Najčastejšie trpia kolesá a podvozok
Výtlky na cestách vznikajú kombináciou mrazov, soli a následného vymývania kusov asfaltu automobilmi. Výsledkom sú niekoľkocentimetrové jamy, ktoré pri rýchlosti 90 km/h dokážu poškodiť značnú časť vozidla, či dokonca prispieť k dopravnej nehode. Štatisticky sa najviac poškodia pneumatiky, geometria, nastáva vyosenie nápravy, či poškodenie ložiska a uchytenie samotného kolesa. Žiadny lacný špás.
Dlhodobým jazdením po nekvalitnej ceste sa dokážu poškodiť veľmi rýchlo aj tlmiče, ich náhradu však neuzná žiadna poisťovňa ani správca cesty. Dobrým tipom pri kolízii s výtlkom je pridať plyn a zásadne po nábehu do jamy už nebrzdiť.
Pridanie plynu odľahčí prednú nápravu a pneumatika neklesne tak hlboko. Brzdením ešte viac preťažíte koleso. Ak po kolízii skončíte s poškodením autom, ostáva vám už jedine servis a uplatnenie si škody.
Vymáhanie škody od správcu komunikácie
Najproblematickejšia a najmenej schodná cesta náhrady škody je vymáhaním od správcu komunikácie.
Ten je síce zodpovedný za stav vozovky a jej zjazdnosť, ale Zákon o pozemných komunikáciách hovorí, že užívatelia nemajú nárok na náhradu škody, ktorú spôsobil stavebný stav cesty.
Čo to znamená v praxi?
Vyhláška k zákonu stavebný stav definuje ako množstvo výtlkov, ktoré nemožno odstrániť bežnou údržbou. Ak si teda poškodíte auto v koberci výtlkov, alebo na označenom mieste, náhrady škody sa nedovoláte.
Tú je možné požadovať iba v dvoch prípadoch. Ak bol výtlk na ceste ojedinelý, teda nepredvídateľný a nebol označený. V tomto prípade je však potrebné si škodu uplatňovať priamo na súde.
To je pre bežného človeka značne komplikované, avšak poisťovne v prípade viny správcu neváhajú uplatňovať svoj nárok v regresnom konaní.
PZP a výtlky
Povinné zmluvné poistenie štandardne nekryje poškodenie vozidla na výtlkoch, je však možné k nemu pridať pripoistenie rizika výtlkov. Niektoré poisťovne ho dokonca používajú ako bonus zdarma, alebo za symbolickú cenu. Môže to byť jedným z parametrov, ako sa rozhodnúť pre partnera vášho PZP. Postup na uplatnenie plnenia z takto rozšíreného PZP je jednoduchý.
„Ak chce klient škodu kryť z pripoistenia k PZP, musí zavolať na asistenčnú službu, ktorá zdokumentuje nielen poškodenie vozidla, ale aj miesto, kde sa škoda stala,“ radí vrchný riaditeľ Úseku poistných udalostí poisťovne Generali Juraj Páleš. Určite je vhodné si overiť, či sa pripoistenie týka aj poškodenia samotných pneumatík, alebo len drahších poškodení.
Havarijné poistenie má svoje obmedzenia
V princípe je havarijné poistenie univerzálnym riešením. V rámci neho vodič jednoducho dostane poistné krytie bez potreby dodatočných doplatkov, či pripoistení.
Poškodenie výtlkom je súčasťou portfólia škôd hradených z havarijnej poistky. Pozor však na obmedzenia. Ak vám výtlk poškodil „len“ pneumatiku, náhrada škody sa vás týkať nebude.
„Ak sa škoda kryje z havarijného poistenia, stačí ak ju klient nahlási poisťovni. Pri plnení z havarijného poistenia musí byť výtlkom poškodená okrem pneumatiky aj iná časť vozidla, napríklad disk,“ dodáva J. Páleš.
Je potrebné volať políciu?
Pri nehode na výtlku bežne nie je potrebné volať políciu. Je to však vhodné vtedy, ak si plánujete uplatňovať škodu priamo voči správcovi komunikácie.
Nutné je to aj vtedy, ak nehoda naplnila zákonné podmienky na privolanie polície. Zákon si vyžaduje prítomnosť mužov zákona pri nehode na výtlku ak:
- prišlo k zraneniu osôb
- poškodili ste všeobecne prospešné zariadenie
- odhadovaná škoda presahuje 4000 eur
Bol, alebo nebol výtlk označený?
Je to rozhodujúci parameter pri otázke, kto môže škodu na vozidle hradiť. Ak bol problematický úsek označený, nielenže u správcu komunikácie nepochodíte, ale dokonca je možné, že dostanete v prípade zavolania polície aj pokutu za neprispôsobenie jazdy stavu vozovky.
Preto je nutné všímať si po zime dôsledne horizontálne aj vertikálne dopravné značenie. Ak si škodu uplatníte v poisťovni, táto vám bude krytá, ale zároveň prídete o bonusy, keďže bude považovaná za vaše zavinenie.
V prípad, že úsek spĺňa atribúty zákona, že nebolo vašou možnosťou ho predvídať, pri uplatnení škody z poistenia neklesnete do nižšej bonusovej škály a problém nie je vnímaný ako vaše zavinenie. Pre to je nesmierne dôležité pri dokladovaní nehody zaznamenať, či bol výtlk označený.
Ako správne postupovať pri nehode?
Ak ste sa nedokázali vyhnúť výtlku, je potrebné zachovať správny postup ktorý povedie k náhrade škody:
- Okamžite po nehode je potrebné zabezpečiť je miesto výstražnými znameniami.
- Dôkladne zdokumentujte poistnú udalosť. Situáciu je potrebné nafotiť. Ako výtlk, tak aj poškodenie. Pozor, mnoho vodičov fotí len detaily. Je potrebné spraviť aj niekoľko fotiek z diaľky na identifikáciu samotného miesta.
- V prípade zákonom stanovených požiadaviek zavolať políciu.
- Vhodné je nájsť svedkov nehody.
- Vyplníte záznam o nehode.
- Nahlásite poistnú udalosť vo vašej poisťovni.