Sociálna poisťovňa aktuálne varuje všetkých svojich klientov pred šíriacimi sa podvodnými e-mailami, ktoré zneužívajú jej meno a zavádzajú občanov falošnými informáciami o údajnom preplatku poistného. Ide totiž o premyslený pokus získať osobné a bankové údaje ľudí s cieľom ich následného zneužitia.
Pozor na falošné preplatky
Podvodné správy sa tvária ako oficiálna „Informácia o nadmerne uhradených príspevkoch na starobné poistenie“ a vyzývajú príjemcov na doplnenie osobných údajov prostredníctvom odkazu priloženého v e-maile. Sociálna poisťovňa preto apeluje na všetkých, ktorí takýto e-mail dostali, aby za žiadnych okolností na uvedené linky neklikali a správu ihneď zo svojej schránky odstránili. Podľa inštitúcie ide o ďalší z početných pokusov o finančný podvod a krádež citlivých údajov občanov.
„Sociálna poisťovňa upozorňuje klientov, že o preplatkoch poistného takýmto spôsobom neinformuje a ani takto nikdy nežiada o overenie osobných údajov. Prosíme preto klientov, aby boli pri podobných správach a výzvach vždy ostražití a preverovali si všetky informácie v priamom kontakte so Sociálnou poisťovňou (Informačno-poradenské centrum, pobočky Sociálnej poisťovne).“
Pozor na podvodné správy
Ako však takéto podvodné správy rozpoznať? Prvým varovným signálom je snaha získať osobné údaje, ako heslá alebo čísla bankových účtov. Podvodníci často žiadajú kliknutie na podozrivý odkaz, ktorý vedie na falošnú stránku údajne patriacu Sociálnej poisťovni, banke alebo inej dôveryhodnej inštitúcii. Ďalším znakom je naliehavý tón správy, ktorý vás núti konať rýchlo bez dostatočného overenia údajov. Okrem toho takéto správy bývajú plné gramatických a štylistických chýb, pričom odosielateľ má často neznámu alebo podozrivú e-mailovú adresu, ktorá nemá žiadnu súvislosť s oficiálnymi kontaktmi inštitúcie.
V dnešnej dobe, keď sú elektronické podvody čoraz častejším javom, vyzýva Sociálna poisťovňa všetkých občanov, aby k prijímaniu elektronickej komunikácie pristupovali zodpovedne a vnímavo, najmä ak ide o e-maily, SMS správy alebo správy zasielané cez sociálne siete. Dôsledné overenie pravosti každej výzvy alebo žiadosti môže výrazne znížiť riziko zneužitia osobných údajov alebo finančnej straty.
Sociálna poisťovňa zároveň poďakovala klientom za porozumenie a zdôraznila, že ich bezpečnosť a ochrana osobných údajov ostáva pre inštitúciu prioritou.
Ivana Sladkovská
Šéfredaktorka portálu Peniaze.sk. Venuje sa najmä servisným ekonomickým témam štátnych dávok, dôchodkov a sociálnych výhod. Ďalšie články autora.