1. júla vstúpi do platnosti zákon, ktorý implementuje európsku smernicu o ochrane spotrebiteľa. Novinka upravuje vzťahy dodávateľov digitálnych služieb alebo vecí s digitálnymi prvkami a spotrebiteľom. Týka sa to napríklad kúpy smart televízorov či smartfónov, hudobných nosičov, ale aj napríklad streamovacích služieb ako Spotify či Netflix. Upraví napríklad možnosti reklamácie a celkovo stavia spotrebiteľa do výhodnejšej pozície. V tomto článku prinášame prehľad zmien a nových pojmov.
Na ktoré situácie sa vzťahujú nové pravidlá?
Digitalizácia nám má život zjednodušovať. Z právneho hľadiska nám ho ale skôr komplikuje. Ak si chcete vyjasniť, na čo budete mať od 1. júla tohto roka nárok voči obchodníkom či prevádzkovateľom rôznych platforiem, mali by ste aspoň približne poznať obsah pojmov, ktoré zavádza nová právna úprava. Najdôležitejšie je rozlišovať, čo sa rozumie pod nasledujúcimi štyrmi označeniami:
1) Vec s digitálnymi prvkami
Ide o hnuteľnú vec, ktorá digitálny obsah alebo digitálnu službu priamo obsahuje alebo ktorá je s nimi natoľko prepojená, že by bez nich riadne neplnila svoje funkcie. V praxi môže ísť o rôzne druhy tzv. smart zariadení (hodinky, televízie či telefóny).
2) Digitálny obsah
Digitálnym obsahom sú údaje vytvorené a dodané v digitálnej forme. Ide napr. o e-knihy, filmy či hudobné albumy, ktoré si môžete stiahnuť alebo zakúpiť na hmotnom nosiči (napr. DVD). Predkladatelia novej právnej úpravy ale upozorňujú, že pri poskytnutí filmu či hudby prostredníctvom streamovacej služby alebo cloudového úložiska nepôjde o digitálny obsah, ale o digitálnu službu (viď nižšie).
3) Digitálna služba
Ide o službu, ktorá vám umožňuje vytvárať, spracúvať či uchovávať údaje v digitálnej forme. Môže slúžiť aj na výmenu údajov v digitálnej forme, ktoré nahrávate alebo vytvárate priamo vy ako užívateľ. Digitálne služby poskytujú napríklad prevádzkovatelia sociálnych sietí alebo serverov určených na zdieľanie videí či hudby (napr. Instagram či Youtube).
Klasické služby (napr. odborné poradenstvo) sa nestávajú digitálnymi len preto, že sú poskytované formou prostriedkov digitálnej komunikácie.
4) Digitálne plnenie
Všeobecné označenie pre digitálny obsah a digitálne služby.
Rôzny režim pre rôzne situácie
Ak budete chcieť uplatniť nároky súvisiace s digitálnym plnením alebo správne reklamovať vady, musíte sa na základe vyššie uvedených definícií rozhodnúť, aký je váš vzťah s jeho poskytovateľom. Právny režim môže byť dvojaký – buď budete uzatvárať kúpnu zmluvu na vec s digitálnymi prvkami alebo zmluvu s digitálnym plnením.
Kúpa veci s digitálnymi prvkami
Povinnosti obchodníka sa pri kúpnej zmluve na vec s digitálnymi prvkami nebudú (až na určité malé výnimky) líšiť od povinností, ktoré pre neho platia aj pri klasických spotrebiteľských kúpnych zmluvách.
Tovar s digitálnymi prvkami bude považovaný za riadne dodaný až vtedy, keď vám bude sprístupnené aj príslušné digitálne plnenie, s ktorým sa má využívať. Okamih dodania je dôležitý napríklad pre posúdenie nároku na odstúpenie kvôli oneskorenému plneniu predávajúceho – ako kupujúci budete môcť zmluvu zrušiť, ak ste ešte pred jej uzatvorením obchodníkovi oznámili, že včasné dodanie je mimoriadne dôležité. Presné určenie termínu dodania je podstatné aj pre plynutie lehoty, v ktorej môžete reklamovať vady plnenia.
Vec s digitálnymi prvkami sa bude považovať za vadnú aj v prípade, keď:
- nebude v rozpore so zmluvou schopná fungovať s hardvérom alebo softvérom, s ktorými sa vec rovnakého druhu bežne používa (bez potreby zmeny veci, hardvéru či softvéru),
- nebude fungovať s hardvérom či sofvérom, s ktorými má fungovať podľa zmluvy,
- vám obchodník nedodá aktualizácie, na ktoré máte podľa zmluvy nárok.
Predávajúci vás ďalej bude musieť upovedomiť o aktualizáciách (vrátane bezpečnostných), ktoré (zjednodušene povedané) budete potrebovať, aby bolo zachované fungovanie veci s príslušným hardvérom či sofvérom.
Dodanie aktualizácií bude musieť zároveň zabezpečiť, a to aspoň počas nasledovne vymedzeného časového úseku:
- pri jednorazovo dodávanom digitálnom plnení trvá povinnosť poskytnutia aktualizácií do doby, počas ktorej môžete dôvodne očakávať, že by vec mala byť v praxi použiteľná (s prihliadnutím na jej druh a účel a konkrétne digitálne prvky),
- pri nepretržitom poskytovaní digitálneho plnenia počas dohodnutej doby aspoň počas jej trvania, najmenej však 2 roky od dodania veci.
Obchodník nebude zodpovedať za vady, ktoré vzniknú preto, že si poskytnuté aktualizácie riadne nenainštalujete. Uvedené ale bude platiť len vtedy, ak vás upozorní na ich dostupnosť, následkoch nenainštalovania a poskytne vám správny inštalačný návod.
Pre úplnosť dodajme, že ak nebude postavené naisto, či vám má obchodník dodať aj digitálne plnenie spojené s kupovaným tovarom, bude sa automaticky predpokladať, že dodanie digitálneho obsahu či služby je jeho povinnosťou.
Zmluva s digitálnym plnením
Pravidlami pre zmluvy s digitálnym plnením sa bude spravovať dodanie digitálneho obsahu či služby, za ktoré buď uhradíte odmenu alebo poskytnete vaše osobné údaje nad rámec údajov potrebných pre dodanie plnenia či pre splnenie povinností obchodníka. Ako už bolo naznačené vyššie, režim zmluvy s digitálnym plnením sa nebude vzťahovať na digitálne plnenie, ktoré bude súčasťou veci s digitálnymi prvkami.
Pravidlá pre zmluvy s digitálnym plnením teda majú platiť aj pre zriadenie účtu na rôznych sociálnych sieťach, pri ktorom odovzdáte aj vaše údaje, ktoré sa použijú napríklad na marketingové účely.
Regulácia zmlúv o digitálnom plnení prináša výslovné zakotvenie celej plejády práv spotrebiteľov; za všetky spomeňme napríklad:
- právo na odstúpenie od zmluvy o digitálnom plnení dodávanom po určitú dobu, ak ho poskytovateľ pozmení (napr. vykoná úpravy, aby ho prispôsobil zvýšenému počtu užívateľov či iné inovácie) a táto zmena bude mať negatívny vplyv na váš prístup k plneniu alebo na jeho užívanie. Na odstúpenie budete mať 30 dní od doručenia oznámenia o zmene alebo odo dňa samotnej zmeny (podľa toho, čo nastane neskôr);
- nárok na dodanie plnenia v najnovšej verzii dostupnej v dobe uzatvorenia zmluvy, ak sa s obchodníkom výslovne nedohodnete inak.
Barbora Magočová
Barbora Magočová je právnička. Venuje sa najmä obchodnému a občianskemu právu a popri právnej praxi rozvíja aj publikačnú činnosť. Pre Peniaze.sk píše články týkajúce sa hlavne právnych aspektov podnikania a obchodných záväzkových... Ďalšie články autora.