Poznáme najlepšie finančné produkty za rok 2024
3. 3. 2025 | Redakcia

Portál Finparáda, ktorý sa špecializuje na hodnotenie finančných produktov, vyhlásil 3. ročník súťaže Finparáda - Finančný produkt roka 2024.
Zdroj: Shutterstock
Čo pri obrane proti rozhodnutiu Sociálnej poisťovne skúmať ako prvé?
Agenda, o ktorej rozhoduje Sociálna poisťovňa, je pomerne rozsiahla. Pre laika môže byť mätúce už to, že o niektorých záležitostiach rozhodujú v 1. stupni jednotlivé pobočky, zatiaľ čo iné sú zverené priamo ústrediu Sociálnej poisťovne. Pre ilustráciu možno uviesť, že prvostupňové rozhodovanie o nemocenských dávkach či o dávke v nezamestnanosti patrí do pôsobnosti pobočky; ústredie naproti tomu v 1. stupni vydáva rozhodnutie o dôchodkových dávkach, o úrazovej rente či o pozostalostnej úrazovej rente.
Pri podávaní opravného prostriedku proti rozhodnutiu Sociálnej poisťovne teda záleží aj na tom, kto vo vašej veci vlastne rozhodol. V zásade platí, že proti podstatnej časti rozhodnutí Sociálnej poisťovne sa možno brániť odvolaním.
Proti prvostupňovému rozhodnutiu pobočky Sociálnej poisťovne rozhoduje v druhom stupni ústredie. O odvolaní proti rozhodnutiu ústredia rozhoduje generálny riaditeľ Sociálnej poisťovne.
V prípade, že s akýmkoľvek rozhodnutím Sociálnej poisťovne nesúhlasíte, treba si pre správnu voľbu obrany v prvom rade prečítať tzv. poučenie, ktoré by sa malo nachádzať v závere rozhodnutia. Poučenie musí obsahovať údaj, či je rozhodnutie konečné alebo či saproti nemu dá odvolať, v akej lehote a kde možno odvolanie podať.
V drvivej väčšine prípadov bude poučenie formulované správne a výber vašich ďalších krokov v danej veci vám značne zjednoduší. V praxi sa však môžu vyskytnúť aj prípady, v ktorých poskytnuté poučenie nezodpovedá zákonu. Ak:
1) ste sa pri podávaní odvolania riadili nesprávnym poučením alebo
2) ste poučenie nedostali vôbec,
bude sa vaše odvolanie považovať za podané riadne a včas aj vtedy, ak ho podáte po uplynutí zákonnej lehoty alebo na nepríslušnej organizačnej zložke Sociálnej poisťovne. Aj v prípade nenáležitého či absentujúceho poučenia to však musíte stihnúť najneskôr do troch mesiacov odo dňa, v ktorom vám bolo rozhodnutie oznámené.
Štandardne sa odvolanie podáva v lehote do 30 dní od oznámenia rozhodnutia. V skrátenej lehote do 15 dní odo dňa oznámenia rozhodnutia treba podať odvolanie proti rozhodnutiu o:
- poistnom a o príspevku na starobné dôchodkové sporenie,
- uložení pokuty a penále.
Dve zvýhodnenia ohľadom odvolania môžete využiť, ak sa odvolávate proti rozhodnutiu o:
- dôchodkových dávkach, zvyšovaní príplatku za štátnu službu k dôchodku, úrazovej rente či pozostalostnej úrazovej rente alebo proti rozhodnutiu o povinnosti fyzickej osoby alebo právnickej osoby nahradiť neprávom vyplatené sumy na uvedených dávkach,
- povinnosti poberateľa dávky vrátiť dôchodkovú dávku alebo jej časť, alebo úrazovú rentu, alebo pozostalostnú úrazovú rentu, alebo ich časť vyplatené neprávom alebo vo vyššej sume, ako patrili.
1) si môžetepredĺžiťodvolaciu lehotu
K faktickému predĺženiu lehoty pre odvolanie dôjde, ak ešte pred jej uplynutím požiadate o oznámenie podkladov, na základe ktorých ústredie rozhodovalo. Nová odvolacia lehota začne plynúť odo dňa, v ktorom vám podklady budú doručené.
2) môžete využiť benefit ohľadom doručenia odvolania
Štandardne sa odvolanie podáva na organizačnej zložke Sociálnej poisťovne, ktorá napadnuté rozhodnutie vydala. Vo vyššie označených veciach ho ale môžete podať aj v inej organizačnej zložke Sociálnej poisťovne.
Včas podané odvolanie má (až na ďalej uvedené výnimky) odkladný účinok. Znamená to, že až do rozhodnutia o odvolaní nebude mať rozhodnutie vplyv na v ňom riešené záležitosti, pretože sa odkladá jeho právoplatnosť. Odkladný účinok však nemá odvolanie proti rozhodnutiu o:
- priznaní, znížení, zastavení výplaty a odňatí nemocenskej dávky, úrazového príplatku, rehabilitačného, rekvalifikačného a dávky v nezamestnanosti,
- dôchodkových dávkach, o zvyšovaní príplatku za štátnu službu k dôchodku, o úrazovej rente a o pozostalostnej úrazovej rente.
Podané odvolanie môžete vziať aj späť; ak tak ale urobíte, nemôžete ho už podať znovu.
Po podaní odvolania príslušná zložka Sociálnej poisťovne upovedomí ostatných účastníkov konania o jeho obsahu a určí im lehotu, v ktorej sa k nemu môžu vyjadriť. Podľa potreby môže doplniť konanie o nové dôkazy.
Odvolanie môže vybaviť aj organizačná zložka, ktorá napadnuté rozhodnutie vydala. Tento postup je však prípustný len vtedy, keď odvolaniu v plnom rozsahu vyhovie a ak sa netýka iného účastníka konania, prípadne ak s tým ostatní účastníci súhlasia. V ostatných prípadoch sa odvolanie predkladá odvolaciemu orgánu najneskôr do 30 dní odo dňa jeho doručenia.
Odvolací orgán môže rozhodnúť tak, že rozhodnutie:
1) zmení,
2) zruší (a tým pádom vráti organizačnej zložke, ktorá ho vydala, na nové prejednanie, a to pokiaľ je tento postup vhodnejší kvôli rýchlosti a hospodárnosti) alebo
3) odvolanie zamietne a rozhodnutie potvrdí.
Proti rozhodnutiu o odvolaní sa už nemožno ďalej odvolať. Neznamená to ale, že by sa proti nemu nebolo možné ešte brániť.
Rozhodnutie Sociálnej poisťovne 2. stupňa možno napadnúť tzv. správnou žalobou. V závislosti od miestnej príslušnosti sa podáva na Správny súd v Bratislave, v Banskej Bystrici alebo v Košiciach. Pre konania, v ktorých sa preskúmava zákonnosť rozhodnutí Sociálnej poisťovne, je miestne príslušný správny súd, v ktorého obvode máte adresu trvalého pobytu (event. miesto podnikania alebo sídlo). Správnu žalobu treba podať v lehote dvoch mesiacov od oznámenia rozhodnutia Sociálnej poisťovne.
Ak vám nevyhovie správny súd, môžete proti jeho rozhodnutiu podať kasačnú sťažnosť, o ktorej rozhoduje Najvyšší správny súd. Kasačná sťažnosť sa podáva v lehote jedného mesiaca od doručenia rozhodnutia a to na správnom súde, ktorý ňou napadnuté rozhodnutie vydal.
Najnovšie články
Rozšírená verzia kalkulačky
Ďalšie kalkulačky
Ponuky práce
Najčítanejšie články