Ako sa postupuje, pokiaľ vieme, kto to zapríčinil
V prípade, že vieme presne, kto nám plot poškodil, bude potrebné to dokázať. Buď prehlásením samotného človeka, ktorý nám plot poškodil, alebo prehlásením svedkov, že to bol daný človek.
Pokiaľ máte poistený plot, poisťovňa vám poskytne škodu uhradí, no následne žiada náhradu od človeka, ktorý škodu spôsobil.
Ak k poškodeniu plotu došlo tak, že vám doň narazil šofér s autom, tak sa škoda na plote vyžiadava regresom z povinného zmluvného poistenia daného automobilu.
Poškodený automobil si šofér musí opraviť buď na vlastné náklady alebo zo svojho havarijného poistenia.
Ak škodu spôsobila fyzická osoba úmyselne (napríklad posprejovaním), tak po dokázaní škodu hradí z vlastného vrecka. Pri neúmyselnom poškodení, môže byť náhrada škody vyplatená aj z poistenia zodpovednosti za škodu. Poistenie zodpovednosti za škodu si môžete zjednať buď v životnom poistení, v rámci poistenia domácnosti alebo aj samostatne.
Čo urobiť, keď nepoznáme pôvodcu škody?
V prípade, že nevieme, ako ku chybe došlo, ako sa to stalo, ide o vandalizmus. Za predpokladu, že plot bol poistený, tak sa to rieši nasledovne:
1. Akúkoľvek škodu je potrebné nahlásiť priamo poisťovni, prípade svojmu "poisťovákoviô, ktorý to urobí za vás.
2. Po opísaní škody budete svojou poisťovňou usmernený, či je potrebné privolanie polície.
3. Ak je jeho poškodenie väčšie, napríklad pri murovanom plote, v takom prípade sa hľadá vinník. Ak sa vinník nájde, tak si poisťovňa od neho vyžiada náhradu škody. Môže sa však stať, že polícia uzavrie prípad bez toho, aby sa vinník našiel. Aj v takom prípade ide plnenie poškodenému od poisťovne.
4. Ak oprava nie je finančne náročná, napríklad pri drevenom plote a malom poškodení, tak sa dá dohodnúť s konkrétnym likvidátorom o náhrade škody bez kontaktovania polície. Vtedy postačí aj fotodokumentácia.
Každá škodová udalosť sa rieši individuálne. A vždy sa to rieši s klientom. Likvidátor po telefonickom dohovore určí, či je potrebná obhliadka. Obhliadkár vopred kontaktuje klienta o návšteve, aby sa dohodli presný termín, aby klient bol vtedy doma, na mieste poistenia. Ten následne vyčísli škodu a dohodnú sa, či si klient opraví škodu sám, alebo bude škodu opravovať firma. Peniaze sa vyplácajú dvoma spôsobmi:
1. Platba predom,
2. preplatením faktúry.
No aj preplatenie faktúry nie je neobmedzené. Poisťovňa si urobí prieskum, kde vypočíta množstvo materiálu a cenu prác, ktoré budú potrebné na opravenie škody.
Aj po vyriešení celej škodovej situácie môže obhliadkár prísť skontrolovať, či škody boli naozaj opravené v takej miere, ako bolo uvedené na faktúre.
Každá poisťovňa má vo svojich všeobecných podmienkach presne stanovené, kedy škody uhrádza a kedy nie. Je vhodné si ich preštudovať, aby ste vedeli, kedy od poisťovne nemáte nárok na plnenie.
Poistenie plotu a záhrady
Poistenie plotu a záhrady ponúkajú viaceré poisťovne. Patrí do poistenia privátu. Niektoré poisťovne to poisťujú samostatne, alebo to majú zahrnuté automaticky v rámci poistenia domu-domácnosti. Hodnotu plotu/záhrady si určujete sami.