Vozidlá so spaľovacím motorom (ICE)
Spaľovacie vozidlá sú dominantným spôsobom dopravy už viac ako 100 rokov. Poháňajú ich benzín alebo nafta. Pri spaľovaní však vypúšťajú skleníkové plyny, čo prispieva k znečisteniu ovzdušia a k zmene klímy. Napriek tomu zostávajú v obľube u väčšiny populácie vďaka nižším počiatočným nákladom a dobre vybudovanej infraštruktúre pre dopĺňanie paliva. Inými slovami, čerpacie stanice sú na každom rohu.
Výhody:
- Nižšia počiatočná kúpna cena
- Rozsiahla infraštruktúra na tankovanie
- Znalosť existujúcej technológie
Nevýhody:
- Vyššie náklady na palivo a údržbu
- Väčší vplyv na životné prostredie
- Menej efektívne využitie energie
Elektrické vozidlá (EV)
Elektromobily sú poháňané výhradne elektrickou energiou, preto nevypúšťajú žiadne výfukové emisie, čím sa stávajú ekologicky najšetrnejšou voľbou. V posledných rokoch získali na popularite vďaka technologickému pokroku, vládnym stimulom a zvýšenému environmentálnemu povedomiu.
Výhody:
- Minimálne prevádzkové náklady (nižšie náklady na „palivo” a údržbu)
- Šetrnosť k životnému prostrediu (nulové výfukové emisie)
- Vysoká energetická účinnosť
- Plynulá a tichá prevádzka
Nevýhody:
- Vyššie počiatočné aj výrobné náklady
- Obmedzený dojazd v porovnaní s vozidlami s ICE
- Nabíjacia infraštruktúra sa stále vyvíja
- Dlhší čas nabíjania
Hybridné vozidlá
Hybridy spájajú to najlepšie z oboch svetov a využívajú spaľovací motor aj elektromotor. Ponúkajú lepšiu palivovú účinnosť a nižšie emisie v porovnaní s tradičnými vozidlami s pohonom na vnútorný pohon, pričom nemajú obmedzenia dojazdu elektrických vozidiel.
Výhody:
- Lepšia palivová účinnosť ako u spaľovacích vozidiel
- Nižšie emisie v porovnaní so spaľovacími vozidlami
- Žiadny problém s dojazdom, pretože záložný motor je benzínový
- Prístup k benzínovej aj elektrickej infraštruktúre
Nevýhody:
- Vyššie počiatočné náklady ako u klasických spaľovacích vozidiel
- Obmedzený dojazd len na elektrický pohon
- Do istej miery stále závislosť na fosílnych palivách
- Zložitejšie systémy môžu viesť k vyšším nákladom na údržbu
Ktorý je teda najvýhodnejší?
Vo všeobecnosti platí:
- Pre tých, ktorí jazdia predovšetkým v mestských oblastiach a majú prístup k nabíjacej infraštruktúre, môžu byť elektrické vozidlá časom najvýhodnejšou voľbou vďaka nižším nákladom na prevádzku a údržbu.
- Pre vodičov, ktorí často cestujú na dlhé vzdialenosti alebo nemajú prístup k nabíjacej infraštruktúre, môžu hybridné vozidlá poskytovať najlepšiu rovnováhu medzi palivovou úspornosťou a flexibilitou.
- Pre ľudí s obmedzeným rozpočtom, ktorí sa zaujímajú predovšetkým o počiatočné náklady, sú vozidlá poháňané benzínom či naftou stále cenovo najdostupnejšou možnosťou, a to aj napriek ich vyšším dlhodobým prevádzkovým nákladom a vplyvu na životné prostredie.
Presná odpoveď na túto otázku ale závisí od viacerých faktorov, vrátane vašich jazdných návykov, vzdialenosti vášho každodenného dochádzania do práce, cien paliva a dostupných vládnych stimulov. Poďme sa pozrieť na reálne ceny z roku 2022.
Za priemerné ceny paliva na Slovensku považujeme 1,70 eur za liter benzínu a 0,30 eur za kWh elektrickej energie. Pri tomto výpočte predpokladáme, že tieto ceny zostanú konštantné.
Porovnanie z reálneho života
Aby sme poskytli realistickejšie porovnanie, poďme si ukázať cenovú kalkuláciu pre tri konkrétne modely, jeden z každej kategórie: spaľovací motor (ICE), hybrid a elektromobil.
- Spaľovacie vozidlo (ICE) – Volkswagen Golf 1.5 TSI
- Nákupná cena: 24 000 eur
- Spotreba paliva: 5,8 l/100 km
- Priemerné ročné náklady na údržbu: 700 €
- Hybrid – Toyota Corolla 1.8 Hybrid
- Nákupná cena: 28 000 eur
- Úspora paliva: 3,8 l/100 km
- Priemerné ročné náklady na údržbu: 600 EUR
- Elektrické vozidlo (EV) – Nissan Leaf
- Nákupná cena: 33 000 eur
- Účinnosť: 20 kWh/100 km
- Priemerné ročné náklady na údržbu: 500 EUR
Predpokladajme:
- Ročne najazdíte: 15 000 km
- Cena paliva: 1,70 eur za liter (ICE a hybrid) a 0,30 eur za kWh (elektrický pohon)
Ročné palivové náklady:
- ICE: 1 497 eur (15 000 km x 5,8 l/100 km x 1,70 eur za liter ÷ 100)
- Hybrid: 973 eur (15 000 km x 3,8 l/100 km x 1,70 eur za liter ÷ 100)
- Elektromobil: 900 eur (15 000 km x 20 kWh/100 km x 0,30 eur za kWh ÷ 100)
Päťročné celkové náklady
(vrátane kúpnej ceny, nákladov na palivo a údržbu):
- ICE: 24 000 eur (nákup) + 7 485 eur (palivo) + 3 500 eur (údržba) = 34 985 eur
- Hybrid: 28 000 eur (nákup) + 4 865 eur (palivo) + 3 000 eur (údržba) = 35 865 eur
- Elektromobil: 33 000 eur (nákup) + 4 500 eur (palivo) + 2 500 eur (údržba) = 40 000 EUR
Desaťročné celkové náklady:
- ICE: 24 000 eur (nákup) + 14 970 eur (palivo) + 7 000 eur (údržba) = 45 970 eur
- Hybrid: 28 000 eur (nákup) + 9 730 eur (palivo) + 6 000 eur (údržba) = 43 730 eur
- Elektromobil: 33 000 eur (nákup) + 9 000 eur (palivo) + 5 000 eur (údržba) = 47 000 eur
Vidíme, že pri 10-ročnom období má hybrid najnižšie celkové náklady, za ním nasleduje vozidlo so spaľovacím motorom a elektromobil ich postupne dobieha. Tento príklad však nezohľadňuje žiadne vládne stimuly, dotácie alebo daňové výhody, ktoré by mohli byť k dispozícii pre hybridné alebo elektrické vozidlá. Tie by mohli výrazne znížiť ich celkové náklady.
Štát už takéto stimuly udeľoval aj v minulosti, a to v rokoch 2016, 2019 a 2022. Ich výšky sa pohybovali od 5 000 do 8 000 eur pre elektromobily a od 3 000 do 5 000 eur pre hybridné vozidlá. V súčasnosti však štát podobný program neplánuje. Namiesto dotovania elektromobilov vraj radšej podporí nabíjaciu infraštruktúru.
Výsledok
V našich výpočtoch sme nezahrnuli vplyv každého vozidla na životné prostredie. Avšak aj v prípade, že patríte k zástancom spaľovacích motorov, v budúcnosti môžete byť prekvapení. Elektrická a hybridná technológia sa neustále vyvíja, preto je veľmi dôležité zostať informovaný o novinkách a pokroku. Ak je pre vás kľúčovým faktorom cena, zvážte pri rozhodovaní krátkodobé aj dlhodobé náklady. Už teraz je zrejmé, že nová technológia postupne predbieha pôvodnú.