Postup okamžite po nehode
Zastavte vozidlo a zabezpečte miesto nehody. Zapnite varovné svetlá a umiestnite výstražný trojúholník. Nezabudnite dbať na svoju bezpečnosť. Akonáhle budete vystupovať z vozidla, je vhodné si obliecť refelexnú vestu, ktorá je vyrobená z retroreflexného materiálu. Ak je niekto zranený, poskytnite podľa schopností a možností prvú pomoc a kontaktujte linku 112 prostredníctvom ktorej sa dostavia hasiči, zdravotná záchranná služba a polícia. Linka 112 je zavedená vo všetkých členských štátoch a tiež v Chorvatsku, Lichtenštajnsku, Nórsku, Švajčiarsku, Turecku a na Islande.
Asistenčné služby poistenia
Obyčajne pri nehode dôjde aj k poškodeniu automobilu. Pri uzatváranii poistenia havarijného alebo PZP bývajú súčasťou zmluvných podmienok aj asistenčné služby, a to v prípade poistnej udalosti. Preto číslo na asistenčnú službu je napísané na zelenej karte. Je to stanovené v zmluve a vo všeobecných podmienkach pojistiteľa. V prípade nehody ich kontaktujte čo najskôr priamo z miesta udalosti. Na kontaktnom čísle je potrebné podať operátorovi tieto informácie o nehode:
- číslo poistnej zmluvy
- meno poistníka
- telefonně číslo, z ktorého voláte
- kde sa presne nachádzate
- registračnú značku vozidla
- poprípade VIN - číslo karosérie
Ďalej operátor prejde k príčinám vzniku nehody, kde je vozidlo a v akom je stave. Preverí, či je potrebné odtiahnúť auto k servisu, zistí rozsah škôd a hmotnosť vozidla. Štandardom u asistenčných služieb k povinnému ručeniu je zaistenie a preplatenie nasledujúcich úkonov:
- príchod asistenčné služby na miesto nehody
- odtiahnutie vozidla či úschovu na stráženom parkovisku
- dočasné ubytovanie v hoteli a náklady spojené s návratom do miesta bydliska
- finančná záloha na neočakávané výdavky vo forme pôžičky
- právna pomoc v základnom rozsahu informácií
Preto je veľmi dôležité dobre si přeštudovať pred cestou, čo zahrňujú asistenčné služby v zmluve o poistení, aby sme nezostali prekvapení v mieste nehody.
Príklad využitia asistenčnej služby u poruchy auta:
Cestujete z dovolenky a pokazí sa Vám auto priamo na dialnici. Zavoláte na asistenčné služby, aby ste oznámili túto událosť. Asistenčné služby vyhľadajú najbližší autoservis v okolí a privolajú Vám ho priamo na miesto, kde sa práve nachádzate. Po privolaní autoservisu sa informujú, či je možné túto opravu urobiť ihneď a ak nie zaistia odťahovú službu a pre Vás ubytovanie v hoteli. Po oprave automobilu môžete pokračovať vo svojej ceste.
Takto by to malo fungovať vždy. Ale existujú aj prípady, kedy poisťovňa nemá uvedené na dokumentoch číslo asistenčnej služby. Preto je dobré si pred cestou skontrolovať tento údaj. V prípade, že sa kontakt v dokladoch nevyskytuje, dohľadáte si ho na webových stránkach každej poisťone.
Asistenčné služby automobilovej značky
Asistenčná služba automobilovej značky je vo väčšine prípadov poskytovaná len na obdobie garancie na vozidla. Pre uplatnenie záruky a asistenčnej služby je potrebné u väčšiny značiek správne vyplnená a platná servisná knižka. Každý motorista by mal vedieť aký rozsah asistenčnej služby ponúka jeho značka, pretože väčšina platí po dobu uplynutia záruky na vozidlo, niektoré sa potom zaplatením predlžujú alebo iné platia aj dlhšie.
Pri svojich cestách do zahraničia buďte ohľaduplní i k ostatným účastníkom dopravy. Zvláštnu pozornosť venujte hlavne chodcom a cyklistom. Pri problémoch v zahraničí je najlepšie obrátiť sa na slovenskú ambasádu alebo na asistenčné služby.