Čo je to outsourcing?
Tento výraz je umelo vytvorený z anglického jazyka. Používa sa na označenie externého poskytovateľa služieb alebo výroby, respektíve môžeme hovoriť aj o odbere zdrojov mimo firmy. Môže to byť aj forma externej práce, ktorá sa predtým vykonávala interne.
Outsourcing sa používa napríklad v ekonómii, výrobnom priemysle, prípadne v IT sektore. Niekedy sa označuje aj ako zabezpečenie pracovníkov z vonkajších zdrojov prostredníctvom externej agentúry. Jednou z jeho najväčších výhod je zníženie nákladov a personálnych či prevádzkových kapacít. Samozrejme, nás budú zaujímať nevýhody tohto trendu.
1. Cudzinec v dome
Medzi najväčšie riziká, ktoré so sebou externá spolupráca prináša, je pravdepodobný únik citlivých informácií firmy, prípadne krádež duševného vlastníctva či podnikového „know-how“. Pre firmy je preto veľmi dôležite, aby sprístupnili externistom len také údaje, ktoré sú pre ich prácu nevyhnutné.
„Samozrejmosťou by potom tiež mal byť zmluvný záväzok ohľadom mlčanlivosti a ochrany informácií, čím si firma zaistí vymáhateľnosť prípadných postihov,“ tvrdí riaditeľ spoločnosti J.I.P pro firmy Jiří Jemelka.
2. Nemusí fungovať chémia
Ďalšou dôležitou prioritou správneho fungovania outsourcingu je kvalitná externá agentúra. Firmy by si mali predovšetkým všímať dobré referencie, prijateľné ceny, zmluvné istenie a záruky. To sú však len základné parametre vyhľadávania kvalitnej externej firmy.
Pre úspešnú spoluprácu je však ešte dôležitejšie, aby si externá firma a klient spolu rozumeli, a to predovšetkým v zásadných veciach. Táto požiadavka, samozrejme, nemôže byť splnená pri každej spolupráci, preto by mala externá firma prinajmenšom premietnuť zásadné veci do odvedenej práce.
Ak by pri takejto spolupráci nefungovala takpovediac chémia, je veľmi pravdepodobné, že výsledná práca nebude spĺňať firmou požadovanú kvalitu, prípadne sa nebude zhodovať s ich zavedeným štandardom.
3. Nestabilný záväzok
Ako sme už spomenuli, outsourcing je vzťah externistov a firmy, ktorý však nefunguje ako vzťah medzi zamestnancom a zamestnávateľom. Ide skôr o spoluprácu klienta, ktorý si službu objedná, s dodávateľom, ktorý mu ju poskytne.
A to sa už dostávame k tretiemu problému, ktorý so sebou outsourcing prináša. Spoluprácu si, samozrejme, vždy poistíte aj zmluvou, ale to ešte neznamená, že bude externista k firme rovnako lojálny ako interný zamestnanec.
Čiže, ak sa rozhodne ukončiť spoluprácu a daná firma nemá podmienky rozviazania zmluvy riadne definované, respektíve zmluvne ošetrené, bude musieť riešiť problém s chýbajúcimi službami, ktoré jej daný externista poskytoval.
4. Neprehľadná kontrola
Nezanedbateľným problémom je aj neprehľadná kontrola nad externými dodávateľmi. Väčšinou nemôžete skontrolovať, či dodržiavajú dohodnutú pracovnú dobu, stanovené postupy, prípadne si nenechávajú preplácať viac času, ako reálne pracujú alebo nespracovávajú úlohy tesne pred termínom.
Samozrejme, existujú rôzne programy alebo aplikácie, ktoré lepšiu kontrolu umožňujú. To by však znamenalo ďalšiu investíciu a internú kontrolu. Firmám tak väčšinou neostáva nič iné, než sa spoľahnúť na zodpovednosť externistov.
5. Zložitejšia komunikácia
V neposlednom rade treba rátať aj so stratou drahocenného času, ktorý firmám odhryzne zložitejšia komunikácia. Začína to už na začiatku, kedy je potrebné dohodnúť spoluprácu a zmluvné podmienky. Následne môžu nastať problémy, keď sa už v priebehu plnenia externých úloh vyskytnú nejasnosti, ktoré je potrebné odkomunikovať.
„Pri internom plnení úloh je kedykoľvek možné len prebehnúť budovou a dohodnúť sa s kolegami alebo nadriadeným priamo na mieste, a tak akékoľvek úpravy riešiť na mieste. Pri externistoch je toto všetko zložitejšie,“ upresňuje Jiří Jemelka.
Zdroj: J.I.P. pro firmy