Tomáš a Lucia Riskovci, zakladatelia projektu Bystré Deti, si dali za cieľ zmeniť negatívny pohľad Slovákov na peniaze už od najmladšieho veku. Vďaka postavičke Hanky, ktorá deti sprevádza ich prvými finančnými krokmi, projekt hravo a inovatívne bojuje proti finančnej nevedomosti a strachu z peňazí.
Hankine príbehy vyučujúce finančné zásady nie sú len rozprávkou, ale metódou, ako vytvárať zdravý vzťah k peniazom a používať ich ako nástroj na dosahovanie snov. V dnešnom svete, kde peňažný tok formuje takmer všetky aspekty našich životov, projekt Bystré Deti predstavuje nádej pre novú generáciu, aby sa vyvarovala finančných pascí, ktoré ohrozujú mnohých dospelých. Deti sa s Hankou môžu učiť doma, ale aj v škôlke.
Dcéra míňala na hlúposti. Tak vznikla Hanka
„Celý projekt vznikol ako naša potreba, vysvetliť, čo má robiť s peniazmi naša dcéra, ktoré dostane alebo si zarobí. Mala tendenciu všetko minúť na sladkosti alebo hračky. A keďže sme sa chceli vyhnúť vetám ako ‚Nedovolíme ti minúť peniaze na takéto blbosti/nezdravosti,‘ vysvetlili sme jej, ako to robiť správne, formou rozprávkového príbehu. A tak vznikla Hanka,“ vysvetľujú Riskovci.
Hanka a jej príbehy sú určené rodičom, ale aj učiteľom v materských školách. Pre nich vznikol celoročný program, ktorý je v súlade so štátnym vzdelávacím programom a učiteľom poskytuje všetky materiály, ktoré budú pri učení sa s Hankou potrebovať.
„Najprv vznikla rozprávková Hanka, ktorá je hlavnou postavou detských kníh. To, ako sa Hanka stretáva vo svojom vlastnom živote s rôznymi situáciami a využíva peniaze ako nástroj na plnenie jej snov, je pre malých čitateľov inšpiráciou. Je jednou z nich, rozpráva ako oni, vyzerá ako oni, zažíva to, čo oni. Deti si ju teda veľmi ľahko osvojili ako ich reálnu kamarátku,“ hovoria.
Ako nebyť otrokom peňazí už od detstva
Hanka má tiež digitálnu podobu a tak môže pomáhať učiť deti budovať správne finančné návyky kdekoľvek. Hanka im chce najmä ukázať, že peniaze nie sú strašiak a že neplatia známe dogmy typu „peniaze kazia charakter“. Hankiným cieľom je naučiť deti, ako peniaze využívať vo svoj prospech a plniť si akékoľvek sny. Bystré Deti totiž neučia len základnej finančnej gramotnosti. Hlavné je naučiť deti nebyť otrokom peňazí, ale aby im peniaze dobre slúžili.
Zároveň pomáha predchádzať situáciám, kedy deti z nevedomosti minú obrovskú sumu peňazí a tiež to, ako tieto situácie riešiť. Sú známe prípady, kedy deti doslova vyžmýkali tisíce dolárov a eur z kreditiek rodičov len preto, že hrali online hry bez dozoru.
„Dieťa sa, rovnako ako rodič, veľakrát učí na vlastných chybách. Preto aj naše dcéry nechávame robiť zlé finančné rozhodnutia. Napríklad minú všetky svoje peniaze z pokladničky na plastovú hračku, ktorá funguje dva dni a pokazí sa. Máme odsledované, že pri ďalšom rozhodovaní o kúpe viac rozmýšľajú, či si takú hračku opäť kúpia. Ak sa teda stane, že dieťa minie peniaze na internete, nech je to aj šialená suma peňazí, musí za to niesť následky. Rodič mu môže vytvoriť splátkový kalendár a odrátavať mu postupne minutú sumu z vreckového. Možno si to míňanie nabudúce rozmyslí,“ radia Riskovci.
Avšak ideálne je takejto situácii predísť. Dieťa podľa Riskovcov musí vedieť a chápať, že rodičia nemajú peniaze odniekiaľ zo vzduchu.
„Ak dieťaťu vysvetlíme a ono pochopí, odkiaľ má otec alebo mama peniaze v peňaženke alebo na karte. Čo všetko je za nimi skryté (lebo častokrát deti len vedia, akú profesiu robí ich rodič, ale nevedia, čo konkrétne počas dňa robí), vedia lepšie pochopiť, že peniaze nie sú samozrejmosť a ich rodič musí vynaložiť úsilie a čas, aby ich mal. Takisto je dôležité vysvetliť, čo sa môže stať s rodinným rozpočtom, ak sa minie bez uváženia vysoká suma peňazí. Aké ďalšie povinné výdavky majú rodičia. Deti tak dokážu lepšie navnímať vzťah peňazí a života rodiny,“ dodávajú.
Čo sa zamladi naučíš...
Riskovci hovoria, že budovať finančnú gramotnosť treba od útleho veku. Pred peniazmi sa človek jednoducho neskryje. Pre mnohé deti je to však neprebádaná téma až do dospelosti. V mnohých rodinách je téma peňazí tabu a mladý človek sa dozvie o existencii daní a odvodov až pri pohľade na svoju prvú výplatnú pásku. Až vtedy sa začne učiť o peniazoch, žiaľ, aj na vlastných a drahých chybách.
„Preto, keď sa už počas detstva otvorene rozprávame s deťmi peniazoch, o našich dobrých ale aj zlých finančných rozhodnutiach, dávame deťom to najcennejšie. Nás ako vzor. Je preto veľmi dôležité, aby sme si správne finančné návyky uvedomili my, rodičia alebo učitelia a následne ich vlastnými príkladmi ukazovali deťom,“ zdôrazňujú Riskovci.
„To, ako sme my sami boli vychovávaní, má obrovský vplyv na náš súčasný život. To isté platí aj vo vzťahu k peniazom. Ak sme rodičia, ktorí len sporia a veľmi ťažko míňajú, žijú od výplaty k výplate, ktorí bedákali, že nemajú peniaze, namiesto toho, aby naštartovali rozum a prišli na to, ako si zarobiť peniaze navyše, prenesie to na naše deti. A keď sa z našich detí stanú dospelí, bude chcieť veľa energie zmeniť zlozvyk na správny zvyk,“ dodávajú.
Ako vychovať Bystré deti
Kedy je teda podľa Riskovcov najlepší čas začať deti zasväcovať do sveta financií?
„Akonáhle započujete s detských úst vetu: ‚Kúpiš mi toto?‘ tak je deálny čas na začiatok rozhovoru o tom, čo sú peniaze, odkadiaľ prichádzajú, kam idú a aká je skutočná hodnota vecí, ktorú si chce kúpiť. Samozrejme, postup učenia závisí od levelu chápania dieťaťa. Avšak nám sa osvedčilo učiť deti formou príbehu a hry,“ hovoria zakladatelia projektu Bystré Deti s tým, že rozprávka je pre deti ideálny nástroj na pochopenie aj komplikovaných tém.
„U detí vo veku 4-8 rokov nie je potrebné zložité vysvetľovanie finančného sveta. Najdôležitejšími návykmi, ktoré by si v tomto veku mali osvojiť je sporiť na blízke ale aj vzdialenejšie sny, pri nakupovaní dať prednosť rozumu pred emóciou a napokon hľadať spôsoby, ako si môžem zarobiť peniaze aktivitou, ktorá ma baví a pomaly s pomocou rodičov/učiteľov prichádzať na to, v čom mám talent a na ňom moje zarábanie stavať,“ dodávajú.
Peniaze majú slúžiť nám, nie my im
Bystré Deti podľa Riskovcov nie sú len o finančnej gramotnosti. Hlavným cieľom podľa nich je, aby sa deti naučili plniť si svoje sny a motivovať rodičov, aby s tým začali aj oni.
„Ak dokážeme ovládať peniaze a nedovolíme, aby oni ovládali nás, máme v rukách skvelý nástroj na plnenie snov. V našom projekte nie je finančná gramotnosť len o naučení, ako rozmieňať bankovku na mince. Preto rodičia aj deti naň reagujú pozitívne. Ukazujeme im totiž, ako si majú plniť svoje sny s pomocou peňazí,“ hovoria. Z bystrých detí totiž vyrastú bystrí dospelí, nezaťažení finančnými mýtmi, ktoré na Slovensku pretrvávajú po generácie.
„Predstavte si, že prídete na to, čo vás baví robiť, čo vám ide samé od seba, v čom ste výnimočný a máte talent. Pretavíte to do praxe. Zrazu vás začne vaša profesia baviť a zarábate peniaze s úsmevom a pozitívnou energiou. Keď peniaze zarobíte a viete, ako si ich správne rozdeliť, aby ste uspokojili svoje malé túžby (vec, zážitok, vzdelanie,..), ale aj tie dlhodobejšie (napríklad spokojná staroba), opäť pracujete na naplnení svojich snov. A pocit šťastia, keď sa vám podarí plniť ich, je na nezaplatenie,“ dodávajú Riskovci.
Ich digitálna Hanka má zatiaľ za sebou dve knižky. V jednej sa učí sporiť, v druhej zarábať a onedlho by mala pribudnúť ďalšia knižka.
„Plánov je extrémne veľa. Najbližší cieľ je vydať tretiu knihu o Hanke, v ktorom sa naučí pozerať na nakupovanie inak. Možno jej pribudne aj kamarát, možno bude postupne rásť, možno začne hovoriť aj iným jazykom. Uvidíme kam to s Hankou spoločne dotiahneme,“ uzatvárajú Riskovci.
Ivana Sladkovská
Šéfredaktorka portálu Peniaze.sk. Venuje sa najmä servisným ekonomickým témam štátnych dávok, dôchodkov a sociálnych výhod. Ďalšie články autora.