Reakcia na smernicu EÚ
Na jeseň roku 2021 vstúpila do platnosti v rámci Európskej únie smernica s názvom Motor Insurance Directive. Plánované legislatívne zmeny, na ktorých bude v najbližších mesiacoch pracovať Ministerstvo financií SR, sú reakciou práve na toto nariadenie. Hlavným cieľom je zjednotenie systémov PZP medzi štátmi EÚ. Vodičom z členských štátov by tento krok mal priniesť benefity súvisiace s výhodnejšou cenou či rýchlejším vyplatením poistného plnenia.
Jednotná minimálna výška plnenia
Poistné limity PZP sú v rôznych krajinách nastavené na iné sumy. Zároveň je stále viac ľudí, ktorí pravidelne cestujú autom do štátov, ako Rakúsko alebo Nemecko. Pokojne sa tak mohlo stať, že človek so slovenským PZP by v zahraničí nespĺňal minimálnu výšku poistného plnenia.
Na Slovensku je aktuálne minimálny limit nastavený na 5,24 milióna eur v prípade usmrtenia a 1,05 milióna eur pri spôsobení škody na majetku. Pre porovnanie – poistné plnenie PZP sa v Rakúsku a Nemecku z dôvodu vymožiteľnosti vyššieho finančného odškodnenia pri usmrtení alebo zranení pohybuje v desiatkach miliónov. Aj to je jeden z dôvodov, prečo chce Ministerstvo financií SR zvýšiť spomínané poistné limity na 6,45 milióna a 1,3 milióna eur.
Treba však myslieť na to, že zákon stanovuje minimálnu sumu poistného plnenia z PZP. Vy si ale môžete pri nastavovaní podmienok zákonnej poistky zvoliť aj vyššiu hodnotu. Je to odporúčané najmä pri častom cestovaní do zahraničia.
Bonusy a malusy
Každý, kto si vybavoval PZP, tak vie, že za bezškodový priebeh poisťovne poskytujú klientom bonusy vo forme nižšieho poistného. Menej známe sú malusy, ktoré fungujú ako opak bonusov. Legislatíva bola síce systému bonusov a malusov prispôsobená aj doteraz, no malusy sa v praxi neuplatňovali. Dôvodom bola snaha o prilákanie zákazníkov, keďže vyššia cena za viac nehôd by pre poisťovňu znamenala nevýhodu oproti konkurencii.
Po novom by sa však malo deleniu poistencov podľa škodovosti venovať oveľa viac pozornosti. Tento cieľ má byť podporený aj efektívnejším medzištátnym prepojením systémov zaoberajúcich sa PZP.
Po implementácii legislatívnych zmien budú mať poisťovne rýchlejší prístup ku všetkým údajom potrebným na primerané nastavenie výšky poistného. Vďaka tomu by ste sa nemali stretnúť so situáciou, ako je odmietanie uznania bezškodového priebehu zo zahraničia. Cieľom je zabrániť diskriminácii vodičov, ktorí sa presťahujú do iného členského štátu. Taktiež sa musíte pripraviť na vyššie ceny PZP, pokiaľ často spôsobujete dopravné nehody.
Vyplácanie plnenia
Ďalším bodom, na ktorý sa bude zmena legislatívy zameriavať, je poskytovanie plnenia v prípade poistnej udalosti. Z tohto hľadiska sa vodiči najčastejšie stretávali s dvoma problémami:
- insolventná poisťovňa – poistenec v prípade potreby plnenia zistil, že jeho poisťovňa nie je schopná vyplatiť sumu, na ktorú má nárok,
- plnenie zo zahraničia – pokiaľ daná poisťovňa nemala dostatočné zastúpenie na území Slovenska, poškodený musel pre úspešné doriešenie situácie komunikovať priamo s poisťovňou vinníka v zahraničí.
Zmena zákona o PZP a prepojenie systémov v rámci členských štátov EÚ by mala podobným problémom zabrániť. Poistné plnenie tak bude vyplácané rýchlejšie a bez väčšej námahy zo strany poškodeného.
Kolobežky a bicykle s elektrickým pohonom
Elektrokolobežky a e-bicykle sú aktuálne veľmi populárnym trendom v oblasti osobnej dopravy na krátke vzdialenosti. Mnohí využívajú rôzne vozidlá poháňané elektromotorom, ako lacnú a časovo výhodnú formu cestovania do práce. Keď by sa však majiteľ elektrobicykla pozrel na definíciu motorového vozidla podľa smernice Motor Insurance Directive (MID) z roku 2018, asi by ho prešla radosť z jazdy.
V pôvodnom znení MID medzi vozidlá s povinnosťou uzatvorenia zákonnej poistky patrila aj veľká časť elektrobicyklov. Táto povinnosť mala platiť pre všetky bicykle s elektromotorom výkonnejším ako 250 W, ktoré dosahovali rýchlosť nad 25 km/h. Priaznivci tejto formy dopravy sa však proti návrhu veľmi rýchlo ohradili. PZP pre bicykle označili za prehnanú reguláciu. Európska komisia preto vyradila e-bicykle zo zoznamu povinne poistených vozidiel, a teda spoločne s bežne dostupnými elektrokolobežkami sa ich PZP zatiaľ nebude týkať.
Jedinou výnimkou sú elektrokolobežky špeciálne upravené na terénnu jazdu, ktoré vážia viac ako 25 kg a dosahujú viac ako 14 km/h alebo jazdia rýchlejšie ako 25 km/h bez ohľadu na hmotnosť. V takom prípade bude od 1. 1. 2024 potrebné PZP.
Dotknú sa legislatívne zmeny spotrebiteľských cien?
Finanční analytici sa zhodujú v tom, že zmeny legislatívy o PZP by pre vodičov nemali znamenať zvyšovanie základných cien zákonného poistenia. Samozrejme, ak sa začnú poctivo aplikovať bonusy a malusy za bezškodový priebeh alebo nehody pred uzatvorením zmluvy, ceny sa môžu meniť. Ak však jazdíte slušne a v dopravných nehodách ste jedine v pozícii poškodeného, môžete sa tešiť na lacnejšie PZP.
Redakcia
Internetový denník Peniaze.sk momentálne patrí medzi najnavštevovanejšie ekonomické weby. Svojim užívateľom ponúka články z rôznych oblastí osobných financií, praktické rady, komentáre, užitočné kalkulačky, politické témy,... Ďalšie články autora.