S Kristínou Vaškovou, špecialistkou vývoja poistných produktov cestovného poistenia Union poisťovne, a. s. Kristínou Vaškovou sme sa rozprávali o cestovnom poistení, rôznych druhoch pripoistenia, spôsoboch poisťovania ako aj o častých chybách klientov pri poisťovaní.
Rok od roku vycestovávajú Slováci čoraz viac za oddychom do zahraničia. Poisťujú sa Slováci na cesty? Aké druhy poistenia využívajú najčastejšie?
Čoraz viac dovolenkárov si uvedomuje, že ak sa chcú vyhnúť nepríjemným neočakávaným nákladom - či už by išlo o situáciu, keby sa stal úraz, ak by ochoreli alebo by boli hospitalizovaní a bol by nevyhnutný ich prevoz do vlasti, prípadne sa im stratí batožina alebo v hoteli rozbijú okno - môžu pred cestou do zahraničia uzatvoriť komerčné cestovné poistenie.
V prípade, že klienti cestujú prostredníctvom cestovnej kancelárie a k zájazdu majú možnosť zakúpiť si cestovné poistenie, odporúčame im overiť si, aké všetky riziká kryje.
Union poisťovňa poskytuje klientom rôzne spôsoby poistenia - od klasického poistenia na pobočke, cez online formy až po SMS. Môžete bližšie popísať jednotlivé spôsoby?
Klienti Union poisťovne si v súčasnosti môžu vybrať z niekoľkých spôsobov, ako uzatvoriť cestovné poistenie, podľa toho, čo im najviac vyhovuje. Môžu navštíviť pobočku, kde sa môžu poradiť, aký rozsah poistenia zvoliť čo potrebuje mať klient pri sebe, čo by si mal pred cestou premyslieť. Poradiť sa môžu elektronicky emailom, alebo aj telefonicky na zákazníckom centre, kde si môžu cestovné poistenie aj telefonicky uzatvoriť a môžu si vybrať spôsob prevzatia zmluvy – osobne v Union poisťovni, doručením elektronicky cez e-mail alebo cez SMS.
Cestovné poistenie môžu uzatvoriť aj z pohodlia svojho domova online prostredníctvom internetu.Výhodou online poistenia je, že klient nemusí nikam chodiť, výhodou je aj jeho rýchlosť, vysoké pohodlie, jednoduchosť a dostupnosť. Uzatváranie zmlúv o cestovnom poistení prostredníctvom internetu za štyri roky vzrástlo viac ako desaťnásobne.
V Union poisťovni ako jedinej poisťovni na slovenskom trhu môžu klienti uzatvoriť cestovné poistenie aj na poslednú chvíľu cestou v aute alebo vo vlaku prostredníctvom SMS u všetkých mobilných operátorov. Zaslaním prázdnej SMS správy na číslo 6655 následne klient dostane SMS správu s inštrukciami, ako má ďalej postupovať, klienti pri takto uzatváranom cestovnom poistení oceňujú hlavne rýchlosť, dostupnosť, pohodlnosť. Poistenie je možné uzatvoriť pre viac ľudí, než je vlastník paušálu konkrétneho mobilného operátora a poistné zaplatí až v nasledujúcej faktúre mobilného operátora.
Ktoré z týchto spôsobov klienti najviac využívajú?
Najčastejšie sa klienti poisťujú osobne na pobočkách, nasleduje online poisťovanie cez internet a napokon poistenie cez SMS. Poisťovanie cez internet a SMS je však na vzostupe. Približne 60% klientov vo veku 18 až 35 rokov si uzatvára cestovné poistenie online alebo cez SMS. Zaujímavosťou je, že online poistenie a SMS poistenie viac využívajú muži, ženy dávajú prednosť klasickému uzatváraniu poistenia na pobočke.
Okrem poistenia liečebných nákladov, či úrazov majú klienti možnosť využívať rôzne pripoistenia? Proti akým rizikám je možné sa pripoistiť v Union Poisťovni?
Union poisťovňa klientom ponúka aj poistenie storna objednanej služby a v prípade, že si klient na cestu do zahraničia berie so sebou vec, ktorej hodnota je vyššia ako 350 EUR, môže si ju pripoistiť. Klient si tiež môže v Union poisťovni ako v jedinej poisťovni uzatvoriť pripoistenie dovolenkovej domácnosti a poistenie domácich miláčikov. Tieto poistenia si je však možné uzatvoriť iba osobne na pobočke Unionu.
V rámci poistenia liečebných nákladov v zahraničí poisťovňa hradí akútne ošetrenie vrátane predpísaných liekov, hospitalizáciu, prevoz do najbližšej nemocnice, prevoz pacienta do vlasti a v najhoršom prípade prevoz telesných pozostatkov do vlasti.
Zvláštnosťou poistenia batožiny je aj nárok na nákup nevyhnutných odevov a toaletných potrieb v prípade oneskoreného dodania batožiny leteckou spoločnosťou. Ako má poistený postupovať, keď sa dostane do takejto situácie?
V prípade, že klientovi dodá letecká spoločnosť batožinu oneskorene, Union poisťovňa nevyhnutné náklady, ktoré v dôsledku oneskoreného dodania batožiny leteckou spoločnosťou klient vynaložil za nákup nevyhnutných odevov a toaletných potrieb. V prípade, že batožina, ktorú klient odovzdal leteckej spoločnosti, mu bola vydaná neskôr ako 24 hodín, ale max. do 48 hodín od príletu je poistná suma 100 EUR. V prípade, že batožina, ktorú klient odovzdal leteckej spoločnosti, mu bola vydaná neskôr ako 48 hodín od príletu je poistná suma 300 EUR.
V prípade, že klientovi letecká spoločnosť nevydá batožinu na mieste určenia, je potrebné to bezodkladne oznámiť zástupcom leteckej spoločnosti a vyžiadať si reklamačný zápis o neskorom dodaní batožiny "PIR" (Property Irregularity Report). V Union poisťovni potom klient predloží originál tohto zápisu, platnú letenku a batožinový lístok, účty za zakúpené náhradné oblečenie a toaletné potreby a poistnú zmluvu.
Obvykle sa poisťujeme pri ceste do zahraničia. Má význam poistiť sa aj pri dovolenke na Slovensku?
Samozrejme aj toto poistenie má význam, najmä ak klienti cestujú do slovenských hôr.
Každý návštevník hôr na Slovensku je v prípade, že bude nútený využiť služby Horskej záchrannej služby (HZS), povinný v plnej výške uhradiť náklady spojené s technickou časťou zásahu poskytnutého HZS. Všetky úkony týkajúce sa zdravotnej starostlivosti uhradia zdravotné poisťovne. Typickým technickým zásahom je uviaznutie. Človek príde do terénu, kde nemá možnosť ísť ďalej, ani sa vrátiť a vtedy potrebuje pomoc záchranárov. Časté sú aj pátrania po stratených osobách. Tieto náklady môžu zaťažiť peňaženku klienta sumou rádovo až v tisíckach eur. Union poisťovňa ponúka práve pre takéto prípady možnosť poistenia nákladov na zásah Horskej záchrannej služby, kde v prípade nepredvídateľných nákladov Union poisťovňa tieto uhradí až do výšky 10.000 EUR. Poistenie je platné na území SR v horských oblastiach v územnej pôsobnosti HZS.
Akých chýb sa klienti najviac dopúšťajú pri uzatváraní cestovného poistenia, prípadne načo by sa mali zamerať pri uzatváraní poistenia?
Najčastejšie sa stáva, že klient neuvedie, že bude vykonávať športovú aktivitu, napr. v zime lyžovanie, alebo v lete turistiku po nevyznačených chodníkoch, rafting či paragliding a vyberie si rizikovú skupinu Turista, na ktorú sa uvedené aktivity nevzťahujú. Jednou z častých chýb je tiež podcenenie rizika. Hlavne pri poisťovaní sa na lyžovačky do zahraničia ľudia často zabúdajú na poistenie zodpovednosti za škodu. V posledných rokoch sa množia prípady, že mnoho lyžiarov muselo platiť odškodnenie druhým osobám, ktorým na svahu spôsobili úraz, alebo majetkovú škodu. Práve z poistenia zodpovednosti za škodu sú tieto náklady kryté.
Ďakujem za rozhovor,
Miroslava Hrášková, Finance.sk