Čo zmena prinesie?
Tabuľka s EČV sa bude po novom viazať na vozidlo, nie na majiteľa. Bude teda prenositeľná zo starého na nového majiteľa vozidla, a to bez ohľadu na to, v akom okrese majú trvalý pobyt.
V súvislosti s prípravami na zmenu ministerstvo avizovalo, že „vo štvrtok 29. decembra a v piatok 30. decembra 2022 nebudú dopravné inšpektoráty prijímať žiadosti o zapísanie vozidiel do evidencie ani o ďalšie zmeny.“
Podľa ministra vnútra Romana Mikulca tak „v novom roku výrazne znížime náklady štátu za nákup nových tabuliek a ušetria aj vlastníci motorových vozidiel na správnych poplatkoch.” Slovensko sa tak vyhne nákupu predražených plechových tabuliek od jedinej firmy, ako tomu bolo v minulosti.
Nový dizajn tabuliek
Vzhľad tabuliek sa mierne upraví, pričom sa na nich zmení font písma a taktiež sa zjednotí čierno-biela farba pre všetky tabuľky. Upustí sa teda od farebných tabuliek pre elektromobily. Tie namiesto toho dostanú evidenčné číslo začínajúce skratkou EV alebo EL. Budú mať teda podobu napríklad EL 019 BC. Skončia aj všetky ďalšie farebné tabuľky (vrátane diplomatických), ktoré mali žlto-modré či červeno-biele stvárnenie.
Kvôli lepšej čitateľnosti za zníženej viditeľnosti a schopnosti spracovať evidenčné čísla z tabuliek automaticky sa po novom použije iný font. Autorkou dizajnu je študentka vizuálnej komunikácie z Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave, Simona Császárová.
Systém skladby evidenčného čísla ostane bezo zmeny, pričom značky budú naďalej obsahovať 2 písmená – 3 číslice – 2 písmená. Nebudú už však indikovať, z ktorého okresu vozidlo pochádza. Dopravné inšpektoráty budú pri vytváraní kombinácií postupovať podľa abecedy (AA-001AA, AA-002AA a tak ďalej).
Jednou z výhod nového systému má byť aj flexibilita evidenčných čísel „na požiadavku“, ktoré už nebudú musieť začínať skratkou okresu. Po novom tak budú môcť vodičiza príplatok 165,50 eur za značku používať ľubovoľnú kombináciu znakov. Výnimkou budú EČV v štandardnom formáte a aj evidenčné čísla, ktoré sa prideľujú diplomatickým vozidlám či zvláštne, alebo osobitné evidenčné čísla.
Ako budeme prepisovať vozidlá?
Nová právna úprava taktiež ruší takzvané dvojkrokové oznamovanie prevodu držby vozidla na inú osobu. Už teda nebude potrebné, aby pôvodný vlastník najprv odhlásil vozidlo na svojom dopravnom inšpektoráte a nový vlastník ho prihlásil na svojom inšpektoráte – čím sa proces prevodu vozidla na nového majiteľa zjednoduší.
Podľa ministerstva vnútra „kompletný prepis vozidla aj s vydaním nových dokladov sa vykoná na ktoromkoľvek dopravnom inšpektoráte, pričom v prípade potreby sa budú doklady aj tabuľky zasielať kuriérom.“
Zmena značiek už nebude potrebná pri zmene trvalého bydliska ani pri zmene vozidla. Zákon totiž ráta aj s možnosťou, že pri predaji vozidla si budete môcť svoje pôvodné EČV ponechať a prideliť si ho na svoje ďalšie vozidlo. To bude možné aj bez toho, aby bolo pridelené na iné vozidlo, avšak najdlhšie na obdobie jedného roka. Následne musíte požiadať o jeho pridelenie k novému vozidlu.
Môžeme si ponechať „svoje značky“?
Nakoľko budú po novom evidenčné čísla viazané na vozidlo nie na majiteľa, pri prepise automaticky „prejdú“ k novému majiteľovi s autom. Výnimkou bude, ak si pôvodný majiteľ auta bude chcieť „svoje“ číslo ponechať aj po jeho predaji, a to aj v prípade, ak už nebude mať trvalý pobyt v okrese, na ktorý sa pôvodná tabuľka viazala.
Takýmto „prenesením“ tabuliek sa majitelia vyhnú poplatkom za vydanie nového evidenčného čísla vo výške 16,50 eur za každú tabuľku (33 eur na auto) aj poplatkom za voliteľnú tabuľku vo výške 165,50 eura za voliteľnú tabuľku (331 eur na auto).
Využitie možnosti prenosu tabuľky bude pre kupujúceho na druhej strane znamenať automatickú povinnosť požiadať o pridelenie iného evidenčného čísla na auto.
Čo so starými značkami?
Pôvodné (súčasné) tabuľky nebude potrebné meniť. Nové tabuľky sa na cesty dostanú postupne, a to pri prehlasovaní či na nových automobiloch. Pri spomenutej výmene starých tabuliek (ktorých štát ročne vykoná približne 400-tisíc) „dostane“ vozidlo novú tabuľku, vyrobenú rezortom vnútra. Výrobu zastreší štátna akciovka „Automobilové opravovne ministerstva vnútra.”
Výrobná linka by sa mala spustiť od januára 2023, no aj napriek platnosti nového zákona bude štát až do ich vyčerpania prideľovať zásoby doterajších tabuliek.
V porovnaní s externým dodávateľom by sa tak malo podľa rezortu za štyri roky ušetriť asi 4,8 milióna eur. Ďalšiu úsporu dosiahne štát v momente ďalšieho prepisu vozidla, kedy už výmena EČV nebude potrebná.
Marek Mittaš
Šéfredaktor portálu peniaze.sk. V prevažnej miere sa venuje bankovej problematike a investovaniu. Ďalšie články autora.