Čo ak je dohodnuté len odovzdanie veci a zaplatenie ceny?
Právne predpisy neregulujú len prísne povinnosti, ktoré si musí plniť obchodník voči spotrebiteľom. Ponúkajú odpoveď aj na to, čo bude platiť, ak sa na kúpe určitej veci dohodnú dvaja nepodnikatelia. Práve v týchto prípadoch býva litera zákona veľmi nápomocná – pri uzatváraní kúpnej zmluvy v nepodnikateľskej sfére si totiž kupujúci a predávajúci zvyčajne dojednajú nanajvýš predmet kúpy a výšku kúpnej ceny.
Čo platí pre odovzdanie predmetu kúpy?
Ak si predávajúci a kupujúci nedohodnú konkrétne termíny plnenia svojich povinností, musia ich splniť v lehote bez zbytočného odkladu. V danej súvislosti teda ide maximálne o dobu niekoľkých dní.
Pokiaľ dohoda o splatnosti chýba, nemusí kupujúci nič platiť až dovtedy, kým nemá možnosť si kupovanú vec prezrieť. V praxi však pri predaji cez internetové bazáre predávajúci v drvivej väčšine vyžadujú zaplatenie vopred. Ak kupujúci nezaplatí cenu včas, neznamená to, že sa tým zmluva automaticky ruší.
Predávajúci v takom prípade len nemusí odovzdať predmet kúpy do jeho dispozície, a to až doby, kým pohľadávka z titulu kúpnej ceny nie je vyrovnaná.
Zánik zmluvy nespôsobuje ani skutočnosť, že kupujúci v dohodnutej dobe predmet kúpy neprevezme (a to ani vtedy, ak ešte nie je zaplatená kúpna cena). Predávajúci v takom prípade môže predávanú vec:
1) uložiť na náklady kupujúceho vo verejnom skladišti či u iného uschovávateľa alebo
2) po predchádzajúcom upozornení predať na účet kupujúceho; upozornenie nie je potrebné, ak ide o vec podliehajúcu rýchlej skaze, prípadne ak nie je čas na jeho realizáciu.
Pokiaľ predávajúci vec odosiela na miesto splnenia či určenia, považuje sa za odovzdanú v čase, keď bola odovzdaná na prepravu.
Ako riešiť situáciu, keď má vec vady?
Predmet kúpy možno považovať za vadný, ak:
1) v dobe plnenia nemá vlastnosti, ktoré si kupujúci výslovne vymienil alebo ktoré sú preň obvyklé alebo
2) ho nemožno použiť podľa povahy a účelu kúpnej zmluvy alebo podľa toho, čo si predávajúci a kupujúci medzi sebou dojednali,
3) má právne vady (napríklad vám predávajúci predal vec, na užívanie ktorej má nárok iná osoba).
V kúpnych zmluvách, ktoré sú uzatvárané písomne, možno často nájsť formuláciu, že sa „vec prenecháva ako stojí a leží“. Táto klauzula vychádza z ustanovenia § 501 Občianskeho zákonníka a predávajúci ju používajú v snahe zbaviť sa do budúcna zodpovednosti za akékoľvek vady, ktoré by sa na predmete predaja objavili.
Súdy však zastávajú názor, že vo vzťahu k individuálne určeným veciam nebude mať takáto doložka na zodpovednosť predávajúceho za vady nijaké účinky. Uplatní sa totiž len pri veciach určených úhrnom (napríklad keď sa predávajú viaceré veci bez ich bližšej špecifikácie – celý sklad vrátane skladovaných vecí a pod. – bližšie rozhodnutie Ústavného súdu SR, sp.zn. III. ÚS 48/2012).
Pokiaľ sú predávajúcemu známe akékoľvek vady predmetu kúpy, musí na ne kupujúceho upozorniť v procese uzatvárania kúpnej zmluvy.
Ak dodatočne vyjde najavo, že má vec vady, na ktoré predávajúci kupujúceho neupozornil, môže kupujúci:
1) žiadať primeranú zľavu z dojednanej ceny zodpovedajúcu povahe a rozsahu vady,
2) odstúpiť od zmluvy, ale len pokiaľ ide o vadu, ktorá zakúpenú vec robí neupotrebiteľnou alebo ak ho predávajúci v rozpore s realitou ubezpečil, že vec má určité vlastnosti alebo že nemá žiadne vady, a toto ubezpečenie nebolo pravdivé.
V prípade, že kupujúcemu vzniknú v súvislosti s uplatnením práv zodpovednosti za vady nevyhnutné náklady (napríklad na vypracovanie znaleckého posudku), musí mu ich predávajúci uhradiť.
Pokiaľ sa predáva vec, na ktorú sa ešte vzťahuje záruka od pôvodného predajcu (obchodníka), je pre kupujúceho lepšie, ak má od predávajúceho aj doklad o jej zakúpení či záručný list.
Správne by si mal práva zo záruky voči obchodníkovi uplatniť ten, ktorý od neho vec naozaj zakúpil – ak ale profesionálny obchodník nepozná jeho totožnosť, zvyčajne vybaví reklamáciu podanú kýmkoľvek, kto mu predloží príslušné dokumenty.
Dokedy môže kupujúci uplatňovať nároky z vád?
Kupujúci by mal predávajúcemu existenciu vád oznámiť bez zbytočného odkladu od ich zistenia. Najneskôr ich možno predávajúcemu vytknúť do 24 mesiacov od prevzatia veci. Ak predávajúci nároky z vád neuspokojí, môže si ich kupujúci voči nemu uplatniť na súde bez rizika vznesenia námietky premlčania v trojročnej premlčacej dobe od vytknutia vád.
V rovnakej lehote ako nároky z vád treba voči predávajúcemu požadovať aj náhradu nevyhnutných nákladov spojených s uplatnením práv zo zodpovednosti za vady.
V roku 2024 sa chystajú zmeny
V súvislosti s plánovaným prijatím nového zákona o ochrane spotrebiteľa by od 1. marca 2024 mohli nadobudnúť účinnosť aj zmeny Občianskeho zákonníka. Niektoré z nich sa majú týkať tiež vzájomných práv a povinností predávajúceho a kupujúceho z kúpnej zmluvy uzatvorenej medzi nepodnikateľmi. V tomto smere však ide z väčšej časti skôr o „kozmetické“ úpravy.
Po novom by napríklad mohlo platiť, že právo na náhradu účelne vynaložených nákladov vzniknutých v súvislosti s oprávneným vytknutím vady bude potrebné uplatniť najneskôr do dvoch mesiacov od vyplatenia zľavy alebo vrátenia ceny po odstúpení od zmluvy. Ak to kupujúci nestihne, právo na náhradu uvedených nákladov mu zanikne.
Ak bude nová právna úprava prijatá, bude sa dať zároveň ľahšie zistiť, či vám na on-line bazári predáva vec podnikateľ (a vám teda tým pádom patria všetky spotrebiteľské práva) alebo nepodnikajúca fyzická osoba (bližšie Nové práva pre spotrebiteľov v roku 2024: Aké zlepšenia nás čakajú?
Na akú profesiu sa hodíte?
- Priradíme vás k jednému z 16 osobnostných typov
- Detailne popíšeme váš typ osobnosti
- Vybereme povolania, pre ktoré sa hodíte
Barbora Magočová
Barbora Magočová je právnička. Venuje sa najmä obchodnému a občianskemu právu a popri právnej praxi rozvíja aj publikačnú činnosť. Pre Peniaze.sk píše články týkajúce sa hlavne právnych aspektov podnikania a obchodných záväzkových... Ďalšie články autora.