Predtým, ako podáte žiadosť…
Na Slovensku fungujú tri zdravotné poisťovne – Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP), Union a Dôvera. Podobne, ako v prípade obchodov, aj poisťovne si vzájomne konkurujú a chcú si k sebe prilákať čo najviac platiacich klientov.
Pre poistencov bývajú motiváciou k zmene:
- príplatky na vyšetrenia,
- zľavy na lieky,
- prechod k lekárovi, ktorý nemá zmluvu s niektorou poisťovňou,
- kompletná úhrada alebo vyšší príplatok na plánovanú operáciu.
Možno aj vás zaujalo, že iná poisťovňa vám ponúkla vyšší príspevok na okuliare alebo vyšetrenie u zubára, a preto sa chcete prepoistiť. Treba však postupovať opatrne. Lákavo vyzerajúce bonusy sa v skutočnosti nemusia týkať práve vás. Vždy si prečítajte presné podmienky nároku na výhody a rozhodujte sa iba na základe tých, ktoré dokážete splniť.
Ako príklad si zoberme príspevok na okuliarové rámy a šošovky (sklá) pre deti. Dôvera ponúka 50 € ročne, zatiaľ čo VšZP sľubuje až 100 €. Keď si však dôkladne prečítate podmienky, narazíte na obmedzenia. VšZP na okuliarové šošovky prispeje iba vtedy, pokiaľ sú dioptrie v rozsahu od +4 do -4. VšZP však vypláca daný benefit len v rámci Peňaženky maxi, čiže vyžaduje spojenie 3 až 8 poistencov a väčšiu administratívu. Dôvera takéto obmedzenei nemá.
Potrebuje vaše dieťa silné dioptrie? Alebo je práve v stave, kedy sa oko s rastom vyvíja a každé vyšetrenie prinesie iné výsledky? V tom prípade sa vám viac oplatí istý a nižší bonus od Dôvery, ako vyšší príplatok od VšZP, na ktorý po ďalšej návšteve u lekára nebudete mať nárok, ak sa dioptrie zvýšia. Ak má dieťa väčšie dioptrie ako +/-4, môže v Dôvere využiť príspevok 50 € každý rok aspoň na okuliarový rám.
Pravidlá prestupu do inej poisťovne
Zmena zdravotnej poisťovne je možná iba raz ročne. Presun poistenca sa vždy realizuje k 1. januáru nasledujúceho kalendárneho roka. Treba však myslieť na to, že ak chcete od ďalšieho roka zmeniť poisťovňu, čas na podanie prihlášky máte iba do konca septembra aktuálneho roka.
Ako podať prihlášku?
Prechod z jednej zdravotnej poisťovne do inej nie je vôbec komplikovaný. Poisťovňa, do ktorej sa prihlasujete, vám celý proces čo najviac zjednoduší. Jediné, čo potrebujete urobiť vy, je vyplniť a podpísať prihlášku. Odhlásenie z pôvodnej poisťovne za vás vybaví nová poisťovňa.
Presný postup sa v každej zdravotnej poisťovni líši, no princíp je podobný. Dve najčastejšie riešenia pri zmene poisťovne sú:
- Osobná návšteva pobočky – prihlášku môžete podať osobne. Na pobočke vám pracovník poskytne tlačivo, vy ho vyplnite, podpíšete a odovzdáte.
- Podanie prihlášky online – tu sa postup každej poisťovne trochu líši. Zvyčajne na webe zadáte základné údaje o vás spolu s telefónnym číslom. Potom vám zavolá pracovník poisťovne a prejde s vami podrobnejšie detaily, na základe ktorých vyplní prihlášku. Keďže ju však musíte osobne podpísať, poisťovňa na vami zvolenú adresu pošle kuriéra, ktorý si od vás prevezme podpísaný dokument a následne ho doručí späť do poisťovne.
Ak vám ani jedna z možností nevyhovuje, s poisťovňou sa viete dohodnúť aj inak. Napríklad, že vám na mail pošlú tlačivo s prihláškou, vy si ho vytlačíte, vyplníte, podpíšete a pošlete poštou. Ak ale chcete mať istotu, najlepšie je vypĺňať ho osobne alebo telefonicky s pomocou pracovníka poisťovne.
Čo nasleduje po prihláške?
Po doručení prihlášky do novej zdravotnej poisťovne čakáte na jej schválenie. Klasické preukazy poistenca sú už nahradené eID, teda občianskymi preukazmi s elektronickým čipom. Na prístup k zdravotným záznamom poistenca od 1. 1. 2022 slúži práve čip vo vašom eID. Poisťovňa vám teda po schválení prihlášky vystaví už iba európsky preukaz poistenca, ktorý budete používať pri cestovaní do zahraničia.
Voči vašej pôvodnej zdravotnej poisťovni nemáte žiadne povinnosti. Akúkoľvek komunikáciu potrebnú v súvislosti s prepoistením za vás vybaví nová poisťovňa.
Povinnosti zamestnanca a SZČO
Podpísaním prihlášky síce končia vaše povinnosti voči zdravotnej poisťovni, ale ako pracujúci človek ešte nemáte všetko za sebou. Nesmiete zabudnúť na to, že poistenie musí byť riadne zaplatené. Krok, ktorým to zabezpečíte, je iný pri zamestnancoch a SZČO.
Zamestnanci
Zdravotné poistenie za vás platí zamestnávateľ. Pokiaľ mu však nenahlásite zmenu poisťovne, nemá sa o nej ako dozvedieť. Zamestnanci majú preto povinnosť oznámiť prechod do inej poisťovne do ôsmich dní odo dňa, kedy prepoistenie vstupuje do platnosti.
Presun poistenca sa uskutočňuje 1. januára nasledujúceho roka bez ohľadu na dátum podania prihlášky. Preto musíte zamestnávateľa o zmene informovať najneskôr do 8. januára. V opačnom prípade sa vystavujete riziku pokuty od úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
SZČO
V prípade SZČO je situácia o niečo jednoduchšia. Zmenu zdravotnej poisťovne nemusíte nikomu ohlasovať, keďže si poistné platíte sami. Dávajte si však pozor na to, aby ste odvody poslali správnej poisťovni. Ak máte napríklad v banke nastavený trvalý príkaz, stačí v ňom zmeniť číslo účtu príjemcu na vašu novú poisťovňu.
Redakcia
Internetový denník Peniaze.sk momentálne patrí medzi najnavštevovanejšie ekonomické weby. Svojim užívateľom ponúka články z rôznych oblastí osobných financií, praktické rady, komentáre, užitočné kalkulačky, politické témy,... Ďalšie články autora.