Kontrola firiem zo strany rezortu práce a inšpektorátov, či umožnili home office všetkým zamestnancom, ktorým to charakter ich práce dovoľuje, bude len ťažko vykonávateľná. Pre TASR to uviedli výkonný riaditeľ Podnikateľskej aliancie Slovenska (PAS) Peter Serina a tajomník Republikovej únie zamestnávateľov (RÚZ) Martin Hošták. Informuje o tom Tlačová agentúra Slovenskej republiky.
Inšpektori nevedia, kto pracuje na home office
Takéto kontroly považuje Serina za blud. Inšpektori práce totiž nemajú podľa neho ani poňatia, ktorý pracovník môže a ktorý nemôže vykonávať svoju prácu z domova. „Ide opäť o prejav nedostatku vzdelania a autoritárstva tých členov vlády, ktorí za tento nezmysel hlasovali,“ kritizuje Serina s tým, že to vyvolá len veľa konfliktov a sporov a takisto aj súdnych žalôb. „Nepredpokladám, že sa podnikatelia nechajú štátom šikanovať,“ uzavrel Serina.
Hošták zase upozorňuje, že opatrenie predstavuje pomerne veľký zásah do vzťahov zamestnanca a zamestnávateľa. Tento krok pritom nebol napriek predchádzajúcim dohodám vopred vôbec prekonzultovaný so zástupcami zamestnávateľov. „A návrh ako taký predstavuje veľký zásah do vzťahov zamestnanec a zamestnávateľ i z dôvodu, že v pracovnej zmluve je predsa uvedené a teda dohodnuté miesto výkonu práce, a to platí,“ zdôraznil Hošták s tým, že ak to chce niekto zmeniť, malo by to byť len so súhlasom zmluvných strán a s príslušnou kompenzáciou nákladov.
Tiež potvrdzuje, že si nie je istý, podľa čoho bude príslušný inšpektor posudzovať, že práve daná konkrétna práca v komplexe pracovných procesov zamestnávateľa je vhodná alebo nevhodná na prácu z domu. „Existuje tu zásadná informačná asymetria medzi štátom a zamestnávateľom, pri ktorej je mnohokrát i otázka know-how, ako a prečo zapojiť ktorého zamestnanca do výkonu pracovnej činnosti na pracovisku. Nehovoriac o otázkach spojených s výkonom kontroly práce z domu, kompenzácie vyšších nákladov z toho vyplývajúcich a podobne,“ uzavrel Hošták.
Krajniak: Kontrolovať budeme zamesnávateľov
„Vláda nariadila home office pre všetkých ľudí, ktorým to ich charakter práce umožňuje. Doteraz sme žiadali zamestnávateľov, aby vydali svojím usmernením rozhodnutie, ktorí zamestnanci môžu byť na home office a ktorí nie,“ vysvetlil zmenu minister Krajniak. Podľa jeho slov sa na rezort práce obracalo veľa ľudí s tým, že aj keď im ich práca umožňuje pracovať na diaľku, tak im to zamestnávateľ nepovoľuje.
Kontroly nebudú realizované formou razií, rezort chce preverovať podnety od občanov. Tí sa na rezort práce aj doteraz obracali s tým, či môžu s tou-ktorou náplňou práce pracovať z domu. „Zistili sme, že bolo veľa takýchto prípadov, kde zjavne zamestnanec nejakú účtovnícku prácu mohol robiť z domácnosti, takže, jednoducho, všetky tieto podnety budeme preverovať,“ dodal Krajniak s tým, že občanov vyzýva, že pokiaľ majú pocit, že môžu pracovať z domu a zamestnávateľ im to neumožní, nech sa obrátia na rezort práce.
Krajniak zdôraznil, že maximum ľudí bude môcť chodiť do práce a najviac detí bude môcť chodiť do škôl iba vtedy, ak bude situácia v iných oblastiach epidemiologicky čo najlepšie zvládnutá.
Na otázku, aké budú za porušenie tohto nariadenia postihy, presnejšie neodpovedal, tvrdí, že sú na to presné postupy.
Z domu môže pracovať len necelá tretina ľudí
Iba 29 % pracovných miest na Slovensku je možné vykonávať na diaľku. Vyplýva to z analýzy spoločnosti Wood & Company. V OECD má Slovensko jeden z najnižších potenciálov pre prácu z domu. Vláda v snahe obmedziť mobilitu ľudí nariaďuje firmám, aby umožnili zamestnancom pracovať z domu. Home office však nie je pre každého a väčšina pracovných miest si vyžaduje účasť zamestnanca na pracovisku, upozorňuje analytička spoločnosti Eva Sadovská.
Pre porovnanie, v Luxembursku je práca z domu reálnou pre 48 % pracujúcich, vo Veľkej Británii pre 43 % zo všetkých pracovných miest a pomerne vysoký podiel (nad 40 %) evidujú aj v krajinách ako Švédsko, Švajčiarsko, Holandsko, Island a Dánsko. Naopak, nižší potenciál pre prácu na diaľku v porovnaní so Slovenskom má iba Turecko s podielom zhruba 20 %.
Z krátkodobého hľadiska sa síce home office firmám osvedčil, Sadovská však upozorňuje, že z dlhodobého hľadiska nemusí byť taký ideálny. Prácu v čase lockdownu totiž môžu komplikovať aj napríklad technické problémy alebo rodinné dôvody. V neposlednom rade to často neprispieva ani psychickej pohode zamestnancov.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.