Chcem svoju poistku zrušiť!
V dnešnej dobe, keď finančné zabezpečenie nie je vôbec isté, rizkujete, ak nemáte životné poistenie. No dôležité je mať dobré životné poistenie. Také, ktoré poslúži v situáciách, ktoré vám život prináša.
Na našom trhu je momentálne viac ako 10 poisťovní, ktoré vám ponúkajú životné poistenie, neprehliadnuc aj banky, ktoré ponúkajú životné poistenie pri zastrešení úveru.
V dobe, keď v podstate všetci ponúkajú to isté no za rôzne ceny, je dôležité pozrieť sa na výluky. V momente, keď zisťujete, že toto poistenie prestáva byť pre vás zaujímavé a je nezmyselné ho ďalej platiť, je dôležité sa pripraviť na pár detailov.
Zrušenie zmluvy, príp. odchod ku konkurencii
Keď prídete do svojej poisťovne, že chcete zrušiť zmluvu, či už nechcete byť poistený, alebo pretože odchádzate do inej poisťovne, urobia všetko pre to, aby ste u nich zostali. No tak jednoduché, ako u mobilného operátora, to nečakajte. Očakávať nemôžete ani ponuku lacnejšej poistky. Toto síce kedysi fungovalo, no tie časy už pominuli. Finančný agent má jedinú možnosť presvedčiť vás o dokonalosti tejto poistky.
Ak vás nepresvedčí, spíše s vami žiadosť o zrušenie poistnej zmluvy.
Po doručení žiadosti o zrušenie poistnej zmluvy sa vám poisťovňa vydarí. Vo vyjadrení od poisťovne nájdete tieto kľúčové informácie:
- K akému dátumu zmluva bude neplatná
- Koľko peňazí vám vyplatia – v prípade, ak ste sporili
- Koľko peňazí máte ešte zaplatiť – pri mesačných platbách si poisťovňa môže nárokovať 6-8 týždňovú výpovednú lehotu, alebo zmluvu zrušiť až k výročnému dňu (den a mesiac, kedy bola zmluva uzatvorená)
Dátumom ukončenia zmluvy prestávate byť chránený proti rizikám z pôvodnej životnej poistky. Kým nadobudne vaša nová zmluva platnosť, nie ste chránený voči životným rizikám. Klient si totiž málokedy uvedomí, že síce podpisom zmluvy od nasledujúceho dňa je zabezpečený, no iba v prípade úrazu.
Pripoistenia majú rôzne čakacie doby.
Čakacia doba je obdobie, kedy v prípade vzniku poistnej udalosti, nemá klient nárok na sľúbenú výplatu. Napríklad poistenie pre prípad hospitalizácie z dôvodu choroby ( nie úrazu) má čakaciu dobu 3 mesiace. Až potom v prípade hospitalizácie dostáva klient stanovenú sumu (napr. 20eur/na deň).
Pri civilizačných chorobách, ako sú rakovina, diabetes, či infarkt, to trvá aj 9mesiacov až rok. Je to rôzne, závisí to od konkrétnej diagnózy u konkrétnej poisťovne.
V zmysle §802 Občianskeho zákonníka má klient nárok na 30 dní na odstúpenie od zmluvy od počiatku. V takom prípade mu poisťovňa vráti zaplatené poistné. Akonáhle nestihnete spomínaných 30 dní, potom už ste povinný zaplatiť sumu vyčíslenú poisťovňou. Môže sa stať, že počas výpovednej lehoty budete musieť uhradiť ešte aj poistné za obdobie, kým sa poisťovňa vyjadrí k vašej žiadosti o storno zmluvy
Stiahnite si celé znenie Občianského zákonníka do svojho počítača:
- Občiansky zákonník
- ďalšie zákony na stiahnutie
Prechádzať sa nevypláca
Ako už bolo spomenuté, pokiaľ by ste chceli prechádzať z poisťovne do poisťovne, určite sa to nevypláca. A to z nasledujúcich dôvodov:
- Čakacie doby – jednotlivých poistení
- Vznikajúci register poistných udalostí.
Keďže poistné podvody už nie sú ničím nezvyčajným, poisťovne na svoju obranu si poskytujú informácie o „nepoistiteľných ľuďoch“ . V prípade, aby ste v jednej poisťovni dostali vyšší obnos peňazí na ťažko dokázateľných úrazoch, poisťovňa vám zruší poistenie (čo môže), už čoskoro nebude možné si to poistiť u konkurencie. Je to niečo ako úverový register. Takto sa poisťovne chránia voči podvodníkom, aby mali pripravené peniaze pre klientov, ktorí si to naozaj zaslúžia.
Mám dobrú poistku?
Dobrá poistka pre všetkých neexistuje. Každý má nejaké predstavy o svojom živote, o svojich plánoch a každému na inom záleží. A tak je to aj v poistke. Dobrá poistka vám má pomôcť v situáciách, pred ktorými sa chcete chrániť vy. S výberom jednotlivých zabezpečení vám pomôže finančný agent.
Už máte zmluvu a neviete, či je dobrá? V takej situácii je dobré vypočuť si viac názorov, odborných. Alebo mať dobrého finančného agenta. A dobrý finančný agent vám povie, čo na vašej existujúcej poistke je dobré – a čo zlé, nie s cieľom vám všetko zrušiť. Keď k vám príde nový (neznámy) agent a bude vám tvrdiť, že máte zlé zmluvy, pričom jeho tvrdenia nebudú podložené dostatočnými dôkazmi, nebuďte unáhlení.
Nepodpisujte hneď žiadosť o storno. Nechajte si to vkľude prejsť hlavou. Zrušením zmluvy prestávate byť chránení a kým prejdú čakacie doby novej poistky, sa môže stať čokoľvek. Často krát sa stáva, že keď klient zruší zmluvu, v blízkej budúcnosti mu diagnostikujú vážnu chorobu, prípade sa stane vážnejší úraz.
Preto by mohlo byť výhodnejšie najskôr si vybaviť novú poistku a až potom zrušiť starú. Alebo pokiaľ súhlasíte s poistnými podmienkami, poistnú zmluvu si môžete aj aktualizovať.
Čítajte viac o životnom poistení v našom sprievodcovi: Životné poistenie od A po Z