Nie každý má k dispozícii dostatok finančných prostriedkov vyčlenených pre neočakávané udalosti. Dopravná nehoda preto môže pre mnohých poškodených znamenať značný škrt cez rozpočet. Škody má síce kompenzovať poisťovňa; poistné plnenie sa ale nevypláca hneď. Kedy ho musí poškodený dostať?
Oznámenie o posúdení škodovej udalosti musíte dostať v stanovenej lehote
Ak vám v dôsledku vami nezavinenej dopravnej kolízie vznikne škoda, môžete sa s nárokom na jej náhradu obrátiť priamo na poisťovňu vinníka. Poisťovňa pochopiteľne nevyplatí poistné plnenie ihneď po doručení vašej žiadosti. Zákon jej poskytuje určitú lehotu, v ktorej môže dôkladne prešetriť všetky okolnosti potrebné pre overenie rozsahu vašej kompenzácie.
Samotné prešetrovanie škodovej udalosti by malo začať najneskôr v lehote „bez zbytočného odkladu“ (t. j. v zmysle judikatúry maximálne v lehote niekoľkých pracovných dní). Oneskorený začiatok prešetrovania ale v zásade nie je podstatný; kľúčové je, aby poisťovňa prešetrovanie včas ukončila.
Ako poškodený máte právo na to, aby bola do troch mesiacov odo dňa oznámenia o škodovej udalosti vaša žiadosť o poskytnutie plnenia vyriešená jedným z nasledujúcich spôsobov:
1. Oznámením o výške poistného plnenia
Ak má poisťovňa dostatok informácií na to, aby v lehote troch mesiacov odo dňa oznámenia o škodovej udalosti dokázala overiť rozsah škôd a posúdiť ďalšie okolnosti dôležité pre vyplatenie poistného plnenia, musí vás zároveň v uvedenej lehote informovať o výške sumy, ktorú vám poskytne ako kompenzáciu.
2. Písomným vysvetlením dôvodov odmietnutia plnenia alebo jeho zníženia
Poisťovňa vám nemusí kompenzovať škodu v sume, ktorú od nej očakávate. V uvedenom prípade vám ale musí do troch mesiacov písomne ozrejmiť, prečo vám plnenie neposkytne alebo ho kráti a prípadne tiež z akých dôvodov nedošlo v uvedenej lehote k preukázaniu rozsahu jej povinnosti vyplatiť poistné plnenie či jeho výšky. Písomné zdôvodnenie poisťovne sa považuje za doručené dňom, v ktorom ho od nej ako poškodený buď prevezmete alebo odmietnete prevziať, prípadne dňom, keď ho pošta poisťovni vráti ako nedoručené.
Ak poisťovňa nestihne vašu záležitosť vybaviť do troch mesiacov ani jedným z vyššie uvedených spôsobov, môžete od nej ako poškodený žiadať úroky z omeškania. Ich výška sa určuje navýšením základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (ECB) platnej k 1. dňu omeškania o 5 percentuálnych bodov. Za základnú úrokovú sadzbu ECB sa považuje sadzba pre hlavné refinančné operácie.
Tabuľka: Vývoj sadzby úrokov z omeškania v spotrebiteľských vzťahoch za posledné 3 roky
Začiatok platnosti sadzby | Základná úroková sadzba ECB | Sadzba úrokov z omeškania v spotrebiteľských vzťahoch |
18. 9. 2024 | 3,65 % | 8,65 % |
12. 6. 2024 | 4,25 % | 9,25 % |
20. 9. 2023 | 4,50 % | 9,50 % |
2. 8. 2023 | 4,25 % | 9,25 % |
21. 6. 2023 | 4,00 % | 9,00 % |
10. 5. 2023 | 3,75 % | 8,75 % |
22. 3. 2023 | 3,50 % | 8,50 % |
8. 2. 2023 | 3,00 % | 8,00 % |
21. 12. 2022 | 2,50 % | 7,50 % |
2. 11. 2022 | 2,00 % | 7,00 % |
14. 9. 2022 | 1,25 % | 6,25 % |
27. 7. 2022 | 0,50 % | 5,50 % |
18. 9. 2019 | 0,00 % | 5,00 % |
Pri nečinnosti poisťovne sa môžete obrátiť na Slovenskú kanceláriu poisťovateľov
Ak ste poškodený s trvalým pobytom alebo sídlom na území SR a poisťovňa (alebo jej likvidačný zástupca zodpovedný za náhradu škody) vám do troch mesiacov odo dňa oznámenia o škodovej udalosti vôbec neposkytne písomné vysvetlenie k nároku na náhradu škody či inej ujmy spôsobenej kolíziou, môžete žiadať tzv. náhradné poistné plnenie. Vypláca sa z poistného garančného fondu. Nárok na náhradné poistné plnenie si nemôžete uplatniť, ak ste už voči poisťovni podali žalobu na príslušnom súde.
Náhradné poistné plnenie sa neposkytuje za náklady zdravotnej starostlivosti, nemocenské dávky, dávky nemocenského zabezpečenia, úrazové dávky, dávky úrazového zabezpečenia, dôchodkové dávky, dávky výsluhového zabezpečenia a dôchodky starobného dôchodkového sporenia.
O vyplatenie náhradného poistného plnenia treba požiadať Slovenskú kanceláriu poisťovateľov. Táto vám buď do dvoch mesiacov vyhovie, alebo vám musí písomne vysvetliť dôvody, pre ktoré plnenie neposkytne alebo pre ktoré ho znižuje.
Po lehote na prešetrenie má poisťovňa ešte lehotu na vyplatenie
Prešetrenie škodovej udalosti je len prvou fázou vedúcou ku kompenzácii vzniknutej škody. Po skončení prešetrovania začne poisťovni plynúť samostatná lehota na poskytnutie poistného plnenia v trvaní 15 dní.
Ak by vám poisťovňa do 15 dní po skončení prešetrovania škodu nevykompenzovala, môžete od nej opäť žiadať aj úroky z omeškania. Nárok na úroky súvisiace s nevyplatením (príp. oneskoreným vyplatením) poistného plnenia treba odlišovať od nároku na úrok z omeškania, ktorým sa sankcionuje oneskorené oznámenie výsledkov prešetrovania škodovej udalosti (bližšie napr. rozhodnutie Ústavného súdu SR, sp.zn. II. ÚS 263/2022).
Barbora Magočová
Barbora Magočová je právnička. Venuje sa najmä obchodnému a občianskemu právu a popri právnej praxi rozvíja aj publikačnú činnosť. Pre Peniaze.sk píše články týkajúce sa hlavne právnych aspektov podnikania a obchodných záväzkových... Ďalšie články autora.