Poistenie batožiny je vo väčšine prípadov súčasťou balíčkov cestovného poistenia, alebo jedným z jeho pripoistení, ktorého uzatvorenie je výhodné práve vtedy, ak si beriete so sebou do zahraničia drahé veci, alebo cestujete na dovolenku buď autom, lietadlom, respektíve iným dopravným prostriedkom. Jeho primárnou úlohou je chrániť váš majetok na cestách a eliminovať negatívne následky spojené s poškodením.
Poistiť sa dá batožina ako celok, ale aj konkrétna vec
Poistenie batožiny sa dá pôväčšine poistiť iba do určitej sumy, tak napríklad v Allianz Slovenskej poisťovni je to až do výšky 1 659,70 eur, poisťovňa Generali Slovensko ponúka maximálne poistné plnenie v sume 1 000 eur a podobne je na tom napríklad aj poisťovňa Wüstenrot (1 050 eur). Avšak okrem základného poistenia je možné využiť pri poistení batožiny aj pripoistenie na zvýšené limity, či poistenie si konkrétnej veci.
Vo viacerých poisťovacích spoločnostiach sa suma poistenia jednej veci pohybuje v priemere okolo 350 eur, no poistiť sa dajú aj do reálnej hodnoty, čo ponúka napríklad ČSOB poisťovňa. „Poisťovňa pripravila pre klientov možnosť špeciálneho pripoistenia konkrétnej cennej veci, ktorou môže byť napríklad fotoaparát, notebook a pod. Klient si môže tieto cenné predmety poistiť až na reálnu hodnotu,“ ozrejmuje riaditeľ odboru riadenia rizík Martin Fučík. To znamená, že v prípade nepriaznivých okolností, je váš cenný majetok podľa ČSOB poisťovne dobre chránený, a to aj taký, ktorý je vo výlukách bežného poistenia.
Kedy vzniká nárok na poistné plnenie?
V prípade uzatvorenia cestovného poistenia, ak v ňom máte zahrnutú aj batožinu, máte právo na poistné plnenie (ak vám bola spôsobená škoda) vo všeobecnosti v týchto prípadoch:
- Odcudzenie, poškodenie alebo zničenie poistenej veci krádežou vlámaním alebo lúpežným prepadnutím z ubytovacieho zariadenia alebo z úschovne určenej na odloženie poistených vecí a z iných podobných zariadení. To sa však nevzťahuje na odcudzenie, poškodenie alebo zničenie vecí krádežou vlámaním alebo lúpežným prepadnutím zo stanu či prívesu, a to ani v prípade ak boli aj uzamknuté.
- Odcudzenie, poškodenie alebo zničenie poistenej veci krádežou alebo lúpežným prepadnutím, ak boli veci prepravované v rámci prepravnej zmluvy oddelene od cestujúcich, pri dopravnej nehode, pri úraze, pri živelnej udalosti, alebo ak došlo k prepadnutiu posádky motorového vozidla, alebo lúpeži vlámaním do dopravného prostriedku (tu si treba dávať pozor na fakt, že poisťovňa prepláca len poistené veci, ktoré ste čiastočne zabezpečili proti krádeži. Pr.: Ak si poistíte digitálny fotoaparát a počas dovolenky by vám ho z auta ukradli, poisťovňa ho zvyčajne preplatí vtedy, ak k odcudzeniu došlo z riadne uzamknutého batožinového priestoru a nebolo ho nijako vidieť, ak by vám ho ukradli zo sedadla, máte smolu).
- Poisťovateľ uhrádza vo väčšine prípadov aj preplatenie nákladov, súvisiacich so zaobstaraním dokladov v zahraničí, ako aj náklady na dopravu do najbližšieho mesta, kde sa nachádza zastupiteľstvo Slovenskej republiky, ktoré vystaví náhradný cestovný doklad.
- K poisteniu batožinu patrí aj poistenie oneskoreného dodania batožiny prepravovanou spoločnosťou, kedy poisťovňa prepláca poškodenému náhradu nákladov vynaložených na nevyhnutné veci, ktoré si musel zakúpiť v dôsledku meškania batožiny, pričom výška sa odvíja od počtu hodín, kedy nebola batožina cestujúcemu vydaná (poistná suma je do až do výšky cez sto eur).
Poškodenie, odcudzenie alebo oneskorené dodanie batožiny treba zdokladovať
Ak došlo počas dovolenky k vyššie spomínaným udalostiam a vy ste utrpeli na svojej batožine ujmu, musíte si to kvôli preplateniu poisťovňou patrične zdokladovať. Allianz Slovenská poisťovňa svojich klientov upozorňuje, aby napríklad v prípade krádeže túto udalosť okamžite nahlásili na najbližšej policajnej stanici a vyžiadali si od nej policajný protokol, v ktorom bude zdokumentované, že krádež bola ohlásená ako aj jej okolnosti a predmet lúpeže. V prípade straty alebo oneskorenia batožiny si treba vyžiadať u zodpovedného zástupcu dopravcu vystavenie zápisu o udalosti. V prípade poškodenia batožiny je dobré zabezpečiť si aj fotodokumentáciu. Taktiež je potrebné kontaktovať poisťovňu.
Podľa Martina Fučíka z ČSOB poisťovne je potrebné poistnú udalosť nahlásiť čo najskôr. „Ak cestovné poistenie zahŕňalo aj pripoistenie batožiny a počas pobytu batožinu ukradli alebo zničili, treba poistnú udalosť nahlásiť priamo z miesta pobytu. Je potrebné kontaktovať asistenčnú službu Poisťovne,“ hovorí Fučík a dodáva, že: „Po návrate na Slovensko je potrebné doniesť do poisťovne kompletne vypísané tlačivo „Oznámenie poistnej udalosti“ spolu s ďalšími dokladmi týkajúcimi sa poistnej udalosti, kópia policajnej správy, doklad o zakúpení ukradnutej batožiny a pod.“
Výluky z poistenia batožiny
Každá poisťovacia spoločnosť má vo svojich všeobecných poistných podmienkach jasne stanovené, čo neprepláca. Väčšinou sa jedná napríklad o krádež bez prekonania prekážky, to znamená, že musia byť minimálne rozbité dvere na hotelovej izbe, alebo zničené okno na vozidle. Taktiež sa neprepláca už vyššie spomínaná krádež zo stanu alebo prívesu. Čo sa týka vreckovej lúpeže, máte takisto smolu. Právo na poistné plnenie nevzniká ani v prípade, ak bola poistená vec poškodená, zničená, stratená alebo odcudzená zámerne. Nevzniká ani pri nedostatočnom zabezpečení v motorovom vozidle, alebo pri batožine, ktorá bola poškodená alebo zničená chybou materiálu, opotrebovaním alebo nevhodným balením...
Opäť pripomíname, že poistenie vám nezaručí ochranu pred zlodejmi a nevylučuje ani stratu batožiny či dokladov, avšak v prípade jeho uzatvorenia pred vycestovaním si ním minimálne zabezpečíte finančnú náhradu poškodenej alebo stratenej veci. Taktiež upozorňujeme, aby ste si vždy pred uzatvorením poistenia pozorne prečítali všeobecné poistné podmienky, ktoré sa častokrát prehliadajú.