Ako vypovedať životné poistenie

Ľubica Florková | rubrika: Článok | 1. 8. 2016
Máte už svoje životné poistenie? Neviete, proti všetkému ste chránení? Rozmýšľate, či vôbec má zmysel ho platiť? Alebo vám poisťovňa nevyplatila peniaze z dôvodu, že proti tomu ste neboli chránení, alebo..však keď treba platiť, poisťovňa si vždy nájde dôvod, prečo nevyplatiť.
Ako vypovedať  životné poistenie

Zdroj: Shutterstock

Chcem svoju poistku zrušiť!

V dnešnej dobe, keď finančné zabezpečenie nie je vôbec isté, rizkujete, ak nemáte životné poistenie. No dôležité je mať dobré životné poistenie. Také, ktoré poslúži v situáciách, ktoré vám život prináša.

Na našom trhu je momentálne viac ako 10 poisťovní, ktoré vám ponúkajú životné poistenie, neprehliadnuc aj banky, ktoré ponúkajú životné poistenie pri zastrešení úveru.

V dobe, keď v podstate všetci ponúkajú to isté no za rôzne ceny, je dôležité pozrieť sa na výluky. V momente, keď zisťujete, že toto poistenie prestáva byť pre vás zaujímavé a je nezmyselné ho ďalej platiť, je dôležité sa pripraviť na pár detailov.

Zrušenie zmluvy, príp. odchod ku konkurencii

Keď prídete do svojej poisťovne, že chcete zrušiť zmluvu, či už nechcete byť poistený, alebo pretože odchádzate do inej poisťovne, urobia všetko pre to, aby ste u nich zostali. No tak jednoduché, ako u mobilného operátora, to nečakajte. Očakávať nemôžete ani ponuku lacnejšej poistky. Toto síce kedysi fungovalo, no tie časy už pominuli. Finančný agent má jedinú  možnosť presvedčiť vás o dokonalosti tejto poistky.

Ak vás nepresvedčí, spíše s vami žiadosť o zrušenie poistnej zmluvy.

Po doručení žiadosti o zrušenie poistnej zmluvy sa vám poisťovňa vydarí. Vo vyjadrení od poisťovne nájdete tieto kľúčové informácie:

  • K akému dátumu zmluva bude neplatná
  • Koľko peňazí vám vyplatia – v prípade, ak ste sporili
  • Koľko peňazí máte ešte zaplatiť – pri mesačných platbách si poisťovňa môže nárokovať 6-8 týždňovú výpovednú lehotu, alebo zmluvu zrušiť až k výročnému dňu (den a mesiac, kedy bola zmluva uzatvorená)
Dátumom ukončenia zmluvy prestávate byť chránený proti rizikám z pôvodnej životnej poistky. Kým nadobudne vaša nová zmluva platnosť, nie ste chránený voči životným rizikám. Klient si totiž málokedy uvedomí, že síce podpisom zmluvy od nasledujúceho dňa je zabezpečený, no iba v prípade úrazu.

Pripoistenia majú rôzne čakacie doby.

Čakacia doba je obdobie, kedy v prípade vzniku poistnej udalosti, nemá klient nárok na sľúbenú výplatu. Napríklad poistenie pre prípad hospitalizácie z dôvodu choroby ( nie úrazu) má čakaciu dobu 3 mesiace. Až potom v prípade hospitalizácie  dostáva klient stanovenú sumu (napr. 20eur/na deň).

Pri civilizačných chorobách, ako sú rakovina, diabetes, či infarkt, to trvá aj 9mesiacov až rok. Je to rôzne, závisí to od konkrétnej diagnózy u konkrétnej poisťovne.

V zmysle §802 Občianskeho zákonníka má klient nárok na 30 dní na  odstúpenie od zmluvy od počiatku. V takom prípade mu poisťovňa vráti zaplatené poistné. Akonáhle nestihnete spomínaných 30 dní, potom už ste povinný zaplatiť sumu vyčíslenú poisťovňou. Môže sa stať, že počas výpovednej lehoty budete musieť uhradiť ešte aj poistné za obdobie, kým sa poisťovňa vyjadrí k vašej žiadosti o storno zmluvy

Stiahnite si celé znenie Občianského zákonníka do svojho počítača:

  • Občiansky zákonník
  • ďalšie zákony na stiahnutie

Prechádzať sa nevypláca

Ako už bolo spomenuté, pokiaľ by ste chceli prechádzať z poisťovne do poisťovne, určite sa to nevypláca. A to z nasledujúcich dôvodov:

  • Čakacie doby – jednotlivých poistení
  • Vznikajúci register poistných udalostí.

Keďže poistné podvody už nie sú ničím nezvyčajným, poisťovne na svoju obranu si poskytujú informácie o „nepoistiteľných ľuďoch“ . V prípade, aby ste v jednej poisťovni dostali vyšší obnos peňazí na ťažko dokázateľných úrazoch, poisťovňa vám zruší poistenie (čo môže), už čoskoro nebude možné si to poistiť u konkurencie. Je to niečo ako úverový register. Takto sa poisťovne chránia voči podvodníkom, aby mali pripravené peniaze pre klientov, ktorí si to naozaj zaslúžia.

Mám dobrú poistku?

Dobrá poistka pre všetkých neexistuje. Každý má nejaké predstavy o svojom živote, o svojich plánoch a každému na inom záleží. A tak je to aj v poistke. Dobrá poistka vám má pomôcť v situáciách, pred ktorými sa chcete chrániť vy. S výberom jednotlivých zabezpečení vám pomôže finančný agent.

Už máte zmluvu a neviete, či je dobrá? V takej situácii je dobré vypočuť si viac názorov, odborných. Alebo mať dobrého finančného agenta. A dobrý finančný agent vám povie, čo na vašej existujúcej poistke je dobré – a čo zlé, nie s cieľom vám všetko zrušiť.  Keď k vám príde nový (neznámy) agent a bude vám tvrdiť, že máte zlé zmluvy, pričom jeho tvrdenia nebudú podložené dostatočnými dôkazmi, nebuďte unáhlení.

Nepodpisujte hneď žiadosť o storno. Nechajte si to vkľude prejsť hlavou. Zrušením zmluvy prestávate byť chránení a kým prejdú čakacie doby novej poistky, sa môže stať čokoľvek. Často krát sa stáva, že keď klient zruší zmluvu, v blízkej budúcnosti mu diagnostikujú vážnu chorobu, prípade sa stane vážnejší úraz.

Preto by mohlo byť výhodnejšie najskôr si vybaviť novú poistku a až potom zrušiť starú. Alebo pokiaľ súhlasíte s poistnými podmienkami, poistnú zmluvu si môžete aj aktualizovať.

Čítajte viac o životnom poistení v našom sprievodcovi: Životné poistenie od A po Z

Ľubica Florková

 Ďalšie články autora.

Najvýhodnejšie cestovné poistenie

Chcem sa poistiť

Naša online kalkulačka vám umožní porovnať ceny a podmienky rôznych poisťovní, aby ste mohli cestovať bez starostí.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Úmrtie je rana pre dušu aj peňaženku. Väčšina Slovákov potrebuje finančnú pomoc od rodiny

31. 10. 2024 | Ivana Sladkovská

Úmrtie je rana pre dušu aj peňaženku. Väčšina Slovákov potrebuje finančnú pomoc od rodiny

Pri úmrtí blízkeho len málokto rieši finančnú stránku. Podľa prieskumu pre Simplea je to však veľký nápor na peňaženku, až tri štvrtiny Slovákov sa musia po úmrtí blízkeho obrátiť na... celý článok

Vodiči, zbystrite. Čoskoro začne platiť zmena, ktorá vám uľaví

22. 10. 2024 | Natália Stašíková

Vodiči, zbystrite. Čoskoro začne platiť zmena, ktorá vám uľaví

Od začiatku roka 2025 dôjde k významnej zmene v systéme preukazovania povinného zmluvného poistenia (PZP). Vodiči v krajinách, ktoré sú súčasťou systému zelenej karty, budú môcť pri... celý článok

NBS odňala známej poisťovni licenciu a mala byť zlikvidovaná. Súd teraz rozhodol úplne inak

7. 10. 2024 | Ivana Sladkovská

NBS odňala známej poisťovni licenciu a mala byť zlikvidovaná. Súd teraz rozhodol úplne inak

Krajský súd v Bratislave nedávno rozhodol v prospech poisťovne NOVIS, čím prekvapil mnohých, ktorí očakávali jej likvidáciu po odobratí licencie Národnou bankou Slovenska. Spor sa ťahá... celý článok

Dokedy musí poisťovňa poškodenému vyplatiť poistné plnenie z PZP?

25. 9. 2024 | Barbora Magočová

Dokedy musí poisťovňa poškodenému vyplatiť poistné plnenie z PZP?

Ako dlho trvá poisťovni, kým vyplatí poistné plnenie po dopravnej nehode? Ako spotrebiteľ máte po istom čase nárok na úroky z omeškania. Aké ďalšie nástroje môžete využiť, ak sa poisťovňa... celý článok

Ako zmeniť zdravotnú poisťovňu: Na podanie prihlášky ostáva pár dní

23. 9. 2024 | Ivana Sladkovská

Ako zmeniť zdravotnú poisťovňu: Na podanie prihlášky ostáva pár dní

Prinášame kompletný návod ako zmeniť zdravotnú poisťovňu. Blíži sa termín, do ktorého je potrebné odoslať prihlášku na zmenu zdravotnej poisťovne od budúceho roka. Ak to nestihnete,... celý článok