Nový hráč na trhu poistiek, poisťovňa Pillow, sa po 4 rokoch činnosti dostala do zisku. Pillow o tom informuje v tlačovej správe. Poisťovňa od roku 2023 ponúka svoje služby aj na Slovensku, ich prvým produktom na našom trhu je poistenie vozidiel. Pillow je poisťovňa, ktorá ako prvá v Česku začala ponúkať PZP pre elektrické kolobežky.
V roku 2023 dosiahla poisťovňa Pillow pozoruhodný obrat vo svojich hospodárskych výsledkoch. Hrubé poistné (GWP) vykázalo výrazný rast, keď sa zvýšilo z 618 miliónov CZK v roku 2022 na 835 miliónov CZK v roku 2023. Tento nárast predstavuje zhruba 35% rast oproti predchádzajúcemu roku, čo signalizuje výrazné posilnenie ich trhovej pozície.
Čo sa týka ziskovosti, spoločnosť Pillow v roku 2023 zaznamenala svoj prvý zisk, konkrétne 3 milióny CZK, čo je významné zlepšenie oproti strate 22 miliónov CZK v roku 2022. Tento obrat je obzvlášť pozoruhodný, keďže predtým spoločnosť zaznamenávala straty počas celého obdobia svojej činnosti od roku 2020.
V prepočítaných hodnotách dosiahla spoločnosť Pillow GWP 101,7 miliónov CZK v roku 2023, čo je nárast z 88,3 miliónov CZK v predchádzajúcom roku. Zisk po prepočte dosiahol 0,3 miliónov CZK, čo taktiež predstavuje zlepšenie z predošlej strate 3,2 miliónov CZK.
Pillow sa v účtovných výsledkoch porovnáva s podobnou poisťovňou v USA. Pillow poisťovňa vstúpila na český trh koncom roka 2019 a svoje služby začala poskytovať v roku 2020. O tri roky skôr, v roku 2016, začala pôsobiť na americkom trhu poisťovňa Lemonade, Inc. Obe spoločnosti majú spoločný cieľ – ponúknuť retailové poistenie s dôrazom na digitalizáciu a transparentnosť.
Martin Podávka, spoluzakladateľ Pillow a produktový expert, opisuje ich prístup: „Obe poisťovne sa zameriavajú na ponuku retailového poistenia, stavajú na revolučnej digitalizácii všetkých procesov a maximálne sprehľadňujú podmienky poistenia pre svojich klientov.“ Kľúčovým rozdielom medzi nimi a tradičnými poisťovňami je prístup k zisku: „Odlišnosť oboch spoločností od tradičných poisťovní spočíva v tzv. podielu na zisku. Jeho výpočet je odlišný, ale princíp je rovnaký. V prípade dobrého vývoja poistných udalostí sa poisťovňa zaväzuje podeliť sa o časť zisku s klientmi v prípade Pillow alebo ho poslať na charitu v prípade Lemonade“.
Prvým produktom Lemonade bolo poistenie majetku, zatiaľ čo Pillow sa zamerala na poistenie vozidiel a domov. S pribúdajúcimi rokmi Lemonade rozšírila svoje portfólio o poistenie vozidiel vďaka akvizícii spoločnosti Metromile. Obe spoločnosti sa vyznačujú inováciami, ako je zmluvné poistenie s premennou cenou podľa najazdených kilometrov. Lemonade vyžaduje inštaláciu špeciálneho zariadenia do vozidla, zatiaľ čo Pillow pristúpila k riešeniu bez potreby inštalácie, čo výrazne znížilo náklady na poistenie.
Marcel Beno, spoluzakladateľ Pillow, podáva pohľad na hospodárske výsledky: „Dva hlavné parametre výkonnosti každej poisťovne sú predpísané poistné (GWP), t. j. koľko peňazí klienti poisťovni ročne pošlú, a hospodársky výsledok, ktorým je buď zisk, alebo strata." V roku 2023 obidve spoločnosti zaznamenali výrazný prílev nových klientov, čo im umožnilo zvýšiť príjmy o viac ako tretinu oproti predchádzajúcemu roku. Napriek tomu, že Lemonade stále dosahuje straty aj po siedmich rokoch na trhu, Pillow sa v roku 2023 dokázala dostať do zisku.
„Je to skvelý výsledok v porovnaní s celým svetom a najmä s oblasťou fintech a insurtech. Väčšina spoločností sa zameriava na rast a realizované straty pokrýva peniazmi investorov. Stratégie a princípy Pillow ukázali, že férové poistenie môže pre klientov existovať dlhodobo a udržateľne. Je to skvelá správa pre všetkých klientov a akcionárov Pillow zároveň,“ komentuje výsledky Jakub Strnad, CEO Pillow.
Pillow poisťovňa prináša na trh transparentné poistné produkty bez skrytých podmienok. Na Slovensku a v Česku ponúka poistenie vozidiel s cenou podľa najazdených kilometrov, čo znamená, že tí, ktorí jazdia menej, platia menej. V Česku Pillow taktiež poskytuje online poistenie úrazu, choroby a majetku pre byty a domy. Od novembra 2023 pôsobí Pillow aj na Slovensku, kde poistenie vozidiel predstavuje ich štvrtý produkt.
Pillow sa líši od tradičných poisťovní tým, že sa o polovicu svojho zisku delí so svojimi klientmi, čo odzrkadľuje ich záväzok k férovosti. Po štyroch rokoch na trhu dokázala poisťovňa skončiť finančný rok v zisku.
Redakcia
Internetový denník Peniaze.sk momentálne patrí medzi najnavštevovanejšie ekonomické weby. Svojim užívateľom ponúka články z rôznych oblastí osobných financií, praktické rady, komentáre, užitočné kalkulačky, politické témy,... Ďalšie články autora.