Jedným z najväčších strašiakov vodičov je havária, ktorá je rovnako nepríjemná nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. V druhom prípade môže byť situácia komplikovanejšia aj vďaka neznalosti jazyka danej krajiny, legislatívy či konkrétneho postupu ako v prípade nehody správne postupovať. V spolupráci s viacerými poisťovacími subjektmi pôsobiacimi na slovenskom trhu vám prinášame praktické rady ako správne postupovať a na čo si dať pozor v prípade havárie v zahraničí.
Poisťovne sa zhodujú, že v prvom rade by ste sa mali presvedčiť, či niekto z účastníkov dopravnej nehody nepotrebuje zdravotnú pomoc (ak si to vyžaduje situácia privolať záchrannú službu a políciu) a následne kontaktovať zákaznícku linku poisťovacieho subjektu, kde vám jeho zamestnanci poradia ako máte v konkrétnej situácii ďalej postupovať, pretože každú nehodu môžu sprevádzať iné okolnosti. Môžete byť vinníkom, poškodeným, respektíve druhá strana z miesta nehody odíde, alebo môže dôjsť k zraneniu a mnohé iné... Podľa manažérky komunikácie a eventov poisťovne Generali Slovensko Lucie Makayovej majú jednotlivé krajiny aj rôzne stanovené limity na šetrenie dopravnej nehody políciou a môže ich ovplyvniť aj odhadovaná výška škody nad určitý limit, či prítomná škoda na zdraví, preto netreba nič podceňovať a po zabezpečení prvej pomoci kontaktovať poisťovňu, ktorá vám poradí, či máte zavolať políciu a podobne. „Napríklad v Chorvátsku je poškodený povinný privolať políciu k dopravnej nehode vždy,“ ozrejmuje Makayová.
V iných krajinách to však nemusí platiť. Hovorkyňa poisťovne Kooperativy Erika Barkolová dopĺňa, že policajné zložky sa privolávajú najmä vtedy, keď bol niekto zranený, vznikla väčšia finančná škoda alebo máte podozrenie, že bol iný účastník nehody pod vplyvom alkoholu. Samozrejme ich môžete privolať vždy, no ich príjazd môže byť spoplatnený. Políciu môžete privolať aj vtedy, ak sa nedokážete dohodnúť kto nehodu zapríčinil. Pokiaľ sa však jedná iba o vecnú škodu, môžu policajné zložky príjazd odmietnuť.
Dôležité detaily, na ktoré netreba zabudnúť pri riešení dopravnej nehody políciou
Pri nehode, ku ktorej bola privolaná polícia, je potrebné podľa Lucie Makayovej podrobne vysvetliť priebeh a okolnosti nehody. V prípade neznalosti jazyka sa netreba báť požiadať o tlmočníka. Taktiež je dôležité zaznamenať presný názov policajného útvaru, ktorý nehodu šetril, adresu, telefón a pokiaľ možno aj e-mailovú adresu. Tieto údaje sú podľa nej potrebné kvôli tomu, ak by náhodou polícia nevydala kópiu policajnej správy, aby poisťovateľ vinníka alebo poškodeného vedel, na koho sa má obrátiť so žiadosťou o jej vydanie. Pri prešetrovaní nehody políciou je dôležité, aby ste protokolu, ktorý spísala rozumeli. Podpíšte ho iba vtedy, ak s ním súhlasíte. V opačnom prípade podľa rady Slovenskej kancelárie poisťovateľov (SKP) uveďte do protokolu v slovenčine svoje vlastné vyjadrenie o dopravnej nehode.
V prípade, že polícia odmietla doraziť a je známa aj druhá strana, je potrebné vypísať medzinárodný „Záznam o dopravnej nehode“ (Stiahnite si zdarma formulár Záznam o dopravnej nehode TU), v ktorom si treba zapísať údaje o ďalšom účastníkovi škodovej udalosti a pravdivo zaškrtnúť priebeh nehody do predznačených políčok. „Poistený by mal taktiež odfotiť, pokiaľ je to možné, okolnosti nehody spolu s poškodenými autami a vyžiadať si prípadné adresy svedkov,“ vysvetľuje vedúca oddelenia marketingu a podpory predaja Komunálnej poisťovne Silvia Vonzová. „Upozorňujem, že v zahraničí je možné, aby sa ako svedecká výpoveď uznala aj výpoveď spolujazdcov, ktorí sú partnermi účastníkov,“ ozrejmila. Ak vinník nehody z miesta ušiel, je potrebné nahlásiť popis páchateľa polícii, v prípade zapamätania evidenčného čísla aj to. Ak je škodca neznámy, je dobré zohnať svedka, ktorý videl, ako bola škoda spôsobená. Ak je vinníkom Slovák, zasiela poisťovni okrem Záznamu o nehode aj Oznámenie o poistnej udalosti z Povinného zmluvného poistenia (PZP).
Nehodu je možné uhradiť z havarijného alebo povinného zmluvného poistenia
Nehoda môže byť hradená z havarijného poistenia poškodeného, to sa týka jeho auta, alebo z PZP, ak spôsobil škodu inému subjektu a naopak. „Buď si rieši (poškodený) škodu zo svojho havarijného poistenia, alebo nahlási škodu poisťovni na Slovensku, v ktorej má poistené vozidlo a táto poisťovňa potom postupuje celú poistnú udalosť SKP,“ povedala produktová manažérka poisťovne Groupama Mária Gáborová. Poisťovňa Kooperativa zároveň upozorňuje, že pri predkladaní zelenej karty (pri uzatvorení PZP je už viac-menej samozrejmosťou, že poisťovňa vystaví svojmu klientovi tzv. zelenú kartu, ktorá slúži na zabezpečenie zákonného poistenia v krajinách mimo Slovenska/Európa) sa nemá takýto doklad nikomu odovzdávať, a to ani polícii (polícia si môže vytvoriť fotokópiu).
Likvidačný zástupca v krajinách EU
Vstupom Slovenska do Európskej únie vznikla poisťovacím spoločnostiam, ktoré poskytujú PZP povinnosť vymenovať likvidačných zástupcov v členských krajinách EÚ. Úlohou takéhoto likvidačného zástupcu je poskytovať zvýšenú ochranu osobám, ktoré sú poškodené v členských štátoch EÚ. V prípade, ak bude slovenský občan v inom členskom štáte EÚ poškodený prevádzkou motorového vozidla členského štátu EÚ, bude mať možnosť si uplatniť svoje nároky na náhradu škody na území Slovenskej republiky voči likvidačnému zástupcovi, ktorý bol vymenovaný zahraničnou poisťovňou vinníka. Likvidačný zástupca prešetrí a uspokojí nároky slovenského občana v slovenskom jazyku, informuje o tom na svojom webe SKP.
Ak sa rozhodnete riešiť nehodu vozidla havarijným poistením, je dobré ak o všetkých krokoch upovedomíte svoju poisťovňu prostredníctvom asistenčnej služby a po návrate domov nezabudnite nehodu nahlásiť poisťovni aj osobne.
Vyvarujte sa podvodom
Stáva sa, že účastníci cestnej premávky, ktorí nemajú uzatvorené havarijné poistenie fingujú dopravné nehody spájaním viacerých škodových udalostí, pokusom uzatvorenia poistných zmlúv až po nehode, alebo predložením fiktívnych faktúr za opravu poškodeného motorového vozidla. Medzi najčastejšie podvody patria podľa hovorcu Allianz Slovenskej poisťovne Gabriela Tótha podvody v oblasti povinného zmluvného poistenia. „Páchatelia, ktorí nemajú svoje auto havarijne poistené, snažia sa svoju škodu na motorovom vozidle kompenzovať z PZP iného vozidla. Poškodený sa vo väčšine prípadov dohodne s nejakou blízkou osobou a táto formálne uzná, že škodu na poškodenom motorovom vozidle spôsobila,“ hovorí Tóth. Allianz SP pri odhaľovaní poistných podvodov pri PZP a havarijnom poistení využíva aj softvér na vyhodnotenie technickej prijateľnosti priebehu vzniku dopravnej nehody. „Pokiaľ sa naše podozrenie na poistný podvod potvrdí a Allianz SP má dostatok dôkazov, obráti sa na políciu,“ vysvetľuje hovorca poisťovne.