Nové práva pre spotrebiteľov v roku 2024: Aké zlepšenia nás čakajú?

Barbora Magočová | rubrika: Článok | 29. 12. 2023
Koncom roka 2023 bol parlamentu opäť predložený návrh nového zákona o ochrane spotrebiteľa. Ak bude všetko prebiehať podľa plánu, nadobudne navrhovaná právna úprava účinnosť už 1. marca 2024. Aké zmeny prinesie slovenským spotrebiteľom a obchodníkom?
Nové práva pre spotrebiteľov v roku 2024: Aké zlepšenia nás čakajú?

Zdroj: Shutterstock

Novelizácia mala byť prijatá už dávnejšie 

Aktualizáciu spotrebiteľských práv sa ministerstvo hospodárstva pokúšalo presadiť ešte v dobe, keď mu šéfoval Richard Sulík. Nový spotrebiteľský kódex bol dokonca schválený aj Národnou radou SR a pôvodne sme sa ním mali riadiť už od augusta 2023.

Nakoniec ho ale vetovala prezidentka. Jej výhrady však nesúviseli s novinkami, ktoré mal zákon priniesť obchodníkom a ich zákazníkom. Skritizovala len tzv. prílepok poslanca Vetráka, v dôsledku ktorého by bolo možné sankcionovať novinárov za zverejňovanie niektorých výrokov a argumentovala narušením práva na slobodu prejavu. 

Pôvodný návrh zákona do značnej miery vychádzal z európskych smerníc. Nová vláda ho teda bez väčších úprav prevzala a znovu predložila parlamentu. Aktuálne sa čaká na jeho schválenie; s týmto by už ale nemal byť zásadnejší problém. 

O zmenách, ktoré nový zákon o ochrane spotrebiteľa prinesie, sme podrobnejšie písali už v článku:  Nové pravidlá proti klamlivým zľavám na Slovensku. Ako nás od augusta chráni zákon? Aj v novom vládnom návrhu zostáva napríklad:

zavedenie mechanizmu proti klamlivým zľavám, v rámci ktorého musí obchodník poskytnúť informáciu o najnižšej cene tovaru v období nie kratšom ako 30 dní pred znížením jeho ceny, resp. od začiatku jeho uvedenia do predaja, ak sa tovar nepredáva aspoň 30 dní – túto povinnosť by mal obchodník podľa upravených prechodných ustanovení začať plniť najneskôr od 1. júna 2024;

- lepšie vymedzenie nárokov, ktoré máte, ak na vás obchodník použije nekalú obchodnú praktiku,

- pravidlá pre zamedzenie tzv. falošných recenzií,

- zákaz nepríjemného obťažovania pri vymáhaní pohľadávok, ktorý bude rozšírený aj voči vašim blízkym osobám,

- predĺženie lehoty pre odstúpenie od zmluvy uzavretej na predajnej akcii alebo pri nevyžiadanej návšteve na 30 dní,

- prísnejšie pravidlá pre dvojakú kvalitu na trhoch v rôznych členských štátoch. 

Spotrebitelia by sa mali lepšie zorientovať aj na internetových bazároch 

Nová úprava osobitne vymedzuje pojem tzv. online trhu. Takéto označenie používa pre rôzne internetové bazáre či platformy, na ktorých môžu spotrebitelia uzatvárať zmluvy na diaľku s osobami odlišnými od ich prevádzkovateľa (nejde teda o e-shopy, prostredníctvom ktorých predáva tovar len jeden obchodník). Predávajúcimi na online trhu nemusia byť len osoby, ktoré ponúkajú tovary v rámci výkonu svojej podnikateľskej činnosti. Môžu nimi byť aj spotrebitelia, ktorí sa potrebujú zbaviť nepotrebných vecí alebo si chcú „privyrobiť“. 

Pre bežného konzumenta je však veľmi podstatné, aby tieto dve skupiny predávajúcich vedel spoľahlivo rozlíšiť. Profesionálni obchodníci si voči nemu totiž musia plniť oveľa širší rozsah povinností; iný režim platí aj pre reklamáciu vád a vrátenie zakúpeného produktu. 

Dôvodová správa k zákonu zdôrazňuje, že ako spotrebiteľ budete musieť dostať jasnú informáciu, či osoba ponúkajúca produkt na online trhu podniká ako obchodník. 

Od prevádzkovateľa online trhu sa bude ďalej vyžadovať, aby vás ešte pred nákupom:

- vyrozumel, podľa akých parametrov boli zoradené ponuky, ktoré ste získali v rámci vyhľadávania a tiež ich význam vo vzťahu k iným parametrom vyhľadávania (táto povinnosť sa vzťahuje aj na bežné e-shopy),

- poučil, že pre zmluvu nebudú platiť osobitné pravidlá na ochranu spotrebiteľa, ak predávajúci, od ktorého si chcete zakúpiť tovar, nie je obchodníkom,

- informoval o deľbe povinností súvisiacich so zmluvou uzavretou na online trhu, ak sa na ich plnení podieľajú prevádzkovateľ online trhu aj predávajúci. 

Zmeny sa dotknú aj reklamácií produktov a služieb 

Podstatná časť novelizácie sa bude týkať uplatňovania nárokov z vád. V prípade tzv. spotrebiteľskej kúpnej zmluvy (čiže zmluvy uzatvorenej medzi profesionálnym obchodníkom a bežným konzumentom) bude predávajúci zodpovedať za vady nasledovne:

- pri bežnom tovare bude zodpovedať za akúkoľvek vadu, ktorú bude mať predaná vec v čase dodania a ktorá sa prejaví do dvoch rokov od dodania veci,

- pri kúpe veci s digitálnymi prvkami, pri ktorej sa má dodávať digitálny obsah alebo poskytovať digitálna služba nepretržite počas dohodnutej doby, bude zodpovedať za každú vadu digitálneho obsahu alebo služby, ktorá sa vyskytne či prejaví počas dohodnutej doby, najmenej ale počas dvoch rokov od dodania veci s digitálnymi prvkami,

- pri použitej veci môže byť doba zodpovednosti za vady (doteraz označovaná ako „záruka“ alebo „záručná lehota“) skrátená, minimálne ale musí aj u takejto veci trvať aspoň 1 rok od dodania veci.

Vady by ste v každom prípade mali uplatniť najneskôr do dvoch mesiacov od ich zistenia

Pokiaľ ste čítali pozorne, určite ste si všimli, že predávajúci bude zodpovedať len za vady, ktoré bude mať vec už v dobe, keď vám bola dodaná. Ak sa však vada prejaví do uplynutia vyššie uvedených záručných lehôt, bude sa podľa zákona automaticky predpokladať, že ide o vadu, ktorú mala vec už v čase dodania. Výnimku budú tvoriť nasledujúce prípady:

- ak sa predávajúcemu podarí preukázať, že vada v dobe dodania nebola prítomná,

- ak je predpoklad prítomnosti vady veci už v čase dodania nezlučiteľný s povahou veci alebo vady. 

Ak vadu veci reklamujete, bude vám musieť predávajúci vydať potvrdenie o jej vytknutí. V ňom uvedie lehotu, v ktorej vadu odstráni. Táto ale nesmie byť dlhšia ako 30 dní, pokiaľ jej predĺženie nebude odôvodnené objektívnou skutočnosťou, ktorú predávajúci nevie ovplyvniť. 

Odmietnutie reklamácie budete môcť zvrátiť, ak znaleckým posudkom alebo odborným stanoviskom vydaným akreditovanou, autorizovanou alebo notifikovanou osobou preukážete zodpovednosť predávajúceho za vadu. Vtedy môžete vadu vytknúť opakovane a predávajúci vašu reklamáciu nesmie odmietnuť. 

Osobitne budú upravené tiež reklamačné pravidlá pre rôzne segmenty trhu 

Spolu s pozmenenými pravidlami pre reklamáciu klasických produktov by mali byť zavedené tiež podrobnejšie upravené reklamačné postupy v súvislosti s/so:

- vykonávaním obchodov s devízovými hodnotami,

bankovými obchodmi

- poskytovaním spotrebiteľských úverov,

dodávaním elektriny a plynu.

Barbora Magočová

Autor článku Barbora Magočová

Barbora Magočová je právnička. Venuje sa najmä obchodnému a občianskemu právu a popri právnej praxi rozvíja aj publikačnú činnosť. Pre Peniaze.sk píše články týkajúce sa hlavne právnych aspektov podnikania a obchodných záväzkových... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Najhlúpejšie veci, na ktoré ľudia minuli peniaze: Zbytočné nákupy, ktoré by ste radšej oželeli

1. 4. 2025 | Natália Stašíková

Najhlúpejšie veci, na ktoré ľudia minuli peniaze: Zbytočné nákupy, ktoré by ste radšej oželeli

Ako zbytočne nemíňať peniaze a šetriť? Poučme sa z cudzích chýb a nenakupujme veci, ktoré nám len stoja doma bez úžitku. Každý z nás má doma kus oblečenia alebo spotrebič, na ktorý... celý článok

Fígeľ s diaľničnou známkou vám ušetrí až 90 eur, myslite naň pri kúpe ojazdeného auta

31. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Fígeľ s diaľničnou známkou vám ušetrí až 90 eur, myslite naň pri kúpe ojazdeného auta

Predstavte si, že ste si práve kúpili auto z druhej ruky a zistili ste, že má platnú diaľničnú známku. Vedeli ste, že ju môžete bez problémov prepisovať na svoje nové evidenčné číslo?... celý článok

Máme sa báť drahého mäsa pre slintačku a krívačku? Odborník má jasno

25. 3. 2025 | Redakcia

Máme sa báť drahého mäsa pre slintačku a krívačku? Odborník má jasno

Na Slovensku sa momentálne šíri epidémia slintačky a krívačky, ktorá predstavuje vážnu hrozbu pre farmársku produkciu. Toto mimoriadne nákazlivé ochorenie zvierat môže mať výrazný vplyv... celý článok

Influenceri majú povinnosti aj voči spotrebiteľom. Za čo ich možno postihovať?

24. 3. 2025 | Barbora Magočová

Influenceri majú povinnosti aj voči spotrebiteľom. Za čo ich možno postihovať?

Ak ste na sociálnych sieťach, influencerom sa prakticky nevyhnete. Algoritmus vám spravidla ukáže hlavne tých, ktorí sa prezentujú presne podľa vášho gusta. Vďaka tomu sa s nimi ľahšie... celý článok

Proces kúpy auta s Autorro

24. 3. 2025 | PR článok

Proces kúpy auta s Autorro

Hľadáte spôsob, ako si zaobstarať nové auto bez toho, aby ste narušili svoj rozpočet? Financovanie vozidla na splátky je čoraz populárnejším riešením pre tých, ktorí nechcú jednorazovo... celý článok