Ide o takzvanú nadstavbu havarijného poistenia a podstavou je fakt, že pri novom automobile klesá jeho hodnota počas prvých rokov (2-3) rapídnym tempom. Môže sa stať, že pri poistnom plnení z bežného poistenia nebude suma, ktorú poisťovňa v čase škodovej udalosti vyplatí, zodpovedať ani polovici kúpnej ceny vozidla. Inak povedané, poistenie GAP kryje majiteľovi rozdiel medzi súčasnou hodnotou vozidla a jeho kúpnou cenou, pretože na takýto účel sa v prípade krádeže alebo totálnej škody nevzťahuje poistné plnenie z havarijného poistenia. Z havarijnej poistky má poistený nárok iba na plnenie vo výške maximálne všeobecnej hodnoty vozidla, teda z ceny vozidla v čase poistnej udalosti, ktorá môže byť omnoho nižšia ako nákupná cena.
GAP poistenie príklad od poisťovne UNIQA: Motorista si zakúpil vozidlo v hodnote 20 tis. eur. Po 3 rokoch je jeho trhová hodnota už len 13 000 eur. Auto mu v tom čase ukradli alebo je po havárii ohodnotené na totálnu škodu. Ak má uzavreté havarijné poistenie Auto&Voľnosť - KASKO so spoluúčasťou 5 %, spoluúčasť je 650 eur a UNIQA vyplatí sumu 12 350 eur. Ak však má uzavreté aj pripoistenie GAP, doplatí mu poisťovňa do kúpnej ceny vozidla 7 650 eur aj so spoluúčasťou, tzn. spoluúčasť je 0 eur a celkovo UNIQA vyplatí 20 000 eur (12 350 eur z havarijného poistenia + 7 650 eur z GAP).
Kedy GAP nefunguje
Nové vozidlo rýchlo stráca svoju trhovú hodnotu a nie nadarmo sa hovorí, že každým dňom, ktorý ubehne od kúpy je lacnejšie. Čiastočne sa dá tomuto javu zabrániť už spomínaným GAP poistením, avšak ani to nemusí vždy fungovať. Netreba zabúdať na výluky poistenia, ktoré sa nachádzajú v všeobecných poistných podmienkach jednotlivých subjektov poskytujúcich nadstavbu havarijného poistenia. Poistné plnenie nie je poskytované napríklad pri krádeží, ktorú spôsobila osoba majúca prístup ku kľúčom odcudzeného vozidla. Poisťovňa nevyplatí GAP plnenie, ani v prípade, že z rôznych dôvodov zamietla poistné plnenie primárna poisťovňa, s ktorou uzavrel majiteľ vozidla KASKO poistenie. Problémom bude napríklad aj jazda pod vplyvom alkoholu či iných omamných látok a mnohé iné. Poistenie sa uzatvára ďalej len pre vozidlá s bežnou prevádzkou, nie pre taxikárov, požičovne, autoškoly a vozidlá s právom prednostnej jazdy.
Poistenie trvá približne od 3 – 6 rokov a závisí to len od druhu poisťovne, či sa dá uzatvoriť okrem nových aj na jazdené motorové vozidlá. Pri používaných vozidlách je však možné uzavrieť poistenie GAP len do šiesteho roku vozidla. Toto poistenie sa dá uzavrieť len ako doplnkové poistenie k havarijnému poisteniu. Medzi subjekty, ktoré ho poskytujú patria napríklad Allianz Slovenská poisťovňa (KASKO Total), Wüstenrot poisťovňa (SuperGAP), QBE Insurance (EuroGAP) či poisťovňa UNIQA (KASKO doplnkové poistenie GAP).
Pri všetkých štyroch musí byť najskôr uzatvorené havarijné poistenie a územná platnosť sa vzťahuje na Európu. Pri Allianz SP ovplyvňuje uzavretie poistenia finančnej straty váha vozidla do 3,5 tony, avšak poistiť sa dajú nové, ojazdené, osobné, dodávkové, firemné aj súkromné vozidlá a uzatvára sa na dobu 3 – 5 rokov buď so spoluúčasťou alebo bez spoluúčasti. Podobne je na tom aj QBE Insurance či Wüstenrot. UNIQA poistí oproti ostatným vozidlá až do 6 roku života. Všetky spoločnosti sa líšia aj maximálnou obstarávacou cenou vozidla (najvyššiu ma QBE až do 100 000 eur) či limitmi krytia, ktoré sa pohybujú od 25 tis. – 30. tis. eur.