezobslužném režimu. Při vstupu se tak každý jasně identifikuje a prodejce získává přehled o pohybu v bezpečném prostoru. Každá prodejna je zabezpečena chytrou přepážkou a dvojitým vstupem, která do obchodu pouští pouze prověřené osoby. Součástí je i kamerový systém se stálým dohledem přes PCO. #fyp #foryou #cestovani #robin #nomad #cz #solo #solotraveler ♬ Start Me Up - Rock n Rolla

Slováci milujú technologické novinky a reťazce sa prispôsobujú

Môžeme takýto boom automatických prdajní čakať aj na Slovensku? Podľa hovorcu Slovenskej asociácie moderného obchodu (SAMO) Martina Krajčoviča sa s touto myšlienkou zaoberajú viacerí obchodníci. 

„Ide o špecifický model, ktorý nie je univerzálne použiteľný. Ide o menšie predajne, ktoré sú typické pre menšie mestá alebo vidiek. V rámci väčších prevádzok nie je možné prevádzkovať obchod bez personálu. Preto sa obchodníci zameriavajú najmä na postupnú digitalizáciu a automatizáciu v rámci obchodov, kde už dnes vďaka použitým technológiám nepotrebuje spotrebiteľ na vlastný nákup obslužný personál. Avšak na plynulý chod prevádzky je nutné mať personál, inak by sme museli hovoriť už o plnej robotizácii,“ vysvetľuje pre Peniaze.sk Martin Krajčovič.

Technologické novinky v oblasti retailu však Slováci doslova hltajú. Svedčí o tom čoraz väčšia obľúbenosť samoobslužných pokladní a platenia bez hotovosti. Nedávny prieskum ukázal, že takmer polovica Slovákov pri sebe ani nenosí peňaženku a dokonca ani kartu - na nákupy im stačí karta v mobile.

Reťazce sa tomu prispôsobujú. Ako potvrdil Krajčovič, väčšina investícií v tomto odvetví ide do digitalizácie a automatizácie. „V rámci toho sú investície práve do samoobslužných pokladní, skenovacích zariadení, posilnení online služieb a služieb ako klikni a vyzdvihni. Rovnako v rámci digitalizácie sa implementujú elektronické cenovky alebo pribúdajú rôzne bannery v rámci predajní. Sklady sa postupne tiež automatizujú. To vytvára pracovné miesta s vyššou pridanou hodnou a teda aj potrebou vyššej kvalifikácie. Tomu zodpovedajú aj mzdy v obchode, ktoré za posledné dva roky v porovnaní s inými odvetviami rastú najrýchlejšie na Slovensku,“ dodáva hovorca SAMO.

Indovia ako náhrada AI

Obchody bez personálu však nemusia byť natlakované múdrymi technológiami. V Indii majú obchodný reťazec, ktorého technológia je ako z doby kamennej. Tovar je jednoducho vystavený v stánku a zákazníci si ho vezmú a peniaze nechajú odložené v pokladničke. Nejde o butikové stánky, je to kompletný retailový reťazec, ktorý si na tomto princípe postavil obchodný model.

Napokon, pre tento model predaja nemusíme chodiť až do Indie. V obci Strážske neďaleko Michaloviec má farmár Patrik Magdoško presne takýto samoobslužný stánok. Už niekoľko rokov v ňom úspešne predáva jahody, melóny, čučoriedky a po novom aj zemiaky priamo od pestovateľov.

Na veľmi podobnom princípe fungoval aj zrušený koncept predajne od Amazonu, hoci gigant tvrdil, že je to vrchol technológie a obchod budúcnosti. Reťazec smart obchodov s konceptom Just Walk Out bol svojím konceptom naozaj prelomový. Zákazník vošiel, systém ho identifikoval, rozoznal položky v nákupe a zákazník s nákupom mohol odísť bez toho, aby sa zdržiaval pri pokladni, alebo dokonca skenovaním vernostnej kartičky. Suma za nákup sa mu automaticky strhla z konta na Amazone.

Nedávno však vyšlo najavo, že obchod neriadila žiadna technológia ako zo Star Treku, ale staré dobré ľudské mozgy. Na nákupy dohliadala približne tisícka pracovníkov z Indie. Sledovali videá s nákupmi ľudí a zasahovali, ak AI model nezaznamenal nákup, ktorý sa uskuočnil. Amazon dnes tvrdí, že slúžili len ako poistka a dohľad nad učením sa umelej inteligencie.

Malá Jednota v Šalgočke dnes predbehla smart obchod od Amazonu úplne vo všetkom. Ako sa zdá, Slováci sú veľmi otvorení novinkám a automatizované predajne s predajnou dobou bez personálu majú potenciál byť hitom. Skúsenosť od susedov napovedá, že priestor tu určite je a obchody takto majú šancu využiť „hluché“ obdobia, kedy musí byť personál doma. Napríklad počas sviatkov, kedy sú na Slovensku obchody povinne zatvorené.

Ivana Sladkovská

Autor článku Ivana Sladkovská

Šéfredaktorka portálu Peniaze.sk. Venuje sa najmä servisným ekonomickým témam štátnych dávok, dôchodkov a sociálnych výhod. Ďalšie články autora.

Najvýhodnejšie cestovné poistenie

Chcem sa poistiť

Naša online kalkulačka vám umožní porovnať ceny a podmienky rôznych poisťovní, aby ste mohli cestovať bez starostí.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Slovákom zdražie obľúbený „krčmový“ nápoj, sú za tým nové dane aj klimatická zmena

20. 11. 2024 | Ivana Sladkovská

Slovákom zdražie obľúbený „krčmový“ nápoj, sú za tým nové dane aj klimatická zmena

Cena piva pôjde nahor. V predvolebnom období sa šírili hoaxy o zdražovaní piva, no realita je teraz ešte tvrdšia. Ceny piva môžu prekročiť psychologickú hranicu jedného eura za plechovku... celý článok

Pozor na sofistikovaný podfuk. Začínajúcich podnikateľov oberá o peniaze, pomoci sa nedočkáte

18. 11. 2024 | Ivana Sladkovská

Pozor na sofistikovaný podfuk. Začínajúcich podnikateľov oberá o peniaze, pomoci sa nedočkáte

Pozor na podfuk na začínajúcich podnikateľov na Slovensku, ktorí sa vydávajú za obchodný register. Špekulanti sa maskujú ako oficiálne registre a zasielajú výzvy na úhradu poplatkov... celý článok

Na Slovensko sa blíži Black Friday: 4 tipy, s ktorými naozaj ušetríte peniaze

14. 11. 2024 | Barbora Magočová

Na Slovensko sa blíži Black Friday: 4 tipy, s ktorými naozaj ušetríte peniaze

Black Friday a Cyber Monday sú dobrou príležitosťou, ako výhodne zaobstarať (napríklad) vianočné darčeky. Všadeprítomné zľavové akcie ale môžu zlákať aj k nákupom zbytočností, ktoré... celý článok

Kde nakúpiť vo sviatok 17. novembra: Otváracie hodiny v známych reťazcoch

13. 11. 2024 | Ivana Sladkovská

Kde nakúpiť vo sviatok 17. novembra: Otváracie hodiny v známych reťazcoch

Viaceré reťazce na Slovensku upravia počas sviatku 17. novembra svoje otváracie hodiny a niektoré budú dokonca otvorené dlhšie deň predtým. Väčšina obchodov však bude zatvorená. Prinášame... celý článok

Drahota je už tu. Tieto potraviny zdraželi v októbri najviac

13. 11. 2024 | Redakcia

Drahota je už tu. Tieto potraviny zdraželi v októbri najviac

Ceny potravín na Slovensku zaznamenali nečakaný nárast o 1,7 % oproti septembru. Analytici IFP upozorňujú, že najväčší nárast cien zaznamenali oleje, tuky a zelenina. Viac než 80 %... celý článok